Jump to content

Bedømme gammelt elggevir?


ko-stens

Recommended Posts

For ca 40 år siden skjøt konas morfar en diger elgokse med 21 tagger. Hodet er montert på plate og har hengt på veggen alle disse årene.

 

Kan man få bedømt gevir etter så mange år?

 

Hvordan ville dere som har greie på det bedømt dette?

 

Har ikke målene, men det er solide saker, det her. Slaktevekta var 275 kg, mener jeg å huske. Ikke voldsomt stor okse, men ganske grei lell 

 

 

Elg2_zps1f69da42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om du kan få den bedømt med tanke på at spennvidden skal måles, og geviret sitter på kunstskalle nå. Sjekk opp det med en dommer og bruk fremgangsmåten for å måle elggevir i denne linken: https://www.njff.no/jakt/Last nedsider for jakt skyting og hund/Last ned jakt/NJFFs Trofebedømmingshefte.pdf

 

Fint gevir da 👍🏻🙂

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for lenken. Tar med meg det og målebånd neste gang jeg skal utover på gården der det henger. Det er onkelen til kona som har det nå, men han vil bli kvitt det. Kan fort havne på en eller annen vegg her i heimen. :-) Kan ta noen mål og få et grovt overslag over hvor mange poeng jeg klarer å få ut av det, evt poste resultatene av målingene her. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Drar oppatt denne. Endelig har jeg fått tatt mål. Eieren skal nå flytte, og elghodet blir ikke med på flyttelasset. Vi kan få det, men jeg er usikker på om det er plass. Mulig det ender på ei hytte.

 

Legger ved et par bedre bilder enn sist, men hva slags premie kunne det evt blitt, mon tro? Litt kronglete å dra med seg beistet til noen som kan. Å sage hodet og bare montere geviret på plate er uaktuelt. Får ta en titt på linken litt lenger opp. Og selvsagt må jeg ta flere mål etter å ha hentet det...

 

Edit: Neste uke blir det bedømming. Spent på om det blir noe å henge på. 🙂

 

 

20200101_151021.jpg

20200101_151219.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...