Jump to content

Turistforeningens nedtagging av norsk natur


Target

Recommended Posts

Turistforeningen har fått det for seg at det er helt greit å pøse 1000 vis av liter rødmaling ut i norsk natur. Det bør reageres på samme måte som taggere av offentlige bygninger, trikker og lignende, nemlig med bøter, ev. fengsel og med krav om å fjerne taggingen, altså de røde T`ene.

 

DNT tar seg til rette i fjellheimen på en måte som må få konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om du ikke ser de røde T-ene, bare følg sporet av papirlommetørkle, sjokoladekaker og annet søppel...

Sporet er bredere enn som så. Omtrent 40-50 mtr. til hver side, vil man finne små, til tider illeluktende tuer av noe som ikke er Nugatti i reir av pappmasje...

 

Link to comment
Share on other sites

DTt er en av de verste ødeleggerene av Norsk fljell og natur.

Merkede stier, hytter i villreinens kalveområder.

Store breie merkede veier i fjellet.

Slikt såkalt "friluftsliv" ødelegger og gjør uporettelig skade.

Dessverre er vi jegere snart en "rødlistet" art.........

Norsk høyfjell tåler ikke all verdens trafikk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DNT kunne nok gjort mye annerledes, men å si at DNT er udelt negativt for norsk natur er trangsynt.

DNT er for mange en såkalt gateway drug, og rekrutterer en enorm mengde mennesker til friluftsliv. Selv om dette fører til hardt bruk i mange områder, noe DNT absolutt burde tatt mer ansvar for, så bidrar de også til at vi har en stor folkemasse som vil ta vare på naturområdene våre og beholde disse mest mulig fri fra "inngrep". 

 

Jeg er fortsatt positiv til DNT, selv om de begynner å bli i overkant kommersielle. Denne positiviteten har nok noen historiske årsaker ettersom det var min inngangsport til fjellklatring brevandring, isklatring og andre morsomme aktiviteter som jeg kanskje ikke ville fått oppleve uten DNT. Noen har kanskje ikke større ambisjoner enn å gå i flokk langs markerte stier resten av livet, men for mange er DNT ett startpunkt for å komme inn i ett friluftsmiljø og bygge kompetanse. Vi som er skyttere burde absolutt forstå hvilke fordeler en slik organisasjon kan ha for ett interesseområde.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har valgt å ikke fornye medlemskapet i DNT for 2020. Det er særlig situasjonen i Rondane med villrein stammen som jeg oppfatter som problematisk.

 

Jeg er også kritisk til sikkerheten på mange av DNT's aktiviteter. De fleste går bare etter de røde merkene. DNT anbefaler kun kart og kompass. Men de sier selv at mange av de som går i fjellet ikke kan bruke det. 

 

Dersom noen tar en avstikker fra T- løypa kan det gå riktig ille. 

 

Jeg har selv familie som har vært på fjelltur, og kommet i en situasjon der de måtte gi opp å bruke kart og kompass. De måtte bruke GPS for å finne stien igjen.

 

Silva kompass er nå laget i Kina. Og jeg er kritisk til kvaliteten på dette "sikkerhetsutstyret". 

 

Jeg er også kritisk til DNTs opplegg for å lære folk kart og kompass.

Link to comment
Share on other sites

Folk på tur har da et selvstendig ansvar for egen sikkerhet, så at DNT peker i riktig retting bør de vel ikke lastes for. Jegere og skyttere som brukere av naturen har kanskje lett for å se DNT som den store stygge ulven med hytter og merkede løper. Men da bør vi kanskje se litt på oss selv som beslaglegger store områder til skytebaner, og forsøpler naturen med viltkamera og jakttårn. Noen av oss har sikkert også sluppet fra seg til tider illeluktende tuer av noe som ikke er Nugatti i reir av pappmasje.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter DNT's opplæring i kart og kompass som villedning, ikke veiledning.

 

Jeg er enig i at folk har et selvstendig ansvar for egen sikkerhet. Men DNT er i økende grad en kommersiell aktør. Dermed har de etter mitt syn et slags ansvar.

 

Jeg har lest Kart og kompass boken til Bjørn Kjellstrøm. De som lager Silva kompass går ikke god for at de kan brukes på den måten DNT lærer ut. Ifølge produsenten skal Silva kompass brukes med 1:50 000 kart, til å ta ut kurs fra meridian linjene. Det er de svake svarte linjene på nyere sivile kart. Misvisning er også oppgitt i forhold til nord på disse svarte linjene, ikke i forhold til det blå rutenettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke navigere etter kart og kompass, men jakter allikevel i skog og fjell. Skal jeg ansvarliggjøre jegerprøve arrangøren hvis jeg går meg vill ? 

Hver høst er det leteaksjoner etter jegere som har gått seg vill, er det mange lete aksjoner etter turgåere som følger T-løypene ? 

Og hvor mange av disse har vært på kurs eller lest boka til Bjørn Kjellstrøm ? 

DNT driver med mye mer enn de få hotellene som får mye oppmerksomhet, kanskje greit å ikke dra hele organisasjonen over en kam. 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje både DNT og NJFF burde droppe liksom opplæringen i kart og kompass, og anbefale GPS først som sist. 

 

Jeg går ikke god for alt innhold i boka til Bjørn Kjellstrøm. Jeg bare påpeker at opplæringen til DNT, ikke er i henhold til hvordan produsenten har tenkt at disse kompassene skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du beveger deg ut i naturen, uten å kunne bruke kart og kompass, og så rote seg bort, så får du selv ta konsekvensen av egne handlinger...

Videre, har du fått "skikkelig opplæring" i bruk av kart og kompass -av eks. DNT og du allikevel roter deg bort, hvem har da ansvaret, du eller DNT ??

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel, at dersom DNT hadde hatt skikkelig opplæring på kart og kompass. Så hadde kursene ikke endt med at alle skulle kunne gå i fjellet alene. Ikke alle mennesker kan lære seg dette tilfredsstillende.

 

Dersom kart og kompass er nødvendig som sikkerhet, burde man fraråde folk å gå i fjellet alene dersom de er inkompetente på dette. Ikke ha dårlige internett kurs, som oppfordrer folk til å navigere etter kart og kompass. - Bare man tilfeldigvis har krysset av på noen spørsmål riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hva de selv skriver

"Etter litt teori inne og praksis ute bør du ha et godt utgangspunkt for å øve videre selv og etter hvert føle deg trygg alene i fjellet." 

Kan ikke se noe galt i å oppfordre til å ha med kart og kompass og bli kjent med det. Du har lov til å vurdere selv om du kan krysse Hardangervidda alene i mørket. Akkurat som når du har nylig har avlagt jegerprøven og storviltprøve.

 

Link to comment
Share on other sites

problemet med GPS er

- Strøm

- trenger GPS-dekning

- Signalet kan forstyrres av USA eller Russland (og andre) etter behov. 

 

Hvis du ikke kan lese et kart, eller bruke et kompass så har du f-- ikke noe i skogen eller fjellet å gjøre. 

Å lese terreng på kartet er Alfa-Omega for å forstå hva du går inn i. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av og til får man kalkulere risiko og gjøre noen valg, selv om det kanskje ikke er optimalt. Jeg har iaf gitt opp papirkart og føre bestikk når jeg er på sjøen i åpen båt (i normalt trøndersk grisevær). Plotter og telefon som backup får holde. Jeg har kan hende ikke noe på sjøen å gjøre heller, men skitt au!

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste å vite om kart og kompass er magnetisk missvisning.

Kartene peker alltid mot ekte nord (true north) som er Nordpolen.

Et magnetisk kompass peker alltid mot den magnetiske nordpolen som er et punkt som stadig flytter på seg og hvor misvisningen (forskjell mellom sann og magnetisk nord) blir større og større jo lengre nord du kommer.

 

F.eks på mitt kart over hardangervidda fra 2016 så er "magnetisk misvisning i 2016 2,1 grader øst og øker med 0,1 grader hvert år." Så i 2020 er den 2,5 grader øst. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Øystein skrev:

Det viktigste å vite om kart og kompass er magnetisk missvisning.

 

Dette var nu en drøy påstand. Jeg kan vel komme på minst 10 ting som er viktigere å lære seg. En av de tingene er vel å ta så korte kompasskurser at du ikke trenger å ta hensyn til den. Selv på Ifjordvidda i whiteout finner man ledelinjer i terrenget som man kan bruke som oppfang. 

 

Jeg har gått med kart og kompass i fjellet hele livet, aldri måtte ta hensyn til missvisning, men jeg vet jo at den er der, så jeg planlegger heller ut fra at jeg ikke trenger å gruble på det. Sunto kompasset mitt har forresten en mulighet for å korrigere missvisning, men aldri brukt den. 

 

Andreas

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Deviasjon kan jo også være et problem særlig for jegere men et langt jern rør i nærheten av kompasset. Viktig med rett deviasjonstabell.


hæ? Haha.. skal du ha 14 forskjellige diviasjonstabeller, alt etter hvilken side du bærer børsa, den rustfrie børsa, den lille kniven, den store kniven .... ??

 

vi snakket om å bevege seg i fjellterreng -til fots! Det er ikke behov for så stor nøyaktighet, Man vil også fortløpende kunne få en «observert posisjon» ved å bruke objekter i terrenget. Benytt fortløpende observert posisjon til å ta ny kurs mot ønsket posisjon....
Bruk GPS, ha med kart og kompass i backup, hvis man føler det et nødvendig.  
 

Når det gjelder DNT, jeg er egentlig litt enig, synes det er en uting med disse motorveiene i fjellet, men så er jeg også så sær at jeg misliker all form for tilrettelegging i fjellet, alt av sjerpa trapper og lignende skulle aldri vært satt opp. Det er en uting. Det ødelegger også mye for villreinen vår, når fosse motorveiene leder turismen inn i hjertet av villreinområdene våre.

Link to comment
Share on other sites

Tror vel det holder med to deviasjonstabeller for de fleste, da en skjeden skifter våpen på en og samme tur. Eventuelt kan en ha en tosidig tabell. En side for våpenet på høyre skulder og en for våpenet på venstre skulder. Alternativt kan en bære våpenet etter løpet på strak arm foran seg og ha kompasset på armen bak våpenet da vil våpenet virke som en flinders bar og motvirke ulempene med at magnetfeltet peker så mye ned når en kommer litt nord i landet.

 

Link to comment
Share on other sites

Reelt sett har sivile kompass entusiaster et problem, i og med at folk klager på at de Kina produserte Silva kompassene faller fra hverandre eller ikke viser rett av og til.

 

Og Suunto ser ut til å begynne å konkurrere med Silva på pris, det finnes folk som klager på nyere modeller med Suunto logo inne i kompasshuset.

Link to comment
Share on other sites

Etter tidligere 10 aktive år i Hjelpekorps, så er det en ting jeg har merket meg når jeg har prater med dem som har gått seg bort og har trengt hjelp, det er at man må følge med og vite hvor man er på kartet, spesielt viktig om vinteren eller på flate vidder når tåka kommer.

Begynner du å bli usikker så tar du noen krysspeilinger ut fra sikre pungt i terenget som du har kontrol på, viktig hvis du ser tåka komme.

Tegn og skriv i kartet så ser du fort hvor på kartet du er.

Det hjelper lite å ta kartet opp fra sekken og tro alt skal ordner seg når man plutselig ikke lenger er sikker på hvor man er, og risikerer å tror man er i nabodalen eller på en annen sti på kartet, pga man ikke har fulgt med,

Ta marsretninger-kompasskurs (waypoints) med kompasset til ting som er så nære at du ser dem og kan nå dem innen ca30-40min, da spiller ikke misvisningen noe rolle og man vet hele tiden hvor man er.

Når kartet brukes, leses og følges med på så lærer man kartet og kompasset å bruke.

Jeg har Gps og kart app'er på mobilen og bruker dem, jeg bruker dem til å verifisere at jeg har rett i hvor jeg er, ellers så spares batteriene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...