Jump to content

Lade 9mm eller ikke


Kim riflelader

Recommended Posts

7 minutter siden, Wintel skrev:

Det gir vel også mening om du skal lade NED til faktor 125... 

egentlig ikke, for 125 er minimum, du kan ikke lade minimum, du må ha typ 128-130 for margin.

IPSC merket geco pleier chrone inn på ca 133 i faktor og har behagelig rekyl impuls utfra kruttype og brennhastighet. 

Link to comment
Share on other sites

imho er fabrikk 9mm utvalget slik på kvalitet

 

1) geco 124gr med ipsc merke 

2) S&B og magtech 124gr, begge er helt utmerket, men høyere powerfactor enn gecoen, og får da 2 plass, presisjonen er topp på begge

3) blazer, brenner litt skittent, prøvd i tja hmm 10? våpen og bra presisjon også her

 

... fiocchi 115gr havner mange mange plasser ned. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Kim riflelader skrev:

Som jeg skrev i inlegget så spurte jeg om lading bare pga prisreduksjon for å skyte.

 

Viss du skyt svært mykje og fritida di er verdilaus kan det vere mulig å gå i pluss på å lade 9mm. Eg hadde aldri orka det, har lada litt 9mm berre for å prøve og det innebærer etter mi erfaring masse prøving og feiling før du klarer å lage ammo som fungerer like godt som kjøpeammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, joska skrev:

 

Viss du skyt svært mykje og fritida di er verdilaus kan det vere mulig å gå i pluss på å lade 9mm. Eg hadde aldri orka det, har lada litt 9mm berre for å prøve og det innebærer etter mi erfaring masse prøving og feiling før du klarer å lage ammo som fungerer like godt som kjøpeammo.

Hva mener er du med "fungerer like godt som kjøpeammo." Dreier det seg om presisjon, eller også om funksjonssikkerhet i våpenet. Var det problemer med utkast, kamring e.l?

Link to comment
Share on other sites

Eg ladar berre 9mm subsonic. Ellers klarar eg knapt nok å få til noko betre enn fabrikkammunisjonen. Fritid har ein pris, og 9mm er ein fiklete patron å få til godt. Gjer som Alle Andre, kjøpar inn i stort når det er noko på tilbod. Stemmar i for Geco. 

 

e: ...som akkurat no er på tilbod :D

Edited by oysteinlarsen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt sent men her er et innspill fra en som faktisk lader 9mm:

 

Funksjon:

Som @aps skriver, når det er tullball med 9mm ammo på stevner er det så og si alltid en hjemmelader som har kuka det til. Det er lite eller ingenting å hente for funksjonering ved å lade selv med mindre du har et veldig kresent våpen. 

Det er fullt mulig å hjemmelade 9mm som funker så og si feilfritt men da blir det samme regla som for rifle: sortering av hylser, god rengjøring, sjekk etter feil før lading, ettersortering og dobbelsjekk med kammer måler (case gauge) etter lading, etc. 
Ting Tar Tid (tm) og med enstasjons-presse tar det enda lenger. 

 

 

Pris:

Meld deg på for å få epost om tilbud fra forskjellige butikker (for å hamstre når det er tilbud). Test gjerne forskjellige typer i ditt våpen for å se hvilken som går best. Sjekk hva prisen blir på per smell for tilbudsprisen, dette er det du skal sammenligne med.

 

Sjekk så hva du kan få tak i av kuler (glem å støpe selv for nå), krutt og tennhetter og til hvilken pris. Sjekk om klubben din har rabatter noen steder. Regn sammen hva pris på 1 kule, 1 tennhette og X grain med krutt blir. Hva blir sluttprisen per stk? Ofte ser du at du er på nesten 1,50 avhengig av pris på kule og tennhette.

 

"Pris på tilbudsammo" - "pris på regnestykket over" = "det du sparer per smell". Det er ikke uvanlig at dette er kanskje 20-30 øre.

Gang dette på antall skudd du regner med å skyte i året så har du hva du potensielt kan spare per år.

 

Et annet regnestykke: Sjekk hva det vil koste å kjøpe det du trenger for å lade 9mm (dier, holdere, måleverktøy, case gauge(!), etc) og del dette på hvor mye du sparer (i kr). Dette gir deg ca. antall skudd du må skyte før dette går i null. Dette forutsetter du gidder å lade 9mm på den enstasjonspressa du har (de fleste gidder ikke).

 

Til slutt: din tid er ikke gratis! Tiden du bruker på å lade er tid du ikke bruker på banen. Har du familie er dette tid du ikke bruker med dem.

 

 

Etterord:

Grunnen til at jeg i det hele tatt startet med å lade 9mm er at da jeg begynte å skyte grovkaliber starte jeg med .45 ACP, .38 og .357 magnum. Kassepriser på dette lå da på ca. 3,00 - 3,50.- og har steget noe siden. Da jeg passerte noen tusen i året kjøpte jeg en Dillon XL650 og det andre jeg trengte for å lade disse kalibrene. Dette ble så tjent inn/avskrevet over 3 år.

 

Da jeg startet med dynamisk kjøpte jeg ammo i kasser på tilbud som alle andre helt til våren 2017 hvor det var tørke og prisene lå på over 2kr stk alle steder jeg sjekket (mulig jeg overså noe). 
Da kjøpte jeg konverteringssett, dier og case gauge til 9mm for totalt 2700.- og ladet for ned til ca. 1,40. Så datt prisene igjen til men med trening og stevner gikk dette allikevel i 0 på ca. 1 år.

Men hadde jeg ikke allerede hatt en progressiv ladepresse stående hadde det tatt over 8 år før dette hadde lønnet seg!

 

Den eneste grunnen til at jeg har forsatt er at jeg nå har en ladning som går godt i akkurat dette våpenet og har en stabil tilgang på komponenter til en forutsigbar pris. Med en progressiv ladepresse går det også forholdsvis greit å lade opp 600 stk på en kveld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...