Jump to content

PST reagerer at flyktninger får skyteopplæring.


seawolf

Recommended Posts

3 timer siden, Ratel skrev:

Er ikke dette en farlig tanke?

Radikale meninger bør mye heller motsies i den offentlige debatten enn å late som at de ikke finnes.

Denne saken bør mye heller vinkles slik at skytterlag og pistolklubber er en fornuftig motvekt mot radikalisering, og en utmerket vei til integrering.

 

Mitt poeng er utelukkende at å gi klikk til og anerkjenne en slik dritt-"avis" som nyheter gir dem mer rekkevidde i form av at de når flere mennesker de kanskje ikke nådde før.

Ideelt sett kunne denne tråden ha linket til en av NRK- eller Agder-artiklene om saken, og at Resett var involverte kunne vært nevnt som en fotnote..

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Dont like 4
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Mitt poeng er utelukkende at å gi klikk til og anerkjenne en slik dritt-"avis" som nyheter gir dem mer rekkevidde i form av at de når flere mennesker de kanskje ikke nådde før.

Ideelt sett kunne denne tråden ha linket til en av NRK- eller Agder-artiklene om saken, og at Resett var involverte kunne vært nevnt som en fotnote..

Jeg skjønner jo poenget ditt, men er faktisk veldig uenig i valg av strategi.

Frykten for klikk og anerkjennelse vil til syvende og sist bare øke polariseringen.

Trollene må ut i dagslys for å sprekke. Å la dem gjemme seg i mørket gir dem bare mulighet til å formere seg uten at vi ser det...

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor Resett oppfattes som så spesielt radikal, men man må kanskje være venstreradikal for å forstå det. Greit nok at noe er småbrunt, andre ting er etter min mening helt nøytrale. Kommentarfeltet er såpass brunt og imbesilt at det gidder jeg ikke lese, men det gjelder alle kommentarfelt i alle medier, de samme folka er aktive over alt. Men det må være mulig å skille snørr og barter.
Jeg følger som sagt alt mulig på nettet. Moxnes fra Rødt f.eks har mye fornuftig, og mye som er totalt idioti. Klassekampen er en venstreradikal kommunistblekke, men de har også noe fornuftig innimellom, og noe som er helt idiotisk. Også har du enda lengre venstre som f.eks Radikal Portal, men de folka er så skrullete at det gidder jeg ikke lese da de aldri skriver noe jeg er enig i, og da forsvinner jo noe av poenget. Men det kan være greit å kikke innom en gang i blant uansett, for å se hvor skrullete de er :mrgreen:

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ettersom det var jeg som startet tråden og linket til Resett, er det vel stor fare for å bli brunbeiset før en vet ordet av det.
Saken dukket opp (for min del) på et sosialt medie uten noen politisk tilhørighet.
Derfor linket jeg den bare videre slik jeg fant den.
At Resett skaper slikt engasjement får hver enkelt stå for, men de alternative media tar vitterlig opp saker man ikke ser i MSM.
Jeg syns at det også har sin plass i et åpent demokrati, uten at jeg dermed innestår for alt som blir servert der, på samme måte som både NRK og MSM har sin agenda når det gjelder nyheter.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Sitat

At Resett skaper slikt engasjement får hver enkelt stå for, men de alternative media tar vitterlig opp saker man ikke ser i MSM.
Jeg syns at det også har sin plass i et åpent demokrati, uten at jeg dermed innestår for alt som blir servert der, på samme måte som både NRK og MSM har sin agenda når det gjelder nyheter

Resett har sin plass i et åpent demokrati - men bare såvidt. Dette, at ei jente får dekket kontingenten i en idrettsklubb, eller at folk som ikke er etnisk norske er medlemmer i en pistolklubb, er helt åpenbart en sak som kun er dratt opp for  få fyr i kommentarfeltene, og dyrke forestillingen om at alle som ikke er likbleke og har blå øyne er "våre fiender". Hadde de vært noe i nærheten av seriøse så hadde de sletta halve kommentarfeltet.

 

https://resett.no/2019/02/01/syriske-asylsokere-far-opplaering-i-pistolklubb-i-kvinesdal-nav-har-betalt-for-treningen/

https://resett.no/2019/02/01/ntb-pst-reagerer-pa-at-flyktning-fikk-skytetrening/

Overskrifter rettet mot de som ikke er leseføre nok til å lese lenger ned, og direkte feil. PST har heller ikke "reagert", en kar hos PST har svart på spørsmål fra Avisen Agder. Resett har ikke engang baller til spørre dem selv.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Rasismekortet er dratt så ofte at begrepet totalt har mistet sin opprinnelige mening

Jeg bruker nok ordet feil. Resett er kritisk til alle som ikke er "herfra", uavhengig av rase som du sier. Iallefall delvis, for det spørs hvor lenge du må ha bodd i Kvinesdal før du er integrert. Men hva er ordet man skal bruke om diskriminering på grunnlag av alt annet enn rase - bare diskriminering?

 

Slemmo, les de fire siste avsnittene? Jeg leser en som gjør sitt beste for si at flyktninger ikke bør delta i skytesport, samtidig som han ikke tør å si det rett ut.

 

PST er neppe rasister, men det at Resett påkaller PST for skaffe dekning for at dette er betenkelig, når PST ikke har sagt noe konkret om saken - vel... hva er det, om ikke svartmaling iallefall?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

PST bedriver regelrett skremselspropaganda. Samtidig som de påstår de ikke kan uttale seg om enkelttilfeller uttaler de likevel at det er "spesielt" at "flyktninger får tilskudd til å drive våpentrening" når det er snakk om ÉN JENTUNGE SOM FÅR DEKKA ET MEDLEMSSKAP PÅ 4-500 KRONER.

 

2 minutter siden, M67 skrev:

Men hva er ordet man skal bruke om diskriminering på grunnlag av alt annet enn rase - bare diskriminering?


Xenofobi funker i alle fall ikke, det blir en pervers misbruk av ordet. Dette er bevisst fremmedgjøring og svartmaling.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Jeg leser en som gjør sitt beste for si at flyktninger ikke bør delta i skytesport, samtidig som han ikke tør å si det rett ut.

 

Er resett alene om denne vinklingen. Jeg må tilstå at jeg ikke synes artiklene i NRK og Aftenposten er så mye bedre.

 

Faktisk tror jeg ikke det er så dumt med litt blest om saken. At skyting og lokalmiljø egentlig er positivt for integreringen kommer jo fram etter hvert, og dermed blir jo resett de som står med buksa nede til syvende og sist.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

PST bedriver regelrett skremselspropagand

Hva skulle de ellers gjøre? Redde folk er hele livsgrunnlaget deres ;) Og de er vel betalt for å komme med "risikovurderinger", da kan de ikke bruke 2 milliarder på å si at alt er trygt.

 

Sitat

Jeg må tilstå at jeg ikke synes artiklene i NRK og Aftenposten er så mye bedre

Og avisen agder, jeg er helt enig, og de det alle har til felles er nok oppfatningen av hva en pistolklubb driver med..

 

Sitat

At skyting og lokalmiljø egentlig er positivt for integreringen kommer jo fram etter hvert, og dermed blir jo resett de som står med buksa nede til syvende og sis

Ja, men bare om vi argumenterer imot

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, M67 said:

Jeg bruker nok ordet feil. Resett er kritisk til alle som ikke er "herfra", uavhengig av rase som du sier. Iallefall delvis, for det spørs hvor lenge du må ha bodd i Kvinesdal før du er integrert. Men hva er ordet man skal bruke om diskriminering på grunnlag av alt annet enn rase - bare diskriminering?

 

Slemmo, les de fire siste avsnittene? Jeg leser en som gjør sitt beste for si at flyktninger ikke bør delta i skytesport, samtidig som han ikke tør å si det rett ut.

 

Ja, har lest. Ser ikke det samme som deg. De innvandrerene som står på lønningslista til Resett er jo tydelig nok bevis på at de ikke er rasister.

 

Men rasisme brukes jo som du sier om alt nå til dags, er du skeptisk til en religion, så er du rasist. Jeg er skeptisk til alle religioner i større eller mindre grad da de etter min mening prinsipielt ikke er forenelig med et sivilisert vestlig livssyn. Selv om det er variasjoner her også, du har jo Hinduer og Buddhister som stort sett er veldig fredelige og ikke utgjør noe problem, så har du andre som står bak nesten all terror både hjemme hos seg selv og her i vesten og som har en "bibel" som anerkjenner kvinneundertrykkelse, homofobi, drap osv. For et sivilisert sekulært vestlig menneske så er sånne ting vanskelig å svelge sånn helt uten videre.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Man kan egentlig diskutere det prinsipielle rundt dette ad nauseum. Det jeg reagerer på er at noen få personer, som allerede er i en sårbar posisjon ble eksponert for hets fra en stor gruppe mennesker pga. en ren ikke-sak. Å oppfordre til denslags mobb-mentalitet er ikke greit uansett hvor det kommer fra.

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå mest synd på jenta,men hvis hun har ork og motivasjon til å fortsette etter å ha blitt utsatt for en nasjonal spissrotgang, av tvilsomme elementer fra ytre høyre,da er hun f**n meg tøffere enn de fleste.

Når det gjelder pst/politiet så uttrykte de vel i sin tid bekymring for intopsveteraner, og media kalte dem for tikkende bomber.

Så jeg har nå begynt å ta både det ene og andre jeg leser med en god klype salt. 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med en stund nå, både i denne og lignende tråder hvor oppslag i ulike medier blir behørig kommentert og diskutert. Det er ikke min hensikt å kritisere den enkeltes synspunkt og bidrag til diskusjonen her, men jeg tenker vi bør være mer bevisste på at vi lever i et tabloidisert samfunn der hovedhensikten er å fange interesse og skape engasjement, enten nyheten presenteres på papir, internett eller i radio/TV.

 

Virkemidlene for å vekke oppmerksomhet i mediabildet er fete og dramatiske overskrifter, samt et omhyggelig utvalg av fakta og annen saksinformasjon. Før i tiden var Dagbladet og VG stort sett alene om dette, og vi kunne aktivere de nødvendige filtrene før vi åpnet avisen. (Vi som har levd en stund husker gjerne Tramteaterets latterliggjøring av fenomenet gjennom sangen «Naken greve jager neger med øks».)

 

Nå blir snart alle nyheter presentert i tabloidformatet, ja til og med gamle ærverdige NRK er på vei i den retningen. Fakta og breddedekning av sakene er blitt underordnet i journalistikken, og folkeopplysningens tid er definitivt forbi. Vi (konsumentene) synes å akseptere at det er helt greit. En prest fra mitt distrikt skal visst nok en gang ha sagt noe sånn som: «Jeg lyver aldri. Men jeg forteller ikke alt som er sant heller!»

 

Kanskje noe å ha i bakhodet i disse ulvetider………?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

http://www.wildx.no/2019/02/lyver-om-wild-x/ 

 

Sitat

Våren 2012 arrangerte Wild X et jegerprøvekurs. Fire av deltakerne viste seg å ha tilknytning til jihadistmiljøet i Norge. Fordi Wild X har kompetanse på hva som rører seg i miljøer vi ikke vil ha noe med å gjøre, og fordi vi har flinke ansatte som snakker arabisk, var vi i stand til å avsløre disse fire, og vi kontaktet umiddelbart PST.

 

Den videre håndteringen av disse fire ble gjort i samråd med PST, og vi holdt dem løpende orientert om hva disse menneskene ga uttrykk for, blant annet ytret de et ønske om å jakte på jøder.

Ifølge Hege Storhaug tok disse ekstremistene jegerprøve. Sannheten er at vi brøt voksenopplæringsloven og nektet å melde dem opp til eksamen. Dette fordi ingen kunne garantere at de ikke ville få våpentillatelse. De fikk med andre ord ingen jegerprøve.

 

I etterkant gikk vi ut i media. På eget initiativ kontaktet vi Dagsavisens Nina Johnsrud og gikk ut med advarsel om at jihadister forsøkte å bruke jegeropplæringen til å få tilgang til våpen.


Les Dagsavisens artikkel her.

 

Vi avverget med andre ord at ekstremister fikk tilgang til skytevåpen og vi fulgte opp den avvergingsplikten vi har etter straffeloven.

 

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Resett, ja. Vil en virkelig følge det toget utfor stupet?

 

Det var jo de som mente det var "for mange damer på brua" som senka KNM Helge Ingstad SAMTIDIG som de kjørte en sak mot han innvandreren som blei sparka som lærer fordi han ikke ville håndhilse på damer og med det viste "liten respekt" for kvinner. 

 

Resett prøver å bruke rage bait for å få opp antall klikk, og nå har de fått noen flere fra kammeret.no 

 

Magefølelsen min sier at jeg heier på jenta og skytterlaget. Jeg er faktisk litt imponert over hvordan laget har takla dette. De har gått jenta i forsvar og på en ok måte bedt kommentarfeltintelligensiaen om å gå en tur i skogen for å tenke seg litt om. 

Edited by strebern
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er som regel ikke dumt å stille seg avventende til historier som vekker sterke følelser. Litt etter litt så kommer fakta på bordet og man finner som regel ut at man ikke trengte å hisse seg opp i det hele tatt.

 

Denne gangen ble det skikkelig ekkelt siden hundrevis av illsinte kommentarer viste seg å være rettet mot en stakkars jentunge på 16 år og ikke i mot en bataljon ISIS rekrutter. Jeg vil tro de fleste som kom med rasende utbrudd i kommentarfeltene føler seg lite lure i ettertid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg vil tro de fleste som kom med rasende utbrudd i kommentarfeltene føler seg lite lure i ettertid

Dessverre tror jeg neppe de som har uttalt seg krassest i kommentarfeltene har fulgt saken så langt. De er forlengst på neste.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...