Jump to content

Blaser infinity kikkertsikter


308nm

Recommended Posts

Etter hva jeg har lest meg til så blir disse produsert av Gso, som eies av bla minox.

 

Tror ikke de produseres i Tyskland, men blir kvalitetssikret der. 

 

Jeg har bare sett litt i og ut døra i butikk. De har en veil pris som overgår både swarovski og leica, noe jeg ikke syns de klarte å forsvare. Men det var som sagt i fult dagslys i en(og ut fra) en butikk

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gå inn på ei av sidene som omhandler "GSO", og se hva du finner:

 

https://optics-info.com/blaser-infinity-riflescopes/

 

Masse flotte bilder av ferdige kikkerter, oversikt over direktører og konstruktører , et bilde viser faktisk noen kasser med et-eller-annet i bakgrunnen. Men noe mangler.

 

"Halve selskapet" er Minox. Takket være vår venn i Rennebu, vet vi hvor og hvordan Minox-produktene lages. Og da "ligger tanken snublende nær" - hvorfor du ikke finner det som er vanlig på bilder fra brille- og optikkprodusenter: Bilder av arbeidsfolk som sliper linser, ordner med belegg, monterer linseelementer sammen etc. Som ved en "jomfrufødsel" oppstår siktene, fix ferdige, og klare for salgsmessene.

 

Norsk torsk reiser verden rundt, pumpes full av saltvann, konservering og andre tilsetninger, og kommer tilbake som "product of Norway". Når norske bedrifter flagger ut, kalles resultatet "designed in Norway".

Link to comment
Share on other sites

Følgende står ihvertfall på gso sine sider for det amerikanske markedet 

 

GPO USA is a leader in binocular, riflescope and rangefinder engineering, design and development. Our premium optics are built to the highest German standards within each products’ price class. We outsource our final production globally, but we demand our production facilities meet our high German standard

 

Uansett om de produseres i ett asiatisk lavkostland, eller ett øst-europeisk lavkostland. Reflekteres det ikke i prisen akkurat

Edited by eivkie
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, amatør skrev:

  - men jeg kan aldri tenke meg at dette er bedre enn de andre.

 

Spiller da vel ingen rolle, så lenge det er mange nok der ute som ukritisk godtar prisen. Det er rart hva gradvis tilvenning kan gjøre - da kan man til og med tro at kr. 15.000,- er passe pris for ei brukt pipe:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126972389

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg husker en stripe med Andy Capp, der han var på tur med en sightseeing-buss.

Guiden forteller: "Nå kjører vi forbi en av de eldste pubene i London"

Da kommer det omgående fra Andy: ÅFFER DET?

 

11 minutter siden, slemmo skrev:

R8pipe, sluttstykke og sluttstykkehode i gullfinish har en veilpris på ca 20000, -

 

Det omgådende spørsmålet blir, som Andy spurte, "åffer det"? Samme fabrikat kunne jo levere STR 200-piper til konkurransedyktig pris, med eller uten gullmaling.

 

Denne "vill-ledende" prisen bekrefter trådens hovedkonklusjon - man kan få mye penger ut av folk, ved å skru opp prisene, og spille på "SNOB APPEAL"-faktoren!

Link to comment
Share on other sites

Det er sluttstykkethodet som har gullfinish, det har ingenting med pipa å gjøre annet enn at man trenger det for å skyte, om man ikke har et som passert kaliberet fra før. Blaser R8 leveres til forhandler som byggesett avhengig av hvilke opsjoner, kaliber osv. kunden ønsker eller det er spesifisert i den aktuelle modellen som er kjøpt. Og de har løse sluttstykkehoder tilpasset kalibergrupper, som kan bestilles i flere forskjellige finisher. Gull koster omlag dobbelt så mye som standard.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Isåfall er våpenskapinnholdet mitt stort sett som hjemmebrent. Billig, mye hjemmemekka, gjør nytta si. Mulig du får huepine og lurer på om du skulle kjøpt noe nytt i butikk, men så har du igjen g̶j̶æ̶r̶ ammo da. Og snart er det h̶e̶l̶g̶ jakt igjen, så det haster litt. 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Blaser er litt som den siste halvliteren ute på byen, virker som en jævla god idé der og da, men når du våkner neste morgen helt pudding og sjekker mobilbanken begynner du å lure på om det virkelig var verdt det :/

 

....men 15 år etter når du fortsatt sitter i sofan med dama du traff samme kvelden, så innser du at det kanskje var en grei investering... 

 

Har vel nevnt dette før, men nok en gang.... For snart 15 år siden gikk jeg rundt med to helt bastante meninger. 1: aldri blaser. 2: aldri 6.5x55 på elgjakt. For å bevise at jeg hadde rett kjøpte jeg en blaser i nevnte kaliber. Nå, 15 år etter, hender det jeg er inni våpenskapet og tørker støv av de øvrige pensjonistene... 

 

(Jeg har riktignok i ettertid investert i ei ekstrapipe - og en ekstra kasse - til elgjakta, men det er en annen og mye lengre historie). 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Jibrag skrev:

men 15 år etter når du fortsatt sitter i sofan med dama du traff samme kvelden,

Da innser du at både ølet og dama har kostet mer enn det var verdt.😁

Men det tør du nok ikke innrømme for deg selv en gang.🤐

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk å sitte å lese om alt "Blaser Hatet"!! Hvor kommer det i fra? Jeg har hatt mange dyre våpen fra min første rifle en Remington 700 med titan kasse til til AI rifler.. Beretta SO hagler.. Browning B25 custom.. custom bygde rifler på div 700 klone kasser.. Rigby mauser.. div Sauer 202.. Mekel med mere.. nå har jeg 9 løp til R8 plattformen.. og 3 stokker med kasser.. en K95 pluss div F16/F3 hagler og ville aldri byttet tilbake til andre våpen systemer.. jeg har også en Sako TRG M10 med div løp samt at jeg har en Victrix i bestilling og jeg har skumle planer om en Hansen 702FBR til benkskyting... men uansett så er fleksibiliteten som bor i Blaser systemet helt supert.. 9 løp byttes på tvers av stokker.. en til to kikkertsikter ferdig innskutt pr løp og en bytter løp/kaliber stokker alt etter vær, jakt type osv uten å måtte tenke på innskyting..

 

Når det er sagt så er prisen Blaser skal ha for optikken hinsides i forhold optiske egenskaper.. sett opp i mot tilsvarende optikk fra Swarovski, Zeiss og Leica med flere..

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jibrag skrev:

....men 15 år etter når du fortsatt sitter i sofan med dama du traff samme kvelden, så innser du at det kanskje var en grei investering... 

 

Har vel nevnt dette før, men nok en gang.... For snart 15 år siden gikk jeg rundt med to helt bastante meninger. 1: aldri blaser. 2: aldri 6.5x55 på elgjakt. For å bevise at jeg hadde rett kjøpte jeg en blaser i nevnte kaliber. Nå, 15 år etter, hender det jeg er inni våpenskapet og tørker støv av de øvrige pensjonistene... 

 

(Jeg har riktignok i ettertid investert i ei ekstrapipe - og en ekstra kasse - til elgjakta, men det er en annen og mye lengre historie). 

 

Joa - jeg "disser" ikke kvaliteten til Blaser (selv om jeg gjør meg noen tanker om hvordan de håndterte stormen rundt R93), og jeg digger konseptet med optikk på pike, men at prisene de opererer med er helt "ute i skåddå" som vi sier her kan det neppe kjekles mye om. Kun ei bar pipe er rimelig stivt priset ift. det meste andre på markedet (AI, TRG, osv teller ikke). Spesielt prisene for de mer "ekslusive" Blaserene, og tilbehøret som passer til... grøss.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Sunnmøring skrev:

Fantastisk å sitte å lese om alt "Blaser Hatet"!! Hvor kommer det i fra?

 

Det er nok en stor dose med god gammeldags sjalusi.  

 

Det eneste "mot" argumentet jeg leser her, er at det er dyrt, det er nok mange som uttaler seg som eksperter angående utstyr de ikke har prøvd.  

 

Er det ikke slik med alt, skal du ha noe med en "merkevare" på, så må du betale en god del for selve merkevaren, bmw er ikke noe mere driftsikkert enn toyota, men koster det tre dobbelte?  

 

Link to comment
Share on other sites

Eller det et snev av fanatisme hos oss som har en Blaser i skapet? Ser ikke mange som har tatovert Sauer, Sako, Tikka og Mauser logoen eller bilen full av klistremerker inne på deres Facebook sider. Men kom til Blaser sidene så er det ikke få 🤔 For min egen del har alle merker svake og sterke sider. Prisen vurderes ikke i den sammenheng. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater å sitere meg selv fra en annen tråd om Blaser Optikk: https://www.kammeret.no/topic/83937-blaser-optikk/?tab=comments#comment-1248197   

I Sluttsykket sin tid var jeg heller ikke spesielt begeistret for merket- stort sett basert på meninger fra eksperter som selv ikke hadde dette konseptet ;-) Ene og alene for å kunne uttale meg- og for å se om børsa virkelig var så forferdelig som "ekspertene" beskrev- kjøpte jeg meg en splitter ny R93. Det var vel en Offroad. Så kjøpte jeg en Attache. Og for å være ærlig- jeg hadde mer trøbbel med de to børsene enn sikkert 30-40 andre våpen jeg har hatt. De to børsene ble byttet ut med et par Professional (og en anseelig mengde med forskjellige løp/sikter). De er i bruk omtrent daglig- og det er de som blir brukt i sikkert over 90% av min storviltjakt. Utover det har jeg Sauer,Brovning, Rem,  +++

Til og med Heymen er solgt.  Min gode venn "Skjørtejegeren" her på forumet uttalte bastant "Æ vil itte bli funne dau med en Blaser i mitt hus"  Vel kun ett par månder etter spiste han kameler så det holdt. Ser han nå stort sett kun med Blaser på jakt ;-) At Blaseren er overpriset er helt korrekt, men med dagens kjøpekraft har den blitt allemannseie- men neppe pga mote/som penisforlenger..

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, slemmo skrev:

Jeg har iaf ikke noe Blaserhat, skulle jeg hatt en boltrifle hadde det blitt R8, hadde jeg vært steinrik skulle jeg også hatt en Imperial grade K95.

 

Var helt sikker på at jeg ville ha R8 helt til jeg fikk håndtere en. 

R93 går utenpå den flere ganger, men så var det dette med den integrerte slaktemasken.

 

De aller aller fleste kan kjøpe seg det de vill; en må bare ville det nok og prioritere. Dacia Duster og DEN rifla; eller BMW/Audi/dyr bil og Tikka t3.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Bell skrev:

Men tilbake til det ts spør om - ingen flere som har testa kikkertene? Igrunn mer interessant det enn alt fjaset over...

 

Har ikke testet som at jeg har kjøpt den.. men har sett gjennom hele serien ved flere anledninger og den er helt grei.. den har ikke optimal kantskarphet.. den har dårligere lystransmisjone enn Topp modellene til Swarovski, Zeiss, Kahles, Leica S&B  som er de en må sammenligne de med med tanke på pris.. ei heller var motlysegenskapene spesielt imponerende heller..  dette er selvfølgelig min subjektive mening.. jeg har ikke hatt siktene i laboratorium og testet de opp mot konkurrentene.. byggkvaliteten er bra, men sett i forhold til hva en får av optikk i 14-18000 kr klassen er det her de burde ligget prismessig.. da hadde de vært konkurransedyktig..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått testa litt mot z8 på dagen , meget imponert over blasern.  Minst like god optisk.blasern er bedre på øyeplassering virker veldig solid . Kneppa  er faste å fine. Litt mer tungvint å justere tårna men ikke noe problem.  Liker godt på z8 at mann kan ta av å på tårna. Men blasern er mer solid vs z8tårna i plast. Som skumrings kikkert er nok blasern hakke bedre. Som allround ville jeg nok hatt z8.  Dette er min mening ikke noe labb test. 

Ja takk begge deler.

Mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen synes jeg ga mest inntrykk av en amatør som tester kikkertsikte. Ikke noe mer om optiske kvaliteter enn at det var klart og fint, og forfatteren vet ikke en gang forskjell på zoom og forstørrelse. Det hadde vært langt mer interessant om noen som faktisk hadde peiling på optikk gjorde en ordentlig test, med labtester av transmisjon, detaljnivå osv. Istedet for en artikkel som bare mer eller mindre sier at dette siktet synes jeg var kjempebra....terningkast 6.

Jeg gjør i alle fall ikke kjøpsvalg basert på skriverier på det nivået.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...