Jump to content

Villreinjakta 2019


Sakoen75

Recommended Posts

Du trenger ikke bekymre deg for å tråkke ned grensene på nabovaldenede her. Det er et ganske romslig vald du har fått tilbud om løyve på, mao store avstander å tilbakelegge om du skal sjekke hver kvadratcentimeter av valdet, på jakt etter bukk, se bilde/r

Nord for RV7 (283)

20190624_203542.jpg.4f4d60d6b5d64ca12514e6821d54f6b5.jpg

 

Sør for RV7

20190624_203649.jpg.28874b0d609c3510b81ba90e84d7616d.jpg

 

Personlig ville jeg holdt meg unna området nord for RV7 og heller satset alt på ett kort, bokstavelig talt, sør for RV7.

Igjen, det er store avstander det er snakk om å tilbakelegge på denne eiendommen, så litt grunntrening er absolutt ikke å forakte. Å jakte rein på dette valdet, er ikke a walk in the park og det er lett å dra på seg betydelige ryggsmerter, men uansett, lykke til om du bestemmer deg for at dette er valdet du skal satse på og kom gjerne med en oppdatering når reinsjakta er over.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Fant noen eldre innlegg om terrenget her på kammeret og så litt på statistikk fra databasen sett-rein. Ser ut til at jeg ikke bør satse på områder rundt Hardangerjøkulen, men heller sør for RV7 og nord for Nordmannslågen.

 

Har nå valget mellom Eidfjord Statsallmenning og/eller Rauland Fjellstyre (som jeg allerede har betalt for). Mtp. planer om andre former for jakt til høsten også, bør jeg kanskje heller fokusere på ett terreng som førstegangsjeger på villrein? Spennende blir det uansett😄

Link to comment
Share on other sites

Er et veldig flott terreng i Eidfjord, men er veldig avhengig av at det er nordvest i noen dager før det er dyr der. Ikke umulig at det står dyr spredt der de første dagene i jakten. 

For noen år siden var det «drømmeforhold» i Eidfjord med masse dyr, men då var det NV vind i en ukes tid om jeg ikke husker feil. 

Sandhaug er et fint utgangspunkt å begynne på. Går også traktor slep inn å ut fra tinnhylen som kan være behjelpelig med transport av utstyr og evnt slakt. ( trur det deles ut 10 kjøre løyver ifbm reinsjakta). Fjellstyrer kan sikkert bringe kontaktinfo om de. 

 

Skitt jakt! 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Reinlykke skrev:

For Hardangerviddas del sør for Rv 7 blir jakttiden f.o.m. 10. august t.o.m. 22. september. For Hardangerviddas del nord for Rv 7 blir jakttiden f.o.m. 1. august t.o.m. 22. september. For Nordfjella blir jakttiden f.o.m. 1. august t.o.m. 30. september. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud om to forskjellige bukkekort på Hardangervidda for aller første gang, og kanskje klarer jeg å felle en? Områdene det gjelder er 269 A og B pris 6000kr den andre er 59-v/60 og 59-iv/61 5500kr Hvilket terreng mener folk at sannsynligheten størst er for felling, for en som aldri har jaktet rein? Og er det vært de 5500-6000kr?

og hvordan kan man sjekke at dette er ordentlige saker og ikke lureri?

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

Hvor er 59-v/60 og 59-iv/61?

 

Jeg kan ivertfall gå god for han som selger for 269A/B, han er en sikkelig kar. 
Når det gjelder dyr i terrenget 269 er man avhengig av sønnavind(helst sørvest), men i starten av jakten er det stort sett dyr der om det ikke har vært sterk nordavind i ukene før jakten. 

Link to comment
Share on other sites

På 5.7.2019 den 11.35, jegerak skrev:

Hvor er 59-v/60 og 59-iv/61?

 

Jeg kan ivertfall gå god for han som selger for 269A/B, han er en sikkelig kar. 
Når det gjelder dyr i terrenget 269 er man avhengig av sønnavind(helst sørvest), men i starten av jakten er det stort sett dyr der om det ikke har vært sterk nordavind i ukene før jakten. 

https://www.finn.no/81058692

 

så du mener det er greit for en nybegynner å ta turen opp 269 A/B? Med en grei sannsynlighet for felling?

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

En grei sannsynlighet vil jeg si at det er ja. Men dette er som alle andre plasser avhengig av vind. Har det vært 2 uker med østavind før jaktstart kan du ikke regne med å se dyr i Ullensvang. . Men om det ikke har vært det, i stedenfor vært helst vest-nordvest så er sjansene veldig gode. 

Er ikke så mange år siden det var flere tusen dyr i Ullensvang de første dagene i jakten. Opplevde dette selv

Link to comment
Share on other sites

Rendalen Renselskap har blitt frifunnet av tingretten for å ha jaget ren med helikopter. 

Etter å ha jaktet et år i Tolga Østfjell og på nært hold sett arbeidsmetodene til renselskapet er jeg ikke i tvil om at de burde blitt funnet skyldige.

Dessverre er det ikke alltid nok å ha gjort feil for å bli dømt. 

 

https://www.nrk.no/ho/_-jaget-rein-med-helikopter-inn-i-eget-jaktterreng-1.14589746

 

https://www.ostlendingen.no/dyr/nord-osterdal/kriminalitet-og-rettsvesen/renselskapet-ble-frifunnet-i-helikoptersaken/s/5-69-791571

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg kommet hjem og det lå en konvolutt med kort og det hele til CWD prøver. Men hadde håpet på at det lå en kart som viser området. På kortet står det bare 2207 Hardangervidda, finnes det en oversikt på nettet som jeg ikke klarer å finne?

Link to comment
Share on other sites

Ja og nei. Mine totalt u-kvalifiserte tanker er at vi ikke har 100% uttak av kvota så felte dyr blir ikke så høyt som antall solgte kort. Det begrenser seg også bare til 2,5år og eldre bukker. Neste år kommer alle bukker og kalver ++ som ble fredet i år og de over som ikke får en kule i år og overlever vinteren kommer sikkert i brunst hvis de er kjønnsmoden. Men jeg tenker også på hva om det går dit høna sparker? For meg koker det ned til at jeg må stole på myndighetene og følge kvota. På en måte lar vi mange dyr vokse seg eldre med å bare ta de eldste. Er det negativt eller positivt vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Neste år kommer det ca 1000 nye bukker. Det bør være nok til at alle simlene får noen å parre seg med. Risikoen er at det blir noen fler med "ikke så gode gener" som slipper til. Det påstås også at det kommer til å medføre senere brunst = små kalver når vinteren begynner. Noen sier også at stammen behøver de erfarne bukkene som vet hvor de skal gå under dårlige forhold, men det tror jeg ikke blir et problem. Min erfaring er at det er simlene som bestemmer hvor de skal gå, mens bukkene bare henger med.

Om dette blir de eneste året med spesiell jakt tror jeg det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Bukkene holder seg vel ofte borte fra simlene på vinterhalvåret ihvertfall, da er det simlene som styret showet. De regner med at det er en solid buffer igjen av bukker, så er nok ikke helt tankeløst, det er tross alt trolig den største samlingen kompetanse på feltet i Norge som har tatt beslutningen. Selv om hylekoret på fjesboka vil ha det til at det kun er byråkrater som tar beslutningene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Genene har de jo arvet av far sin og mor med fødselen og ikke opparbeidet seg så de må jo være prima etter noen 1000 års avl styrt av naturen. 

Både prima og litt mindre prima, men bukkene sloss for at bare de beste skal få parre seg. Jeg tror ikke det skal så mange generasjoner med de litt mindre prima bukkene i førersetet før det går ut over kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, eller mer presist formulert....skrevet, er det et helt urealistisk mål besluttningstakerne i Miljødirektoratet har satt seg, med et forventet uttak på 2000+ bukk inneværende sesong, uten vesentlig tilrettelegging for det. Les smidige overgangsavtaler, smidig utransport av felte dyr og generelt mindre byråkrati, noe som i praksis ikke kommer til å skje.

Min spådom er at uttaket etter jakta vil ligge på i området ca 1000 bukk, altså langt under målsettingen.

 

En mye bedre strategi etter min mening er å spre uttaket over mer en 1 jaktsesong. Kanskje så mye som over 3 år. Da vil man oppnå uttak iht målsettingen UTEN statlig inngripen etter ordinær jakt, a la Nordfjella modellen.

Det vil man IKKE ha på vidda.

 

IMG_0090.JPG.d9b914648c32ff47c969c058d39ebe10.JPG

Det er dette man vil se på nærmeste på fjelltopp når man titter ut av hyttedøra 10ende August

Villrein i urørt natur, Vilt og vakkert.

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med Castor ,det er urealistisk uten smidighet.Faren er vel at mattilsynet setter i gang vinterjakt og sender en haug friske dyr i søppelforbrenningsanlegg hvis uttaket blir lavt ved ordinær jakt.I 70 åra var det 20-25000 dyr på vidda, det var dyr overalt, i 80 åra begynte nedgangen,en gang på 2000 var det under 10000 dyr.Nå er det ca 7000 som stort sett holder seg inne på sentralvidda.Hvorfor er det sånn ? Er det fordi det er enklere å forvalte en liten stamme ?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er det noen som har erfaring med helikoptertransport? Skal jakte i Ullensvang på Hardangervidda. Inn skal jeg fint klare å gå, men tenker at det kunne vært kjekt med helikopter ut hvis man er så heldig å klare å få felt 2 bukker. Tenker da bare å bli fraktet ut til Haukeliseter ved parkering der. Er det noen selskaper som driver med dette å har en fastpris? Hva har folk betalt for sånn type frakting? 

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg ville undersøkt med kortutsteder var om det er etablert faste landingsplasser på angjeldende vald. Om så er, er det mye mindre byråkrati ved at man slipper å søke på landingsløyve. Er hvertfall slik på den delen. av vidda hvor jeg/vi jakter. Om valdet ligger innenfor

nasjonalpark - grensene, er det bort imot håpløst å få landingsløyve.....om det ikke er etablert faste landingsplasser.

Så ville jeg sjekket med andre jegere som skal innover i samme område hvordan de ser for seg

ut-transport av felte dyr.....man kan evt slå seg sammen og spleise på ut- transport. Trenger ikke være heli....kan være traktor.

Timeraten for helitransport er ca 18k/time PDD litt avhengig av heli type og løftekapasitet.

Det er lov å prøve å forhandle pris.

Vær MEGET nøye med å sjekke og dobbeltsjekke at alle formaliteter er på plass før man står på pad'en klar for transport.

Om man tenker å søke på landingsløyve, så send søknad umiddelbart, ikke 2 dager før avreise fjellheimen.

Lykke til.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Her er info fra Fjellfly som svarte kjapt på mail:

 

 

Vi har forskjellige priser inne på vidda, så det kommer litt an på hvor du skal. Prisene er fra kr 4800,- inkl mva og oppover per tur.
Har du et eksempel på hvor du tenker deg, så kan jeg finne pris.
 
Vi flyr fra Vågsli og Songa. Dere kan være 4 passasjerer og maks 200 kg bagasje/kjøtt på en slik tur.
 
Godkjenning fra grunneier trengs over alt. Ellers er det lov å lande med jaktkort som løyve på de forhåndsgodkjente vannene i Hordaland Fylke. Ellers trengs særskilt landingsløyve fra kommune / tilsynsutvalg.
Forhåndsgodkjente vann:
Her er listen jeg sitter på. Den skal være oppdatert nå 13.Juni 2019 av tilsynsutvalget i Hordaland


Dette gjeld Nordmannslågen v/ Besso, Vatnalivatn, Veivatn, Bersavikvatn, Litlosvatn, Nedste Krokavatn, Øvste Krokavatn, Nedste Bjørnavatn, Øvste Bjørnavatn, Vasslivatn, Langavatn, Kvennsjøen, Midtre Grøndalsvatn, Vetle og Store Valgardsvatn, Holmavatn, Hellevatn, Nedre Langevatn, Store Urdevatnet, Bismarvatnet og Dimmedalsvatn.
Link to comment
Share on other sites

Om man har hatt jaktlykke og også finner et sted med mobildekning, hvor lenge må man vente før de har tid til å komme?

Det kan selvfølgelig forhåndsbestilles, men uten jaktlykke er det kanskje like bra å spare pengene og gå ut igjen, og med 20 grader vil man ikke vente fem dager på hentingen.

Mange av oss jakter alene og da blir det uansett en dyr fornøyelse.

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Haavard skrev:

med 20 grader vil man ikke vente fem dager på hentingen.

Man bør nok ha en annen innfallsvinkel/innstilling når man drar inn i fjellheimen, på reinsjakt.

Man må beregne seg god tid, ellers blir det fort vekk stressjakt ut av det. Stress er det nok av i jobbsammenheng og ellers i livet. Man drar til fjell for å slappe av og lade røret, er min innstilling.

 

Godt med mat, drikke og sosialt samvær er med på å skape en avslappet atmosfære i og rundt hytta.

 

Ang prekivering av kjøtt i fjellet, kan man eks ure/steine det ned (husk viltpose), grave det ned i ei snøfonn og i aller værste fall, søkke det ned i rennende vann. Dyret bør da kun være vommet ut.

 

Ved siden av rifle (og bolten til rifla) patroner og kniv, er viltpose (uten hull) høyt oppe på prioriteringslista.

 

Må ikke oppfatte overstående som kritikk av ditt innlegg da Haavard, mer som en betraktning.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Har undersøkt litt med helikopter nå. Koster ca 6000,- for en tur fra Haukeliseter til Hansbuområdet. Hvis noen er interessert i å være med å spleise på en tur send meg gjerne en mld. Er plass til 4 stk pluss bagasje. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, O.M.H skrev:

Har undersøkt litt med helikopter nå. Koster ca 6000,- for en tur fra Haukeliseter til Hansbuområdet. Hvis noen er interessert i å være med å spleise på en tur send meg gjerne en mld. Er plass til 4 stk pluss bagasje. 

 

Jeg ville lagt denne meldingen ut i følgende grupper på facebook og sett om du fikk delt kostnadene med noen:

 

"Organisering av helikopter transport på¨reinsdyr jakt"

"Villreinjakt på Hardangervidda"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 23.7.2019 den 22.18, moviken skrev:

I 70 åra var det 20-25000 dyr på vidda, det var dyr overalt, i 80 åra begynte nedgangen,en gang på 2000 var det under 10000 dyr.Nå er det ca 7000 som stort sett holder seg inne på sentralvidda.Hvorfor er det sånn ? Er det fordi det er enklere å forvalte en liten stamme ?

Årsaken er nok sammensatt og talla du oppgjev er dei offesielle. Dagens tall vil eg hevde er for låge. Dette på grunnlag av at vi har hatt fleire sesonger med meget dårlig fellingsprosent og samtidig gode vinterbeiter med lav dødelighet. Årsaken til lave fellingsprosenter vil eg tørre å påstå gjenspeiler jaktinnsastsen i mange områder meire enn antall dyr på vidda. Hardangervidda er nesten 100% privat eigd og dei har eit tungt ord med i forvaltninga. Økonomiske forhold kan fort bidra til høge tall.

Jakta i år er eit eksperiment som neppe nokon veit konsekvensen, dette er aldri prøvd før og været er ein viktig faktor. 

 Bukken har fleire oppgåver i flokkens liv forutan å parre seg. Den sørger for at simla kjem i brunst. Stor bukk startar først med brunsten så kjem resten etter. Tidlig kalving er viktig for kalvens evne til å takle vinteren. På vinterbeitet så er bukken sterk og klarer å grave fram mat gjennom islaget, så kjem simla som gjerne er drektig og jager bukken og forsyner seg i lag med kalven sin. 

Så er det dyra i randsonene som normalt får gå å beite i fred, dette for jegere mangler fellingsløyver på bukk. Dei vil møte ein utrygg høst i år. Så er spørsmålet kva tid det tar før det trekker ut nye dyr igjen.

Blir spennande å følge med på utviklinga,  mange med meg meiner at fallhøgda er meget stor med årets jakt. Ser sjølvsagt viktigheten med å finne ut om CWD finnast på Hardangervidda men dette er litt voldsomt og spørsmålet er kva vil dei gjere om dei finner smitte...? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, tussehaugen skrev:

 spørsmålet er kva vil dei gjere om dei finner smitte...? 

Bra skrevet innlegg tussehaugen.Mange mener sykdommen har vært der siden tidenes morgen,noe som virker logisk,det er funnet kreftsvulster i dinosaurusknokler.Har snakket med gamle reinsjegere/gjetere som sier at "slevjedyr" har det vært bakerst i flokkene med jevne mellomrom.Skal ikke mene så mye om det,men synes kanskje reaksjonen virker litt hastverkspreget.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være krass, men de som mener den har vært der siden tidenes morgen er som regel ikke fagfolk. Det er ofte noe mange, kanskje spesielt de gamle jegerne, tror. De skjøt jo en bukk på Hardangervidda i år/fjor som var et typisk slevjedyr, så de finnes også. Sykdommen sprer seg, og hadde det vært her i "all tid" hadde enten flere dyr hatt sykdommen eller så måtte det vært utviklet en resistens. Noe det ikke er noe tegn på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.8.2019 den 14.37, VSJ skrev:

O.M.H: Når har du planlagt å dra inn til Hansbu? Kan være interesert i å dele på transport, vi er 2 personer.

Hei, jeg tenker å reise inn på fredag 9. Og ut igjen senest 16 august. Hjemreise avhenger selvfølgelig om/når man får skutt noe. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg får ikke reist før i slutten av August. Stemmer det at det er kun lov til å jakte på enslige bukker og mindre rene bukke flokker nå i den tidlige starten? Har ikke fått det skriftlig i mine papirer men ser på Facebook at det er flere som skriver det. Muligens det som påvirker utfallet så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...