Jump to content

.375 Wby.Mag. og .375 RUM


Vaquero

Recommended Posts

Litt interessant å kikke på noen .375-patroner og deres ytelser:

Jeg har kikket litt på noen av de lange magnum-patronene jeg har, det finnes flere varianter i samme hylselengder. Jeg kikket litt på Norma sine ladetabeller på avbildede patroner her. Da har jeg forholdt meg til 300 grains kuler.

#1: .375 H&H Magnum  v/0 = 2.510 ft/s. En klassisk patron fra  året 1912 og som har inspirert mange andre magnum - konstruksjoner med samme hylsebunn. 

#2: .375  Wby.Mag.         v/0 = 2.759 ft/s. Denne patronen løfter farten noen fot høyere i forhold til 375 H&H. Min .375 Wby.Mag. er utvidet fra en .375 H&H RWS-hylse. Intr. år 1950 - 51.

#3: .378 Wby.Mag.          v/0 = 2.980 ft/s. Denne hylsa har vesentlig større volum og basert på større hylsebunn, samme hylsebunn som opp til .460 Wby.Mag. Intr. år 1953.

#4: .375 RUM.                  v/0 = 2.760 ft/s. Denne hylsa skiller seg ut først og fremst som uten magnumbelte. Ellers har hylsa samme base/bunn som .404 Jeffery. Patronen ble introdusert av Remington i år 2000.

DSC02332.JPG

Det er ikke mange fot som skiller, mest markant er gapet ned til den tradisjonelle .375 H&H Magnum. Uansett så tror jeg ikke en slik bamse ville klaget etter godt skudd. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

375 RUM er som nevnt løselig basert på 404 Jeffery-hylsa, men har fått en litt rebated bunn. Bunnmålet tilsvarer vanlig "beltehylse" 

Jeg har en mistanke om at Remington i sin tid skjelte litt til Saeed sin 375/404 Imp som er ganske lik,  dog med litt lengre hals, og uten "rabattkrage".  Remington har jo hatt tradisjon for å  ta villkatt-patroner inn i varmen.

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, maral skrev:

375 RUM er som nevnt løselig basert på 404 Jeffery-hylsa, men har fått en litt rebated bunn.

Du har nok rett i det @maralrebated gjør en viss forskjell, rebated er ikke stor på RUM. Hylsebunnen på min RUM måler 13,50 mm. og hylsebunnen på .404 Jeffery måler 13,68 mm. Det er nok litt drøyt å trekke RUM for tett mot .404 Jeffery. En liten forskjell er der. Ytelsene på .375RUM og .375 Wby.Mag. er forbausende sammenfallende. 

DSC02334.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...