Jump to content

Remington Rolling Block. Hva er lurt og hva er lov?


morten0

Recommended Posts

Hei

Har en gammel Remington Rolling Block som er i litt trist stand. Den er fra rundt 1875 tror jeg. Altså antikk.

 

Kunne godt tenkt meg å pusset opp denne og gjort den skytbar igjen.

Siden løpet er helt rustet istykker innvendig så må det settes igang drastiske tiltak for at dette skal fungere. 

 

Er det lov å bytte kaliber på en antikk rifle? Borre opp løpet til et annet kaliber eller sette inn et innstikksløp/"reline"?

Moro hadde jo vært og gjort den om til en 22lr, men da kan den skyte "moderne" ammunisjon og da forsvinner den vel ut av antikk kategorien kanskje?

Hva med et pistolkaliber som må lades med svartkrutt. Vil den da fortsatt kunne karakteriseres som antikk?

3. alternativ er å sette i en nytt løp i det originale kaliberet, men dette er vel kanskje heller ikke lov. Jeg er avhengig av hjelp av en børsemaker til arbeidet med løpet, så det er viktig at det er innenfor hva som er lov å gjøre med et antikk våpen.  

 

Noen som har gjort lignende, eller vet noe konkret rundt dette? Andre gode råd til hva som er mulig å gjøre?

På forhånd takk

Hilsen Morten :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Registrer den og bygg den om til 22lr :) 

 

All endring fra orginalt, med kanskje unntak om du får tak i et orginalløp fra 1800tallet vil gjøre at den må registreres. Et annet moment er at om den er i dårlig stand så bør den kanskje ikke brukes uansett ;) 

Link to comment
Share on other sites

Liten PS ;) 

 

Om den kan reddes så ville jeg registrert den og satt inn et 45/70 løp i den. Rint klaiber for en gammel "rullekloss" :)

 

Har selv en i 8x58RD fra 1880 årene. Fin skyter, men dessverre har løpet sett bedre dager så når jeg er lei blir den en fin vegghenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...