Jump to content

Tennhetter - 9mm


NorSquid

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte en del Magtech SP tennhetter da jeg akkurat har begynt å lade. Fikk beskjed av selger at alle benyttet disse, noe jeg har litt vondt for å tro. Problemet er i alle fall at de virker veldig harde. Jeg har en tanfoglio limited uten noe tunet avtrekk etter det jeg vet, og opplever flere klikk. Er det noen som er litt mykere enn magtech men ikke så myke som federal? Tenker også på pris, da magtech kostet 0,36/stk der jeg kjøpte de.

 

Alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips! :)

7 hours ago, OysteinR said:

Har brukt Magtech, CCI og Federal til CZ Shadow 1 uten merkbar forskjell.

Eneste jeg har merket er at Magtech er bittelitt mindre i diameter enn CCI så de entrer lettere.

Jeg har prøvd mye ulik fabrikkammo, og den eneste jeg har opplevd klikk med er magtech, og når jeg i tillegg fikk det med egenprodusert ammo så dro jeg slutningen at tennhettene var for harde. Rart at CZen ikke sliter på lik linje med tanfoglioen, men det er jo bra.

 

22 hours ago, aps said:

IPSC prod folk med juksefjærer (nå lovlige) bruker federal stortsett. 

magtech er mange hakk opp på hardhet skalaen. 

Ja, det begynner jeg å skjønne nå. Blir nok ikke magtech neste gang, og fortsetter det med så mange klikk så får jeg bare bytte de. 

 

5 hours ago, hikkas said:

Disse skal vel være litt mykere

https://www.finn.no/137501476

Murom har jeg aldri hørt om faktisk. Skal lese litt om de, men takk for tipset. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, NorSquid said:

Murom har jeg aldri hørt om faktisk. Skal lese litt om de, men takk for tipset. 

Kjært born har mange namn, Murom produserar vel hettene til Tula, Wolf, PMC, og sikkert fleire. Det er iallfall gode hetter til prisen. 

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, aps said:

I prod med slappe fjærer vil du ha mykt. 

Ja, og store fordeler dersom avtrekket er lettet osv men når jeg er helt fersk på lading så trenger jeg ikke de mykeste hettene med en gang. Vil heller ha litt hardere og at det ikke skal være noe tvil når jeg vil at skuddene skal gå av. Er skjelven nok når jeg håndterer magtech enda, men å ha en haug med klikk, det gidder jeg ikke. 

 

12 hours ago, Humbo said:

Kjært born har mange namn, Murom produserar vel hettene til Tula, Wolf, PMC, og sikkert fleire. Det er iallfall gode hetter til prisen. 

Ja okei, da er jeg med. Da er det verdt å sjekke ut :)

Link to comment
Share on other sites

Magtech er om lag like harde som S&B fabrikkhetter, så hvis tanfoen ikke fyrer av de ville jeg byttet mainspring.

Hvis du ikke skyter dynamisk/prod, så skyter du ikke DA, så da er det ikke merkbart at mainspringen er "fabrikk".

Ellers anbefaler jeg de Murom Competition hettene, de er om lag like myke som Winchester. Jeg bruker dem i 9mm (CZ, CZ og Ruger).

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, thoger said:

Magtech er om lag like harde som S&B fabrikkhetter, så hvis tanfoen ikke fyrer av de ville jeg byttet mainspring.

Hvis du ikke skyter dynamisk/prod, så skyter du ikke DA, så da er det ikke merkbart at mainspringen er "fabrikk".

Ellers anbefaler jeg de Murom Competition hettene, de er om lag like myke som Winchester. Jeg bruker dem i 9mm (CZ, CZ og Ruger).

Har aldri hatt problemer med S&B fabrikkammo, selv om jeg ikke har skutt vanvittige mengder. Har så langt kun hatt et problem med Magtech. Er Winchester hardere enn f.eks ferderal? Er kvaliteten god på de og Murom Competition?

Link to comment
Share on other sites

Just now, aps said:

federal

federal magnum 

S&B

S&B magnum

winchester

magtech

 

myk til hard SP ranking fra min testing. 


Jeg klarer ikke i farten komme på noe særlig hardere enn magtech hetter ;)

 

Kjempe fin oppstilling, aps. Tusen takk :) Da kan det være at det blir S&B-hetter eller Winchester/Murom neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tanfoglio P19:

Jeg har vel skutt over 1000 skudd med Magtech-hetter uten klikk, jeg har lenge generelt hatt inntrykk av at jeg har et svakt anslag på hettene uansett merke. En i klubben anbefalte meg å bytte til TITAN tennstempel. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt et titan-tennstempel, om det hjelper aner jeg ikke. Jeg har også brukt litt Magtech på en S&W mod.60 som er litt slapp i anslaget, der har jeg heller ikke fått klikk. Revolveren viser tydelig svakt anslag på hetta, til denne revolveren tilstreber jeg å kun bruke Federal-hetter. 

Link to comment
Share on other sites

Det er flere faktorer enn hettefabrikat som spiller inn for sikker tenning dersom anslaget er svakt. 

Det viktigste er at koppen på hetta står helt i bunn på hettelomma. (typisk 0,15-0,2 mm lavere enn hylse bunn. ) Det kan beregnes med skyvelære. Det vil ofte bli en liten bul i senter på hetta fordi ambolten er trykket på plass i fulminatet når dette er gjort perfekt. 

Det er gull med presse som lar deg justere hettedybde men det går også fint ved være bevisst på å anvende passelig kraft på andre presser når hetta settes. 

 

Skal se om jeg får til å legge ut et bilde av hvordan det ser ut. 

 

Et siste poeng. 

Presses hettene dypere får man klikk igjen. 

Det er ikke mer å hente når får den lille bulen i senter av hetta. Bulen betyr stopp her. 🤠

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Graakall said:

Det er flere faktorer enn hettefabrikat som spiller inn for sikker tenning dersom anslaget er svakt. 

Det viktigste er at koppen på hetta står helt i bunn på hettelomma. (typisk 0,15-0,2 mm lavere enn hylse bunn. ) Det kan beregnes med skyvelære. Det vil ofte bli en liten bul i senter på hetta fordi ambolten er trykket på plass i fulminatet når dette er gjort perfekt. 

Det er gull med presse som lar deg justere hettedybde men det går også fint ved være bevisst på å anvende passelig kraft på andre presser når hetta settes. 

 

Skal se om jeg får til å legge ut et bilde av hvordan det ser ut. 

 

Et siste poeng. 

Presses hettene dypere får man klikk igjen. 

Det er ikke mer å hente når får den lille bulen i senter av hetta. Bulen betyr stopp her. 🤠

Såpass ja. Jeg trodde det gikk bra så lenge hetta lå godt i hettelommen. Har renset hver lomme og hetta ligger godt nedi, men når jeg har hatt problemer med både fabrikk og hjemmeladet ammo så regner jeg med at det er bare for hard hette. Er ikke alle som klikker heller, men har vel vært rundt 10% som ikke akkurat er gunstig. Tusen takk for innspill forresten :)

Link to comment
Share on other sites

@NorSquid mulig du har svakt anslag kombinert med harde hetter.  Graakall har et poeng med at hettene  må sitte riktig. Jeg har et verktøy som jeg bruker i pressa for hetteisetting, fra RCBS.

Det fine med denne er at den lett kan justeres ved å skru opp eller ned. Jeg bruker den primært til 45 Colt og .38 Spesial og de fleste riflepatronene jeg har. En gang jeg fikk stadig klikk på 9mm var da jeg brukte en håndholdt hetteisetter, den klarte ikke å sette hettene helt inn, dette medførte til at hettene ble skjøvet litt inn ved anslag/fjæret eller dempet anslaget. Da ble det mye klikk.

 

DSC02363.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en lee turret med hetteisetter, og føler de kommer helt inn. Renser også hettelommen hver gang, og hetten ligger dypere enn hylsa. Kan ta bilde i morgen. Kan såklart være en sammenheng, men når flere føler at Magtech er harde hetter så er det ikke lenger et spørsmål fra min side :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår:

Du kan slutte å rense hettelommer. 

Bruk spart tid på å få satt hettene dypt nok. 

 

Gjør et forsøk:

Mål høyden på hettekoppen, ikke mål på beina til ambolten som stikker litt ut men bare koppen. 

Mål dybden på hettelomma. 

 

Trekk høyde kopp fra bybde lomme

Da får du minste avstand hylse bunn til topp satt hette. Litt dypere gjør ingenting. 

Ikke mere når du ser kulen i senter hetta. 

 

Bruk vernebriller😎

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg synes dette virker unødig komplisert. Så lenge hetta presses i bunn og den ligger litt dypere enn plant med hylsen så burde det vel være ok? Jeg kan selvfølgelig gjøre det du sier, men hvordan det skal forandre noe jeg gjør det er jeg skeptisk til. Jeg presser til det stopper og thats it, men mulig det faktisk kan gjøres på flere måter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...