Mannlicher Carbine 1903 Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Er det mulig å fikse disse skrammene på denne Zeiss Victory 2-10x50? Er det en finish man får kjøpt som er så identisk som den originale som mulig? Noen andre som har erfaringer når der kommer til "oppussing" av kikkertsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Du kan sende det til Zeiss, og få byttet batterilokket og Zoomringen til nye deler. Jeg vet ikke hvor mye det vil koste. Du får be om en pris. Uansett bør man sende siktene regelmessig på service, så du kan få gjort dette samtidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super XX Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 3 timer siden, amatør skrev: Uansett bør man sende siktene regelmessig på service, så du kan få gjort dette samtidig. Hvorfor det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Kort svar: Neppe. De er vel elokserte, og det er ikke noe man lett kan "flekke på". I teorien skal det gå, den intakte elokseringen er relativt bestandig mot badet som brukes. Jeg har i det minste klart det på type 3 hard-eloksering, men disse vil være type 2 som er tynnere. Og jeg er usikker på hva som skjer med merkingen, den er vel lasergravert? Men så til 10'000krs spørsmålet: Vil du virkelig dyppe kikkerten i 10% svovelsyre? Igjen, i teorien skal det gå, kikkerten skal jo være både luft- og vanntett. Men det er jo ikke sikkert du har noen coating igjen på linsene etterpå... Noe annet lurium som ser ut som eloksering kjenner jeg ikke til. Har prøvd en type "kaldblånering" for alu, den var stygg som juling og holdbar som vått dasspapir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannlicher Carbine 1903 Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Takk for svar, får vel bare leve med skrammene! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Spiller vel ikke noen rolle hvordan et sikte ser ut utvendig. Det er vel hva en ser gjennom det som betyr noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Det var sikkert det TS lurte på. Fø er det nok en del av oss som bryr oss om at våpen og utstyr (og det meste annet vi eier for den del) bærer det preg som kommer av forsiktig behandling og omtanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tor1980 Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 sprit tusj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Har hatt stor suksess med sot på hullkorn kanskje det kan brukes på kikkertsikter også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 11 timer siden, Super XX skrev: Hvorfor det? Fordi det er lurt. På en slik service blir siktet demontert og renset, sjekket, smurt og satt sammen igjen. Deler som er slitt blir byttet. De sjekker om det er tett, og bytter eventuelt o-ringer, og fyller siktet på nytt med tørr nitrogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fury Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 (edited) Hvor ofte anbefaler du service på kikkerter @amatør? Edit; (Jeg har kun Swarovski optikk fra 2016 <) Edited February 14, 2019 by Fury Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Det burde produsentene svart på selv, men jeg mener ca hvert 5 år. I overfall ikke skjeldnere enn hvert 10.Dette skriver Swarovski selv: IF SWAROVSKI OPTIK IS SYNONYMOUS WITH ULTIMATE QUALITY AND RUGGEDNESS, WHY DOES IT NEED A CUSTOMER SERVICE DEPARTMENT AT ALL? Although our products are designed to be used in the most extreme conditions, regular maintenance is recommended, for instance, via our customer service department. Many people use this service. Generally, it does not involve parts being replaced, but the equipment being cleaned and checked and, if necessary, being topped up with inert gas inside. https://www.swarovskioptik.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/SOP-US-Site/en_US/-/USD/SPAG_CustomerService-ViewMaintenanceInstructions# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Det er jo operert med 30 års garanti uten serviceplikt på flere av de dyrere optikkmerkene. Det bør vel gi en indikasjon på hvor lenge en bør « berge» uten inngrep. Mekanisk og termisk lever ikke sikter et spesielt hardt liv, så tetninger burde holde lenge. Min 8x20 Zeiss fra 79 har vært i aktiv bruk siden og fungerer like godt ennå, likeså mine Diavari C sikter fra 80 tallet. Har tenkt at jeg nok burde ha sendt de til en inspeksjon, men har blitt med tanken da jeg er noe tilhenger av tesen «If it aint broken, dont fix it», forutsatt at det ikke er snakk om utstyr der det er foreskrevet, eller som åpenbart/ erfaringsmessig har behov for periodisk vedlikehold eller utskifting. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super XX Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 5 timer siden, amatør skrev: Fordi det er lurt. Det vil jo være snakk om en kost/nytteverdi. Jeg vet ikke hva en slik service koster, men uansett vil det jo være litt "styr" med det. Som vavlo påpeker så er garantien på sikter uten serviceplikt. Jeg operere med et hovedsiktet og et reservesikte og føler meg således godt dekket om "noe" skulle skje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bell Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivkie Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 (edited) Etter hva jeg har lest her tidligere er som regel kostnaden forholdsvis lav, når det kommer til service og repprasjoner hos Zeiss, swarovski og leica. Men at det er styr, og man blir stående uten optikk for en stund kommer man jo ikke utenom. Men har inntrykk fra andre tråder her om at det er høy grad av good-will hos premium produsentene. Edited February 14, 2019 by eivkie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Batteridekslet kan da ikke være noe problem. Jeg mistet mitt på et tilsvarende sikte sist høst, og bestilte et nytt fra Zeiss Norge. Det lå i posten etpar dager etterpå, uten kostnad. At det er litt slitasje på elokseringen, viser bare at rifla og siktet er brukt til det det skal brukes til, i stedet for å henge til pynt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 2 timer siden, eivkie skrev: Men har inntrykk fra andre tråder her om at det er høy grad av good-will hos premium produsentene. Helt klart, Hadde trådstarter send inn siktet for å bytte zoomringen, ville han fått full service på kjøpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 5 timer siden, vavlo skrev: Det er jo operert med 30 års garanti uten serviceplikt på flere av de dyrere optikkmerkene. Det bør vel gi en indikasjon på hvor lenge en bør « berge» uten inngrep. Mekanisk og termisk lever ikke sikter et spesielt hardt liv, så tetninger burde holde lenge. Min 8x20 Zeiss fra 79 har vært i aktiv bruk siden og fungerer like godt ennå, likeså mine Diavari C sikter fra 80 tallet. Har tenkt at jeg nok burde ha sendt de til en inspeksjon, men har blitt med tanken da jeg er noe tilhenger av tesen «If it aint broken, dont fix it», forutsatt at det ikke er snakk om utstyr der det er foreskrevet, eller som åpenbart/ erfaringsmessig har behov for periodisk vedlikehold eller utskifting. Nå er gjelder vel egentlig garantien for at produktet ikke forlot fabrikken med feil i delene eller at de var satt sammen feil. Det er ingen garanti for at de skal vare i 30 år, men de store produsentene reparere ofte av ren goodwill. O-ringer og smørefett varer erfaringsmessig ikke i 30år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 20 timer siden, vavlo skrev: Det var sikkert det TS lurte på. Fø er det nok en del av oss som bryr oss om at våpen og utstyr (og det meste annet vi eier for den del) bærer det preg som kommer av forsiktig behandling og omtanke. Jamen; da får dere ikke behov for sånne operasjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Vupps! Du fikk meg der. Jeg burde vite bedre enn å formulere meg upresist her inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 (edited) Når en lurer på hvordan en får et sikte som ser litt herjet ut til å se "nytt" ut ble det litt upresist ja.. Edited February 14, 2019 by Chiefen.v-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Skulle ikke denne tråden egentlig vært flyttet til Optikk med tanke på søkbarhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.