Jump to content

Russisk våpen fra 1 verdenskrig


Frank b

Recommended Posts

Hei og velkommen til forumet :) 

Du skriver svært lite om riflene utenom årene, men det kan vel antas at det dreier seg om Mosin Nagant-rifler. Kan du legge ut bilder av merkinger, riflene, og sjekke om de er nummerlike? Mål gjerne lengden på våpnene (og pipene) hvis du har mulighet. Det hjelper med å fastslå modell.

Link to comment
Share on other sites

Det er Mosin-rifler, men med såpass dårlige bilder og uten mål er det dessverre vanskelig å identifisere nærmere.

Hvis du ønsker ID av eksakte modeller kan du gjerne poste noen bedre bilder av hver rifle (ev i separate innlegg, slik det er nå sliter jeg med å se hvilke bilder som er hvilken rifle..), og et ca-mål av totallengden av riflene. Det gjør det lettere å finne ut hvilken type det er.

Det er nok ikke noen gullgruve uansett, dessverre, i den litt medtatte standen er bruksverdien borte, og uten å vite hvorvidt de er nummerlike og "originale" er samlerverdi vanskelig å fastslå.

Jeg kan umiddelbart påpeke at ettersom overtreet mangler på den ene rifla vil nok dette dra ned verdien en del.

 

Post gjerne nye og bedre bilder hvis du har mulighet, så skal jeg hjelpe deg å finne eksakt modelltype.

Klare bilder av:

Toppen av kassen med merkinger

Sidebilde, slik at reimfestene er synlige

Siktene, både fremme og bak. Oppgi gjerne nummermerking på siktene (minste og største - hvorvidt det går 1-20, 4-12, osv)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å se pga. billedkvaliteten, men de virker for korte til å være Dragooner. Pipa ser for kort ut etter løpsbånd nr. 2.

 

Riflene på bildene minner mest om 1907 karabiner, men det får jeg heller ikke til å stemme siden disse ikke skal ha blitt produsert i 1916-1917, som disse våpnene er preget med. 

 

Er det muligens noen finske merker på våpnene i tillegg til de russiske? 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar. Skal få tatt de bilder, mål og merkingen som du etterspør. Disse riffene er etter min far som gikk bort i romjulen og da jeg ikke har noe greie på våpen setter jeg pris på all hjelp jeg kan få. Vet at den ene rifla fra 1917 har min far prøveskutt med da han fikk tak iden på -80 tallet. Litt usikker om den e plommer i ettertid men det skal jeg sjekke. Vi arvinger har avtalt å møtes for å se over huset og inbo 16/2 så da ordne jeg bilder og mål. Tusen takk for hjelpen så langt. 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Forringer det verdien mye om det e plombert. Så skal det være 5 skudd magasin men usikker om magasinet er dær. 

Nu bor jeg ca midt i Finnmark men e ganske mobil. Kanskje du eller noen andre vet om noen i området som har greie på sånne våpen så kunne jeg tatt dem med. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...