Jump to content

Steiner vs zeiss


Jonnymann18

Recommended Posts

Eg ska snart kjøpe meg rifle med sikte, det står mellom steiner til 10k og zeiss til 20k kva for ein av dei skal eg velge? Steineren frister veldig med tanke på at eg kan slappe meir av med sparinga, men visst zeiss er verdt prisen mot steiner so blir det zeiss. Noken som har prøvd begge? Blir ein del jakt i skumring. Tanker om klarhet og lysgjennomføring?

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Jonnymann18 skrev:

 Steineren frister veldig med tanke på at eg kan slappe meir av med sparinga, men visst zeiss er verdt prisen mot steiner so blir det zeiss. Noken som har prøvd begge? Blir ein del jakt i skumring. Tanker om klarhet og lysgjennomføring?

Min oppfatning etter å ha prøvd en del merker fra "middelklassen 10-15 lapper"  og "toppklassen 15-25 lapper", er at den optiske forskjellen er små og vil sjelden/aldri være avgjørende mtp om du får skutt eller ikke. Når jeg kjøper sikte vektlegger jeg andre "tekniske-spesifikasjoner" (lysjustering, justeringstårn, retikkel, vekt/lengde, m.m) mye mer en de optiske egenskapene. Zeiss V6 for eksempel er helt sikkert bra nok optisk i 99% av alle tilfellene man kan komme opp i. Men jeg liker ikke lysjusteringen, plastikkdeksel over justeringstårnene, justeringstårn som er "umulig" å merke og jeg liker heller ikke retikkelet. Jeg har hatt en del ting og utsette på sikter jeg har hatt, men de optiske egenskapene på sikter over 10 lapper har vært bra nok.      

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Super XX skrev:

Min oppfatning etter å ha prøvd en del merker fra "middelklassen 10-15 lapper"  og "toppklassen 15-25 lapper", er at den optiske forskjellen er små og vil sjelden/aldri være avgjørende mtp om du får skutt eller ikke. Når jeg kjøper sikte vektlegger jeg andre "tekniske-spesifikasjoner" (lysjustering, justeringstårn, retikkel, vekt/lengde, m.m) mye mer en de optiske egenskapene. Zeiss V6 for eksempel er helt sikkert bra nok optisk i 99% av alle tilfellene man kan komme opp i. Men jeg liker ikke lysjusteringen, plastikkdeksel over justeringstårnene, justeringstårn som er "umulig" å merke og jeg liker heller ikke retikkelet. Jeg har hatt en del ting og utsette på sikter jeg har hatt, men de optiske egenskapene på sikter over 10 lapper har vært bra nok.      

 Kva sikter anbefaler du då?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Jeffery skrev:

Hvilke modeller er det du vurderer, hva er bruksområdet til siktet og hva slag børse skal det stå på?

Det skal stå på ein finnlight 85, og brukast til nesten alt, i skumringa på post, på fjellet, snikjakt m.m. veit ikkje kva for nokon modellar eg vil ha, men eg veit at eg har eit budsjett på 10-15000

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...