Jump to content

Fikse skrammer på kikkertsikte?


Mannlicher Carbine 1903

Recommended Posts

Kort svar: Neppe. De er vel elokserte, og det er ikke noe man lett kan "flekke på". I teorien skal det gå, den intakte elokseringen er relativt bestandig mot badet som brukes. Jeg har i det minste klart det på type 3 hard-eloksering, men disse vil være type 2 som er tynnere. Og jeg er usikker på hva som skjer med merkingen, den er vel lasergravert?

 

Men så til 10'000krs spørsmålet: Vil du virkelig dyppe kikkerten i 10% svovelsyre? Igjen, i teorien skal det gå, kikkerten skal jo være både luft- og vanntett. Men det er jo ikke sikkert du har noen coating igjen på linsene etterpå...

 

Noe annet lurium som ser ut som eloksering kjenner jeg ikke til. Har prøvd en type "kaldblånering" for alu, den var stygg som juling og holdbar som vått dasspapir.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Super XX skrev:

Hvorfor det?

Fordi det er lurt.

 

På en slik service blir siktet demontert og renset, sjekket, smurt og satt sammen igjen. Deler som er slitt blir byttet. De sjekker om det er tett, og bytter eventuelt o-ringer, og fyller siktet på nytt med tørr nitrogen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det burde produsentene svart på selv, men jeg mener ca hvert 5 år. I overfall ikke skjeldnere enn hvert 10.Dette skriver Swarovski selv:

 

 

 

 

IF SWAROVSKI OPTIK IS SYNONYMOUS WITH ULTIMATE QUALITY AND RUGGEDNESS, WHY DOES IT NEED A CUSTOMER SERVICE DEPARTMENT AT ALL? 

Although our products are designed to be used in the most extreme conditions, regular maintenance is recommended, for instance, via our customer service department. Many people use this service. Generally, it does not involve parts being replaced, but the equipment being cleaned and checked and, if necessary, being topped up with inert gas inside. 

 

 

 

https://www.swarovskioptik.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/SOP-US-Site/en_US/-/USD/SPAG_CustomerService-ViewMaintenanceInstructions#

Link to comment
Share on other sites

Det er jo operert med 30 års garanti uten serviceplikt på flere av de dyrere optikkmerkene. Det bør vel gi en indikasjon på hvor lenge en bør « berge» uten inngrep. Mekanisk og termisk lever ikke sikter et spesielt hardt liv, så tetninger burde holde lenge. Min 8x20 Zeiss fra 79 har vært i aktiv bruk siden og fungerer like godt ennå, likeså mine Diavari C sikter fra 80 tallet. Har tenkt at jeg nok burde ha sendt de til en inspeksjon, men har blitt med tanken da jeg er noe tilhenger av tesen «If it aint broken, dont fix it», forutsatt at det ikke er snakk om utstyr der det er foreskrevet, eller som åpenbart/ erfaringsmessig har behov for periodisk vedlikehold eller utskifting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, amatør skrev:

Fordi det er lurt.

Det vil jo være snakk om en kost/nytteverdi. Jeg vet ikke hva en slik service koster, men uansett vil det jo være litt "styr" med det. Som vavlo påpeker så er garantien på sikter uten serviceplikt. Jeg operere med et hovedsiktet og et reservesikte og føler meg således godt dekket om "noe" skulle skje.   

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest her tidligere er som regel kostnaden forholdsvis lav, når det kommer til service og repprasjoner  hos Zeiss, swarovski og leica. Men at det er styr, og man blir stående uten optikk for en stund kommer man jo ikke utenom.

 

Men har inntrykk fra andre tråder her om at det er høy grad av good-will hos premium produsentene.

Edited by eivkie
Link to comment
Share on other sites

Batteridekslet kan da ikke være noe problem. Jeg mistet mitt på et tilsvarende sikte sist høst, og bestilte et nytt fra Zeiss Norge. Det lå i posten etpar dager etterpå, uten kostnad.

 

At det er litt slitasje på elokseringen, viser bare at rifla og siktet er brukt til det det skal brukes til, i stedet for å henge til pynt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

Det er jo operert med 30 års garanti uten serviceplikt på flere av de dyrere optikkmerkene. Det bør vel gi en indikasjon på hvor lenge en bør « berge» uten inngrep. Mekanisk og termisk lever ikke sikter et spesielt hardt liv, så tetninger burde holde lenge. Min 8x20 Zeiss fra 79 har vært i aktiv bruk siden og fungerer like godt ennå, likeså mine Diavari C sikter fra 80 tallet. Har tenkt at jeg nok burde ha sendt de til en inspeksjon, men har blitt med tanken da jeg er noe tilhenger av tesen «If it aint broken, dont fix it», forutsatt at det ikke er snakk om utstyr der det er foreskrevet, eller som åpenbart/ erfaringsmessig har behov for periodisk vedlikehold eller utskifting.

 

 

Nå er gjelder vel egentlig garantien for at produktet ikke forlot fabrikken med feil i delene eller at de var satt sammen feil. Det er ingen garanti for at de skal vare i 30 år, men de store produsentene reparere ofte av ren goodwill. 

 

O-ringer og smørefett varer erfaringsmessig ikke i 30år

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...