Jump to content

Ladeboken som bør skrives


nhd

Recommended Posts

Som ny riflelader er det mye å sette seg inn i. Fra mitt yrke er jeg vant til å lese fagstoff, og jeg har ikke vansker med å tilegne meg kunnskap fra bøker. Men selv de bøker jeg har fått tak i, går ikke i dybden og formidler den kompetansen som en del av brukerne på dette forum har. Jeg skulle ønske at noen kunne skrive en bok om riflelading for sportsskyting. En bok fri for jaktkuler og alle slags ukurante og merkelige kaliber. En bok som handlet om lading av matchammo i aktuelle kaliber fra .223 til .338LM. Noen som tar utfordringen?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei anna bok jeg kan anbefale for den som vil i dybden er Harold Vaughns "Rifle Accuracy Facts", og ikke minst "modern advancements"-serien til Bryan Litz. Mer om metoder, religion og overtro (som kanskje virker) finner en i det gamle testamentet ("The Book of Rifle Accuracy") av Tony Boyer, og i det nye testamentet ("Extreme Rifle Accuracy") av Mike Ratigan.

"The Rifle Shooter" av David Tubb er ikke bare om lading, men det står jo et og annet lurt i den også.

 

Ei av de riktig gamle utgavene av den norske "Ladeboken" hadde et kapittel om lading for konkurranseskyting, herunder DFS-skyting, som egentlig var nokså bra, det nødvendige var der, og det som står der er det som de fleste gode/erfarne bruker. Men det var i utgave 2 eller noe, og den har jeg lånt bort og ikke fått igjen for mange år siden...

 

K

Link to comment
Share on other sites

I Ladeboka, utgave 3 fra 1995, var sidene 146 - 164 viet "lading for baneskyting med rifle", sannsynligvis skrevet av Jørund Lien. I utgave 4 fra 2001 var side 128 - 139 "baneskyting", skrevet av førnevnte Jørund.

 

Det er sikkert mye å hente i bøkene @M67 har nevnt, i andre bøker, og ikke minst på nettet, både her inne og "utafor". Men lader man etter anvisningene fra (de gamle utgavene av) Ladeboka, og får ammo som sprer utafor innertieren, ligger nok feilene andre steder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, M67 skrev:

Men det var i utgave 2 eller noe, og den har jeg lånt bort og ikke fått igjen for mange år siden...

 

Utgave 2, 3 og 4 ligger tilgjengelig for alle norske IP adresser på Nasjonalbiblioteket:

https://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=0&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString=ladeboken

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, hipshot skrev:

 

Det har ikke jeg fått med meg. Hva mener du om den? Du har jo litt peil på lading så det kunne jeg godt tenke meg å få vite.

Mine 2 cent; Ladeboken er Ok, og fordi den er skrevet på norsk er den absolutt bra. Alle som vil klarer komme igang med lading og få nok kunnsksp til at en ikke roter seg ut på tynn is.

Men den er langt i fra så bra at den fortjener bibelstatusen den har fått.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eget kapittel med lading for konkurranse i den siste versjonen også. Både for DFS og jaktfelt. 

Jeg må si at jeg synes det er noe kort og overfladisk for den interesserte, det tar deg dit du må for å holde på. Fullt nok for den som bare skal lade og skyte, men med en gang en vil vite litt om hva en holder på med, ikke bare "gjør slik", så er Ladeboken på tynn is, over dypt vann. Ladeboken er en nybegynnerbok for nybegynnere innen lading, for den som vil drømme om fancy kalibere og rare villkatter, og for skandinaver som trenger ladedata for sine mystiske kalibere med nordisk tilgjengelige krutt - og knapt det siste lenger, etter at Norma og Vithavuori har meget gode tabeller på nett, og i app.

Den har også (iallefall de eldre utgavene) masse info om valg av utstyr, problemer en kan komme ut for, og vurdering av disse, den er utvilsomt veldig nyttig for en ny hjemmelader.

Men den som vil inn i "the finer points", forstå mer av det han gjør, eller tenker over betydningen av detaljer har ingenting å hente i den.

Og ja, 338LM er noe forbanna tull, og 6.5-06 er the shit, det må gå an å si at mye av boka er noe gammeldags, i beste fall, og det er kanskje den største svakheten. Teorien mange har om at man ikke kan lade uten den er muligens enda verre.

 

"Top Grade Ammo" av Zediker kjøpte jeg for et par år siden, >30 år og > 100 000 patroner etter at jeg kjøpte min første "Ladeboken" på 80-tallet en gang. Og den ble lest med samme "akkurat ja" følelse som jeg ser langholdsfilmene av Haugland og Norin. Jeg lærte kanskje ikke så mye nytt, men jeg fant mye jeg kan bruke, og bruker, og litt om hvorfor, og presentert på en måte som gjør at en gjerne leser det, selv om en vet det fra før.

Sitat

Det er sikkert mye å hente i bøkene @M67 har nevnt, i andre bøker, og ikke minst på nettet, både her inne og "utafor". Men lader man etter anvisningene fra (de gamle utgavene av) Ladeboka, og får ammo som sprer utafor innertieren

Nå bruker Zediker over 300 sider, og det står noe nyttig på hver av de, på det Jørund Lien måtte trykke inn på 20. Det sier seg litt selv at det er mer grundig, mer i dybden, og bare mer... Det Lien fikk plass til er på en måte kortversjonen. Og godt nok kanskje for de fleste. 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Det beste med ladeboken er at den er på norsk, det var en fin kommentar i tråd en gang. 

 

Ekstrem angst for progressive presser, moderne kuler og krutt, jeg har ikke lest nr 8, men i nr 7 henviste de til N105 som skulle komme snart... boken ble sluppet 11 år etter kruttet kom ut? og ingen hadde oppdatert det eller ladedata.

Kuleutvalg i bøkene er ikke helt matchende med det vi får her av kuler om dagen, ikke de siste 10 år engang. 

Lading til "tjenestenivå" og lignende, er noe svært få driver med i kortpang, de som bruker våpen i tjeneste får av jobb. De som skyter kortpang for sport skal enten møte IPSC faktorkrav, revolverfelt, militærfelt, magnumfelt og lignendne. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De eldste kapitlene i ladeboken er ca 35år gamle. Ikke så rart de føles utdatert. 

Ser også at noen ladedata i nr 2, i feks 308 med Norma 202, ikke stemmer overhode med oppgitt ladning idag. Har ikke kildene foran meg nå men mener å huske at maksladning med 150gr kule i LB2 ligger ca 4gr over dagens maksladninger med samme krutt. Det kan jo være årsaken til at noen får trege hevarmsløft.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt litt på det der med heite ladninger i de gamle bøkene, for det er flere eksempler med Norma-krutt i utgave 2 og 3 som er blitt betydelig svakere i #7. Er det fordi kruttet har blitt raskere eller fordi han som tester ladninger er mindre modig? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det fordi kruttet har blitt raskere eller fordi han som tester ladninger er mindre modig?

De som ennå er i live av dem har jo blitt 35 år eldre. De kan jo ha lært noe på veien. Gjengs oppfatning før var jo at Ladeboken hadde de virkelige maksladningene, men alle andre ladedata var reduserte for at det skulle være noe å gå på... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg har ikke lest siste utgave, mener de fortsatt at .338 LM er noe forbanna tull som aldri kommer til å være like populært som .338 WM?

.338 Win Mag er vel et relativt vanlig storviltkaliber her på berget. .338 Lapua Mag er vel kun for spesielt interesserte , litt for mye kanskje i lette jaktrifler?

 

4 timer siden, boble skrev:

Jeg har lurt litt på det der med heite ladninger i de gamle bøkene, for det er flere eksempler med Norma-krutt i utgave 2 og 3 som er blitt betydelig svakere i #7. Er det fordi kruttet har blitt raskere eller fordi han som tester ladninger er mindre modig? 

Ladningene ble vel utarbeidet med trykkringsmåling i ei rifle,kan være stor forskjell på hvor mye trykk forskjellige våpen opparbeider.

Link to comment
Share on other sites

DEVA oppgav som en av årsakene til at de ikke ville trykke opp flere eksemplarer av sin ladebok nr 5, selv om de ikke hadde noen ny klar, endringer i kruttets egenskaper, så det er vel ikke usannsynlig at det endrer seg over tid. De fikk omsider ut en utgave 6 som er en nok så skrinn sak.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, aps skrev:

Det beste med ladeboken er at den er på norsk

Og det er faktisk ikke så rent lite. Selv med gode engelskkunnskaper er det lett å misforstå detaljer, så for den jevne hjemmeladeren er en bok på norsk verdt sin vekt i gull.
Det største problemet i dag er at den begynner å bli gammel. Alt går ut på dato, enten det er ladningene, kalibrene eller utstyret som var tilgjengelig når den ble skrevet. At den ikke dekker alt av finere poeng på indrebalistikk er ikke problemet, de som kan fordøye slikt kan finne det på nett eller i en bok fra Amazon.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jjrckd skrev:

Etter å ha drevet med lading i noen år så er det ting hist og pist som jeg stusser på med Ladeboken men det som slår meg som direkte  oppsiktsvekkende er den bortimot totale mangel på ladedata for VV sitt N5xx krutt!?!

 

Var vel knapt oppfunnet da de første utgavene ble skrevet ? Siden har vel bunken med data blitt snudd ved hver ny utgave. De opprinnelige forfatterene har falt fra, både naturlig, og  av andre årsaker. Andre har bare stagnert 😉 Her skal kua melkes til siste dråpe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter at Ladeboken (nå 8. utgave) først og fremst skal gi en innføring i hjemmelading av rifle- og pistol-/revolver-patroner for nye og ferske hjemmeladere . I den konteksten synes jeg faktisk den fortjener bibel-stempelet! Og så kan det vel være at både sølvrever og andre eldre ringrever finner litt nyttig å hente i enkelte kapitler? Jeg tenker særlig på de nye kapitlene om pipelengde og hastighet, og om lyddempere. Her er det jo gjort nybrottsarbeid!

 

At boken kan oppfattes noe tynn for de viderekomne innen ulike disipliner av konkurranseskyting er jeg ikke uenig i. Bredere dekning av f. eks. Vvs N5XX-serie kunne også vært ønskelig, men som andre har påpekt er i hvert fall de to nordiske kruttprodusentene blitt flinke til å publisere oppdaterte tabeller på nettet. Vithavouri har også utvidet bredden på jaktkuler i sine tabeller, i hvert fall innen de mest utbredte storviltkalibrene.

 

Mange innlegg og spørsmål her på Kammeret bærer preg av at nye hjemmeladere søker kvikk fiks-løsninger, i stedet for å sette seg tilstrekkelig inn i sakene (er visst en trend i samfunnet?). Men jeg ser også at innlegg fra de som framstår som mer erfarne hjemmeladere bærer preg av at de ikke har lest så mye om emnet. Derfor mener jeg at ladeboken er gull for alle som lager sin egen ammunisjon, og at ladeboken hører hjemme i et hvert møblert laderom. 

Edited by Sølvrev
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2019 den 15.16, boble skrev:

Har du lest i DEVA #6? Hvis ja, er den verdt 40€?

Lest og lest. Skummet litt i den. Jeg kjøpte den for datadelen, som er som jeg skrev ikke spesielt fet. Ellers er den vel mer å betrakte som Ladeboken på tysk, også med en nok så omfattende del om tysk lovgivning. Er en del data på krutt fra Reload Swiss og RWS. Hvorvidt ennå en ladebok er verd pengene i disse tider, der de fleste produsenter etterhvert legger ut data fritt tilgjengelig på nett, må nesten bli opp til den enkelte å avgjøre. Uansett vil jeg anbefale en ladebok med etterrettlige data framfor FB (jepp, ser ut som noen satser på å lære seg dette faget ved å spørre der) hver gang, uansett pris.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man spørre på FB bør man være dreven nok til å skille skitt og kanel i svarene man får, og er man dét har man kanskje ikke så stort behov for å spørre. 

 

Takk for svar, jeg er glad i å ha bøker i hylla, så ryker jeg nok på en bestilling. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 3.2.2019 den 23.45, DoctoRoy skrev:

Det ligger i den menneskelige natur å ty til lettvinte løsninger:winke1:

 

Du mener - NETT - vinte løsninger? :mrgreen::mrgreen:

 

På 1.2.2019 den 15.22, M67 skrev:

Teorien mange har om at man ikke kan lade uten den er muligens enda verre.

 

 - og garantert feil - over 99 % av verdens heimeladere kan jo ikke lese norsk engang!

 

Men, som flere allerede har påpekt: Dette er ei bok for begynnere, og for de som vil lade "alminnelig ammunisjon". Og til det gjør den nytten. Og "teorien mange har om at man kan lade" - etter forgodtbefinnende, eller innfallsmetoden, eller noen tall fra ei vilkårlig Trynebok-gruppe, eller etter hva "onkelen til en kjenning fra Løten" måtte ha gjort, er hvertfall særdeles tvilsom.

 

Jeg viser for øvrig til vår utmerkede tråd om fadderordning for nye heimeladere.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Takk for tipset men har sett på det allerede. Kanskje eingong dersom det dukkar opp ei CZ 527 i kaliberet får eg slå til. Eg er jo allerede innesnødd med 6,5x55, så har iverfall kuler. Kunne tenkt meg ei med enda mindre rekyl, smell, lang levetid på løp og så er jo 527 ei sjarmerande rifla. 
Men det kjem vel ikkje til og bli noko av så eg kan like godt skrinlegga prosjektet her og no.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...