Jump to content

Kikkert til rypejakt


Premium2006

Recommended Posts

Mange tråder her,men mye gammelt og lite oppdatert..

 

Er på jakt etter en billig men bra kikkert. Tenkte å bruke så lite som mulig,men ser vel fort at det blir penger om man skal ha noe bra..

kikkerten skal brukes på fugljakt og primært fjellrype. Har lest meg fram til at 8x32 er ok for mitt bruk. Kikkerten må ikke være for stor,men det må være litt å holde i..

 

litt dyrere enn hva jeg først tenkte,men ønsker tilbakemelding på om dere har erfaringer med zeiss CONQUEST HD 8x32?? 

 

Andre tips til beste kjøp for minst mulig penger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn som jeg bruker å ha med i sekken på rypejakt i fjell. Optikken er skarp og fin, men den har en ulempe og det er at den er veldig følsom på dybdeskarpheten. Det betyr at om du har tenkt å scanne terrenget for å finne fugl så kommer du garantert til og irritere deg over dette. Du må bruke fokushjulet hele tiden og hjulet er i tillegg veldig knapt. Det skal lite justering til for stor forandring i fokus. Men skal du gjøre som meg å gå på støkkjakt for så å finne frem kikkerten når du ser en rypeflokk lande et sted så blir du helt sikkert fornøyd nok med den. Det eneste jeg skulle ønske siden den stort sett bæres mere enn brukes er at vekta var litt lavere. Den veier nokså mye i forhold til konkurrentene.

Til prisen jeg betalte for den på XXL med 25% rabatt var den en no brainer. Tilsvarende Swarovski, som jeg egentlig hadde lyst på, kostet vel over dobbelt så mye.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Swaro cl 10X30 før jakta i år. Veldig god fornøyd med denne kikkerten. Veldig hendig vekt og størrelse på den. Merker ikke at den henger rundt halsen. Jeg valgte bevist 10x og foretrekker det når jeg skal speide etter vilt. Dette er selvfølgelig en smaksak. Men ta en titt i en cl før du bestemmer deg. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...