Jump to content

Hjemmeladet ammunisjon til skyteprøven?


dragonen

Recommended Posts

Jeg klarer ikke finne eldre tråder om emnet, så beklager på forhånd om dette er diskutert fra før..

jeg vil skyte opp til storvilten med min Krag Jørgensen. Ja jeg er helt sikker. Men da finnes det som kjent (ihvertfall for meg bekjent) ingen patroner fra butikkhyllene som fyller krav til anslagsenergi, og som Kragen kan tåle. Da kan man lade selv. Men hvordan stiller arrangører av storviltprøven seg til hjemmeladd ammunisjon på prøven, for denne må jo være en konkret patron med en konkret lading som tilfredsstiller kravet (eller må den bare være en jaktpatron i et kaliber som tilfredsstiller kravet?) Denne vil de vel vite er innenfor lovens krav til anslagsenergi, og det er jo vanskelig å se på en hjemmeladet patron?

Link to comment
Share on other sites

Skal være ekspanderende kule, og kraftig nok til jakt på rådyr. Aldri hørt standplassleder spørre om hastigheten på kula der hvor jeg skyter opp iallfall. Om så skjer kan du finne ett annet sted å skyte opp. 

Om du skyter nok til å lade selv, og I det hele tatt lure på det du spørr om her, så skjønner nok standplassfolket at dette har du kontroll på selv. Ditt ansvar. 

Link to comment
Share on other sites

Vi har ulike storvilt, med ulike krav til anslagsenergi. Rådyr er for eksempel storvilt, og du må ta skyteprøven dersom du skal jakte rådyr. Til det holder vanlig krag ammunisjon i lange baner. Dersom du skal jakte elg, må selvfølgelig ammunisjonen oppfylle kravet som gjelder for det største storviltet. Det er ditt ansvar. De som arrangerer storviltprøven vil se at du bruker ekspanderende prosjektiler, og i praksis er alle kalibre fra 222.rem og oppover lovlige storviltpatroner til noen av storviltartene. At du bruker tilstrekkelig kulevekt og har tilstrekkelig anslagsenergi (jfr. forskriften) til de respektive storviltartene, er som nevnt ditt eget ansvar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Olesøn skrev:

Kan pinadø "stille kalenderen" etter hvilke tråder som fort blir populære... Nå er det tydeligvis februar, lite jakt og mye snø. 

 

Ikke vær festbrems og gledesdreper da. Ja, det er februar og lite jakt. Hadde akkurat funnet frem en boks Pepsi max og funnet frem popcornet. Klar til å gledes over nok en skyteprøvetråd. Men alt håp er ikke ute. Det dukker nok opp noe om 6,5, homogene kuler og elgjakt.....

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, winchester model 1300 + par-tre esker buckshot + rein elektronikkskive = populær? 

Tror vel muligens skytterlagskara hadde fått apoplektisk anfall og permanent hikke.. :lol:

 

P.s er medlem selv og er go to guy, hva angår metallarbeide for det lokale skytterlaget... Bare sånn før jeg blir lynsjet eller rullet i tjære og fjær,for å ha tenkt høyt og kommet med blasfemi...

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke sannsynlig at mange av de hagla hadde havna i elektronikkskiva på 100-metern. Noen som har testa skuddbilde, med buck,  på slik avstand forresten? Iaf har enerhagl overhode ingen effekt på slike hold på rådyr. Det har vel de som har glemt å stille om løpsvelgeren til rifleløpet erfart.

Link to comment
Share on other sites

Du har for dårlig fantasi.:)  Hele poenget var jo den iboende frykten for at noe skal hende med sensorene i skiva,kombinert med centimeterstore hagl i krumbane.:P

Forøvrig nevnte jeg ikke noe om 100 meter, hele kommentaren var ment som en fleip  til posten et par hakk opp.

Å jeg har dårlig tro på at tvilen hadde kommet meg tilgode, om jeg kom på banen å ba om å få ta noen testskudd på 30 meter.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Den karen vet ikke hva han snakker om.

Du skal ta prøven med en ammunisjonstype som tilfredsstiller kravene, hvilke ammunisjon du senere skal bruke på jakt er noe du bestemmer, det behøver ikke være den ammunisjonen du skyter opp med.

Jeg anbefaler å sjekke innskytingen på en papirskive, ikke all elektronikk er justert korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du må bare skyte opp med det våpenet du skal bruke på storviltjakt. Må kun være ekspanderende kule som tilfredsstiller anslagsenergi som skal brukes på oppskyting, om du bruker andre ekspanderende kuler på jakt etterpå har ikke noe å si for oppskyting. Men bruker du forskjellige rifler på storviltjakt så må du skyte opp med hver enkel rifle.

Edited by Detlef
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vel eg var så smart at eg skaut inn på elektronikk før et jaktfelt stevne.

Det angret eg bittert på etter kvart som jaktfeltstevnet gikk sin vante gang.

Kan vel mest karakterisere det som kampen om sisteplassen.

Sjekket innskyting på papp etter at stevnet var ferdig, treffpunkt var da ca 10 Cm opp til høgre.

Så innskyting for jakt forgår på papp for min del, elektronikk som en ikke har kontroll på om den har vert kalibrert siden den var innkjøpt stoler eg ikke på til innskyting for jakt formål.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 19.4.2019 den 16.13, Skjøttarstuggun skrev:

Enig med @Lakelanderen:  Har skutt inn på papp og kommet på feltstevne (DFS) med elektroniske feltskiver og fått flere bom. Kalibrering av elektroniske skiver er tydeligvis ikke enkelt for alle. På banestevner er det ikke et problem. Der skyter en seg inn på det senter skiva har.

Høres mer ut som et skytterproblem enn et skiveproblem.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hor du har vært og skutt men her jeg skyter sjekker vi kalibreringen på alle feltskiver før vært stevne. Har selv aldri oppdaget feil med kalibreringen men det kan vel sikkert skje men da blir nå skiven rekalibrert før stevnet starter.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er blidt fortalt er at en må ha skyte prøve for hvert løp en putter i riflen, ikke hvilken kikkert som står på :-)  Anslags kravet er latterlig høyt , så lenge kulen holder en viss standard og ekspanderer burde det være godt nokk. Skyte prøven er egenlig en vits, den skal egenlig bare vise at en er innskutt. Jeg skyter vanlig vis opp med 5 våpen men bruker mest den mest svakeste av dem. Bare se hva dem bruker på hjort i USA eller Canada og 6,5 er mere en nokk , jeg har funnet igjen 4 kuler på 39 dyr ( Accubonde 140 grs 860 M/S) 

Link to comment
Share on other sites

Vil vel også tro at de fleste i dag bruker H skiver. Men vet en del skytterlag har tatt sine gamle U skiver fra banen og jort dem om til feltskiver. Er nå flere ting en kalibreringen som ikke er helt optimalt med U skivene undermikrofonen er utsatt for å få skrot fra skivene liggende oppå seg noe som fører til unøyaktigheter.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, criko skrev:

Det jeg er blidt fortalt er at en må ha skyte prøve for hvert løp en putter i riflen, ikke hvilken kikkert som står på :-)  Anslags kravet er latterlig høyt , så lenge kulen holder en viss standard og ekspanderer burde det være godt nokk. Skyte prøven er egenlig en vits, den skal egenlig bare vise at en er innskutt. Jeg skyter vanlig vis opp med 5 våpen men bruker mest den mest svakeste av dem. Bare se hva dem bruker på hjort i USA eller Canada og 6,5 er mere en nokk , jeg har funnet igjen 4 kuler på 39 dyr ( Accubonde 140 grs 860 M/S) 

 

Du har i prinsippet et eget og komplett våpen hver gang du kombinerer en ny pipe (eller "løp" som du skriver) med låskassen på et systemvåpen. Da er det krav til obligatorisk skyteprøve for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt (kf. §18 i forskrift om utøvelse av jakt og fangst). Hvilket siktemiddel du benytter er saken uvedkommende.

 

Hvis en av pipene dine er i et .22-kaliber (f. eks. .222 eller .223) kan du kun jakte vilt der kravet til anslagsenergi er 980 J. For jakt på større vilt, sel inkludert, er kravene som du vet 2200 og 2700 J alt etter kulevekt. Som @Per-S skriver skal du ta prøven med en ammunisjonstype som tilfredsstiller kravene, hvilke ammunisjon du senere skal bruke på jakt er noe du bestemmer. Det betyr at har du ei 6,5x55 eller .308-pipe som du skal skyte prøven med, er det tilstrekkelig at ammunisjonen er ekspanderende og tilfredsstiller 980 J-kravet. Men skal du f. eks. senere jakte hjort eller elg må ammunisjonen du da putter i kammeret tilfredsstille kravet til anslagsenergi for de viltartene.

 

Vi kan mene mangt og mye om de norske bestemmelsene til anslagsenergi. De er i stor grad avledet av Viltlovens §19 om human jakt. I tillegg har vi en ganske unik bestemmelse i Dyrevelferdsloven §3 om behandling av dyr og dyrs egenverdi. Det betyr at skudd under jakt skal rettes mot vitalt område i hjerte-/lungeregionen, og da må prosjektilet ha litt punch. Om vi skulle skyte mot hjernen (hodet) som det er tradisjon for i enkelte andre land, kunne nok kravene både til kaliber, kulevekt og anslagsenergi vært lavere.

 

Jeg ønsker ikke å starte noen diskusjon av kravene til anslagsenergi i denne tråden, men bare slå fast  at "slik er det i dagens lover og forskrifter".  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...