Jump to content
Sakoen75

Villreinjakta 2019

Recommended Posts

Jeg var der for første gang i fjor. Kjørte opp fra Lesjaverk og teltet ved Øvre Merrabotnvatn og syns det fungerte bra.

Alternativet jeg valgte bort var parkering ved Gåsbue og teltplass ved Vangsvatnet, mest pga at den parkeringen ligger ca 100 meter lavere.

Flokken fikk jeg se fra høyde 1345 sø for Merrabotn.

• Like 1

Hei alle kammerets kamerater,

Helt fersk villrein jeger trenger tips, har blitt tildelt fritt dyr i Kongsvold og drivstua vest.

har søkt en del på nettet å funnet pakkelister og det som er nødvendig å ta med. Er det noen som har tips til selve terrenget? Hvor går dere inn fra? Hvor er en fornuftig plass å slå opp «camp». Hvor i terrenget bør jeg oppholde meg? Sånn jeg ikke bruker 2-3 dager i reinløst terreng. Jeg ønsker selvfølgelig bukk da kortet er på ett fritt dyr, men vil ikke bruke 14 dager på å gå etter en bukk. Ønsker å se litt rein, få fine natur opplevelser å en bonus er selvsagt om det blir fall. 

Håper å få litt tips angående dette terrenget. 

Med vennlig hilsen Hein tore

Hei. Fikk tilslag på Ullensvang, 2 bukker over 2,5 år.
Hvilket av de 3 alternativene anser dere som best? 

Alt: 1: Du kan ta Rv. 7 over Hardangervidda til Tråastølen, (Eidfjord statsallmenning),  køyr Tinnhølvegen (bomveg) til parkeringsplass ved Tinnhylen. Derfrå ta beina fatt på turstien innover mot Sandhaug og vidare i retning t.d. Litlos
Alt: 2: Køyr E-134 til Røldal, ta av innover Valldalsvegen 14 km til parkering. Så er det beina fatt opp Vivassdalen, gå turvegen i retning Litlos. Her går du over Røldal statsallmenning før du kjem inn i Ullensvang statsallmennig.
Alt: 3: Gå frå Haukelisæter (på E-134 over Haukelifjell) innover mot/over Røldal statsallmenning og vidare til Ullensvang statsallmenning. Dette alternativet er kanskje det lengste og tyngste, men ein flott tur.

Ser og at det går en DNT-sti rett øst for Odda og opp i terrenget, er den ett alternativ?
Hvor har dyrene historisk stått? Forstår jo at vinden er en viktig faktor men er det noen "go'plasser" ?

Mvh Mads.

Da var jeg heldig i dag og har fått fritt dyr i Videdalen, Stryn og Ottadalen villreinområde👍

Ser at det finnes samjakts- avtaler for området.

Er det noen her som kjenner mer detaljert til samjaktsavtalene som gjelder for dette området?

Snakk om lykkerus🤩 

Da ble jeg tildelt fritt dyr på Skjåk nord. 

Er det noen som har erfaringer og tips? 

On 5/16/2019 at 1:56 PM, stikkontakt said:

Jeg har brukt opp alle harelabbene som har vært lagret opp de siste årene, og fått tildelt 2 bukkekort i ullensvang og en kløftbukk i Dalsida øst. Jeg var mye på Dalsida Øst i fjor, og erfarte at dette var et meget godt terreng. Er det noen som har erfaringer fra Ullensvang? 

Kunne du tenkt deg å fortelle litt om hvor du har gått i dette området? Skjønner at man ikke vil "avsløre" god-spottene, men tar gjerne i mot noen tips :)