Jump to content

Forkiling i magasinet


Bjartan

Recommended Posts

Jeg vegrer meg litt for å ta salongen (en Brno mod 2) med på skytebanen på grunn av en liten sak.

 

Første patronen i magasinet går helt flott, men når den andre skal lades inn i kammeret, virker det som om randen har lagt seg bak randen på patronen under, som gjør at den står bom fast i magasinet.

 

Av åpenbare grunner har jeg ikke lyst til å bruke for mye kraft mot patronrandene, så jeg må som regel fikle og banne i flere minutter før jeg til slutt får den ut på mirakuløst vis.

 

Det jeg lurer på er om dette er et vanlig problem med salongrifler, eller om jeg gjør noe alvorlig feil.

 

Nå bruker jeg mest klikkpatroner (grunnet overnevnte vegring), men jeg har jo opplevd det med skarpt også.

Link to comment
Share on other sites

For tida har jeg bare STR 200 i .22 LR, men jeg har brukt Brno 2, og andre 22-våpen med magasin. Og når man lader slike magasiner, skyves patronene på plass forfra, slik at randen på patronen over blir liggende FORAN randen på patronen under. Da er det ikke mulig å "hekte" i randen.

 

Hvordan fyller du magasinet, for å få til dette?

Link to comment
Share on other sites

Nett slik du forklarer - jeg trykker ned forrige patron med den nye, og skyver den inn sånn at randen logisk sett skal ende foran den under.

 

Jeg merker dog at feilen først oppstår når jeg fyller magasinet med alle fem skuddene det er ment å romme. Med tre (som var lettere å ordne hvis det først ble forkilt) går det fint. 

Link to comment
Share on other sites

Kan være noe feil med magasinet. Litt merkelig at det fungerer med 3 patroner, men ikke 5. Da er det jo mer press fra fjæra.

 

Problemet hadde sikkert blitt løst, hvis du viste dette problemet til andre på skytebanen. Da ser de hva du gjør og hva som skjer. Er sikkert noen på banen som har et magasin du kan få låne også for testens skyld. Mange som har en Brno 2 (el. nyere) hjemme. 

 

Men "skit" (smuss), kan kanskje også skape problemer. (Tenker at hvis noen patroner henger igjen og at de slipper ved rekyl, at noe uforutsett skjer i magasinet). Du kan jo teste litt (uten patroner i magasinet), ved på presse en pinne/skrutrekker ned mot tilbringeren, opp og ned i magasinet, for å kjenne/føle om tilbringeren/noe henger.  Uansett - så gjør du ikke noe galt om du åpner magasinet og renser det, tilbringeren og fjæra. Avslutter selvfølgelig med å påføre ny olje på alle overflater, inklusiv fjæra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Talk for gode innspill!

Tror jeg begynner først med å vise gutta på banen før jeg begynner å demontere ting og tang, så får jeg se hva de sier. Jeg fikk bare med det ene magasinet, så jeg har ikke noe reserve å teste med.

 

Uansett er det jo, som Geco5 sier, aldri noe feil med en liten overhaling, så uansett skal jeg nok inni der før eller siden, så får jeg se hvor klok jeg blir på tilbringermekanikk og justering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...