Jump to content

Blaser infinity kikkertsikter


308nm

Recommended Posts

Jeg skal absolutt bruke litt tid på å se på disse om noen har de utstilt på villmarksmessa, selv om det er svært lite sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe noen.

 

Egentlig hadde villmarksmessa kunnet vært den ideelle muligheten for at menigmann kunne fått testet optikk. Det kunne vært rigget en lang mørk gang, med testmønstre i enden hvor alle som stilte ut optikk kunne la kundene sammenlikne modellene sine. Det viktige ville være om folk var villige til å sitte i et mørkt rom lenge nok til å utvikle fullt nattsyn.

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig optikkracet er litt tullete. Hvor mange minutter ligger 30k kikkertene foran feks en 3-12x56 Zeiss Classic i skumringen i september/oktober? Har man ButlerCreek på 30k kikkerten, og ikke kan hurtigjustere -2 for nærsynt nattsyn, er det 20k rett i toalettet sammenliknet med nevnte Zeiss Classic uten B/C. Alt selvfølgelig forutsatt at man har korrigert for synsfeil med perfekt tilpassede kontaktlinser. Briller er fyfy.

Enda mer tullete er lovgivningen når man nå ser det nye termiske kikkertsiktet til Pulsar, Thermion. Dette siktet ser helt "sivilt" ut, har vel VHS/BETA oppløsning og slår alikevel 30k kikkertene ned i støvlene i skumring og mørke. Til hurtigmontasjene på en Blaser er vel Pulsaren perfekt, lovlig eller ikke lovlig.. 

 

Jeg er nok litt sprø for jeg forstår ikke heller hvorfor biler trenger svindyre hovedlys når man kan bruke 50 kroners lanterner og elektronisk nattsynsutstyr istedet. Det funket beviselig bedre enn lyskastere i kullmørke under gulfkrigen så da virker det sikkert på E6 også i en tilpasset utgave 8)

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tullete kan du godt si.

 

Problemet er når produsentene har laget produkter som nesten varer evig, må markedsføringsfolkene gjøre noe for at forbrukerene oppleve at de allikevel må kjøpe nytt. 

 

Det de gjør er å gå mot det mannen i gata tror er bedre og tror han må ha, ting som er større, større, større.....

 

Større forstørrelse, større zoomområde, større synsfelt,  større objektiver, høyere lysgjennomgang og lengre øyeavstand. (og høyere priser?)

Det blir ikke særlig  trukket frem ulempene med alt dette. Fysisk større og lengre sikter med betydelig høyere vekt. Større okularrør, mindre utgangspupille som kan kompenseres litt med forvokste mellomrør.

 

Selv misliker jeg at de små kompakte siktene mer og mer går ut av produksjon. Det siste jeg kjøpte var en Kahles KX 2-7x36. et fantastisk sikte... (280mm, 385g)

 

 

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, amatør skrev:

Det de gjør er å gå mot det mannen i gata tror er bedre og tror han må ha, ting som er større, større, større.....

 

Verden har vel endret seg litt fra 80-tallets slagstøvler, husqvarna-jakke, heimevernsmauser med Tasco 4x40 i Weaver alumontasjer. 

 

"Bransjen" lever ikke av å selge det vi trenger, men det vi tror vi trenger - og definitivt har lyst på. 

 

(Jeg er vel en del av elendigheta...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jibrag skrev:

 

Verden har vel endret seg litt fra 80-tallets slagstøvler, husqvarna-jakke, heimevernsmauser med Tasco 4x40 i Weaver alumontasjer. 

 

 

Det kommer an på hvilket 80-talls miljø man var i.

 

Jeg synes ikke teknologien har beveget seg mange cm og på noen områder har det gått baklengs.

På 80-tallet kunne man feks tegne sit eget retikkel, sende det i brevpost til Schmidt&Bender eller Pecar og få kikkerten i posten etter et par måneder. Tiil Pecar kunne man bare bestille ekstra retikler og skru dem på selv. Både Zeiss og S&B kunne leveres med forskjellige typer kulefallskompensatorer. Hertel&Reuss hadde en glimrende 4-16x56 FFP med targettårn, 1cm klikk, zerostop og retikkel på bestilling.

 

På riflefronten er det heller ikke mye idag som er bedre enn datidens Shilen DGA eller Wichita for å ta noe amerikansk. Tikka T3 er skremmende lik Shilen DGA.

Fiberskjefter har ikke endret seg stort annet enn i utforming i forhild til datidens fiberskjefter fra MPI, Brown og McMillan.

 

Fordelen med 80-tallet var at flesteparten hadde vært i militæret og fått noe våpenopplæring.

Idag vet ikke halvparten av nye pistolskyttere at man må ta ladegrep på ei boltrifle mellom hvert skudd. Jeg fleiper ikke.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 7.3.2019 den 14.23, Torf skrev:

Jeg synes ikke teknologien har beveget seg mange cm og på noen områder har det gått baklengs.

 

Det kan godt hende, men det er vel ingen som helst tvil om at både tilgjengelighet og betalingsvillighet (kanskje spesielt det siste) hos "den jevne jeger" (hvem nå det måtte være) er betydelig oppgradert. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jaget for å ha "Det beste" er økt veldig, det samme har troen på at en kan kjøpe seg til resultater. Gjett om de som kan markedsføring vet å utnytte sånt...

 

Sist på 80tallet sa Zeiss noe sånt som at om de nå gjorde ytterligere optiske forbedringer på sine kikkertsikter ville det ikke være merkbart for det menneskelige øye. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2019 at 7:23 AM, Torf said:

Idag vet ikke halvparten av nye pistolskyttere at man må ta ladegrep på ei boltrifle mellom hvert skudd. Jeg fleiper ikke.

 

Du er ikke den eneste som har bevitnet det fenomenet. Jeg synes det er verre at de fleste som har hatt pumpehagle eller halvautomat i mange herrens år tror den eneste måten å tømme magasinet på er jukke patronene ut på bakken/gulvet. 

 

23 hours ago, Jibrag said:

men det er vel ingen som helst tvil om at både tilgjengelighet og betalingsvillighet (kanskje spesielt det siste) hos "den jevne jeger" (hvem nå det måtte være) er betydelig oppgradert

 

På åttitallet hadde man bare noen våpenblader å holde seg til. Resten av informasjonen ble filtrert gjennom de folkene man kommuniserte med.

 

De siste 25 årene har man blitt bombardert med stort sett alle former for reklame for alle mulige produkter rett fra produsentene. Det er ikke rart det baller på seg.

 

Det mest positive med utviklingen er vel egentlig at det jevne kostnadsnivået har vært stabilt eller gått ned i forhold til betalingsevne over hele denne perioden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 4.3.2019 den 18.41, amatør skrev:

Jeg skal absolutt bruke litt tid på å se på disse om noen har de utstilt på villmarksmessa,

 

Jeg brukte ikke så mye tid på denne, men utseendemessig, var dette ikke noe som tiltalte meg.

 

Det er ikke lett å få noe godt inntrykk av optikken når man ser litt på en messe, men jeg ble svært overrasket over at siktet hadde tønneforvrengning, spesielt på laveste forstørrelse. Dette er noe kikkerter absolutt ikke skal ha. Derimot litt puteforvrengning vil ofte oppfattes som behagelig for brukeren ved panorering. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...