Jump to content

8x60S Magnum


Vaquero

Recommended Posts

8x60 er i grunn en interessant patron:

Jeg har et par hylser med sjeldent bunnstempel MAGNUM. Det er ikke uvanlig å komme over disse patronene, men da som regel 8x60S. Magnumstempelet har jeg ikke sett noe annet sted enn på mine to tomhylser. 

Kort historie:

Rett etter første verdenskrig ble det forbudt for sivile tyskere å eie kaliberet 8x57 (7,92x57) som var en militær patron. Derfor kom det en brotsj hos børsemakere som endret eksisterende kammer litt lengre, til 8x60.

Industrien som produserte nye våpen la selvfølgelig inn dette nye kaliberet. I 1924 kom 8x60 Mauser som hadde løpsdiameter .318" Først i 1928 kom 8x60S Magnum. (også "bombe" er skrevet), denne hadde den nå vanlige kulediameteren .323" som er S. De begge først omtalte her kom også i kravepatroner for brekkvåpen. Eks: 8x60R med .318 kule  og 8x60RS med .323 kule, begge ble introdusert i 1932.

Det sier seg selv at de som har et slikt våpen må vite om sin løpsdiameter før man legger inn en .323" kule, ellers kan trykket gå til himmels. 

 

.318 Nitro Express Westley Richards har egentlig ingen ting med 8x60 å gjøre. Dersom man studerer hylsemålene er det lite som skiller. Har man die-sett så kan man sikkert bruke hylsene til hverandre.

Den største forskjellen er at .318 N.E. har en .330" kule og en 1mm. lengre hylse. Denne patronen er introdusert i GB 1908.

8x60:      SAA 4455 intr.1924 (.318" kule) 8x60 Mauser.

8x60S:    SAA 4460 intr.1928 (.323" kule, MAGNUM/BOMBE)

8x60R:    SAA 4470 intr.1932 (.318" kule)

8x60RS:  SAA 4480 intr.1932 (.323" kule) MAGNUM

DSC02370.JPG

DSC02374.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om jeg ikke husker feil, var vel  8x60S Magnum Bombe en ladningsvariant av 8x60S fra RWS, ladd til høyere trykk enn standard.  Omtrent som dagens  +P-patroner for 9mm og 38Spec.    Patronene var ladd med 12,1g kule i 890m/s. Hvorvidt denne hastigheten var reell skal jeg ikke uttale meg om, men det kan vel virke som om det var noe "blårøyk" i de oppgitte hastighetene.  RWS leverte også mer moderate ladninger, oppgitt til 840m/s.

 

Jeg har forøvrig perifere planer om å bygge meg en Mauser i 8x60S, siden jeg "pådro" meg et nytt Hornady die-sett i kaliberet for et par år siden.. ;-)

 

Siden patronen figurerer sammen med 318 WR Rimless på bildet, kan det jo være kjekt å sammenligne ytelser også. 

318 WR bruker en.330" 250gr kule i 730m/s.  

8x60S kan lades med en .323" 250gr Woodleigh RN i omtrent samme hastighet. 

 

318 WR har blitt lovprist som jaktpatron i Afrika og jeg ser ingen grunn til at en 8x60S ladd til samme spec,  ikke skulle være minst like god. Den ørlite mindre kulediameteren gir jo enda litt høyere tverrsnittsbelastning med lik kulevekt, samtidig som .323" kuler , løpsemner etc er myye mer tilgjengelig enn .330" komponenter for 318 WR.

Edited by maral
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, maral skrev:

Om jeg ikke husker feil, var vel  8x60S Magnum Bombe en ladningsvariant av 8x60S fra RWS, ladd til høyere trykk enn standard. 

Ingen tvil om at du har lest og orientert deg mye om ukurante patroner, ikke minst Afrika-patroner. Har jeg lest deg rett så har du enn del praktisk erfaring om dette. Du burde dele litt om patronkunnskapene dine her i "PATRONSAMLING". Det er bare gøy å lese det enkelte har snappet opp om spesielle ting. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en orginal FN M98 i 8x60s med flott "moderne" rett klassisk skjefe, oppslagssikter og snellertavtrekk.

Kjøpte den på 80-tallet av en misjonær som hadde den til selvforsvar i Afrika.

Solgte den videre etter noen år til en bekjent som dessverre kamret den om til 8x68. Han har den fortsatt og han angrer dypt på omkamringen.

 

Link to comment
Share on other sites

8x60 ble produsert lenge.

Jeg har en Sako bygget på en sivil mauser uten "C" ring. Dvs at venstresiden har et spor helt frem og gjennom brystningen. den er da produsert etter 1950.

Men løpet har ikke S dimensjon, det er 318.

For øvrig en meget god låskasse og en god jaktkolbe som var "ødelagt" da jeg kjøpte den. Forrige eier skjøt fra høyre skulder men siktet med venstre øye. Kolben var derfor hult ut for å gi plass til kinnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...