Jump to content

N160 vs n560


wp1987

Recommended Posts

Skal du bruke lyddemper er muligens N-160 mest egnet? Alt etter ladning og løpslengde, men N-560 gir vesentlig mer munningsblost/stikkflamme- og smell. Brenner muligens mer løp, men det er sikkert helt ubetydelig. Egentlig smak og behag, personlig foretrekker jeg  N-100- serien fremfor N-500- serien, mye av overnevnte årsaker, men også at behovet for de få m/s ekstra har forsvunnet i løpet av de siste 10-15 åra ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er muligens bare overtro fra min side, men jeg synes singelbasekruttene (da mener jeg type n-1xx- serien, for eksempel) er enklere å jobbe med på to måter

1) Oppfører seg mer forutsigbart og «lineært» i den øvre halvdelen av tabellen, mindre tilbøyelighet til plutselige trykkstigninger

2) kanskje litt enklere å finne veldig god presisjon.

 

Dessuten, som nevnt over, mindre munningstrykk/glimt. Jeg bruker litt av hvert, men mest singelbase ekstruderte krutt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

1) Oppfører seg mer forutsigbart og «lineært» i den øvre halvdelen av tabellen, mindre tilbøyelighet til plutselige trykkstigninger

2) kanskje litt enklere å finne veldig god presisjon

Min erfaring er stikk motsatt, men det kan også godt være overtro... Egentlig tror jeg ikke man kan generalisere slik.

 

Sitat

Dessuten, som nevnt over, mindre munningstrykk/glimt

Det tror jeg du har rett i. Det vet jeg flere som mener, og jeg har samme erfaring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei dere

Jeg hadde en kort og hektisk periode med N560 i 358 NM istedenfor N160. Dette var helt i begynnelsen når N560 kom på markedet.  For min del i den pipa jeg har, gav N560 en sinnsvakt muningsglimt, og flammen var lang og imponerende stor. Trykkringen ble målt med mikrometer, og farten ble målt med CED kronograf. Jeg sammenlignet farten og trykk med Norma sine fabrikkpatroner. Farten var en del lavere med N560 en det jeg oppnådde med N160. Av den grunn ble forsøket avsluttet. Om det samme skjer med dagens krutt i N560, kan jeg ikke svare på.

Ellers bruker jeg nå for tida N530 i 222 Rem., og der er det ikke noe tilsvarende problem. Det er også mange års forskjell i tid mellom de to forsøkene. Samt at kalibrene er i hver sin ende av skalaen. Våpenet her er en Sako Vixen.

Imidlertid er det bare å prøve seg frem, Ifølge tabellene skulle 560 gi med futt og fart i 358 NM, en N160. Dette måtte jo prøves.

Med 280 grains Swift kule gav det gamle Norma 5 kruttet 790 m/s, og innenfor når trykkringen ble målt. Det blir dessverre ikke produsert lenger, og var mer saktebrennende en N160. N560 er også mer saktebrennende en N160 som dere alle vet. Så det er bare å prøve seg frem, hvordan det fungerer.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...