Jump to content

9,3x70R Express


Vaquero

Recommended Posts

Det siste året har jeg stadig oppdaget patroner i egen samling som jeg har oversett:

Jeg har tatt ting litt for gitt, trodde det var noe annet som var nesten helt likt. Eks. denne 9,3x70R oppdaget jeg nå nylig når jeg skulle ta et overblikk på 9,3 variantene mine. Denne patronen stammer fra gården i familien, den lå i en roteskuff etter et arveoppgjør for noen tiår siden. På gården fantes det en kombi med utenpåliggende haner. Ett løp i kal.12 hagle og ett rifleløp i kaliber 9,3x72R. Børsa var stemplet HAGEN. Der fantes det noen hylser og ei støpetang for blykuler til børsa. Børsa gikk bort i et arveoppgjør. Det spesielle jeg husker som stadig er gjenfortalt er at børsa gikk på rundgang i bygda under krigen, til tjuvjakt på elg. En gang de hadde skadeskutt en elg i bygda hadde gamlefar kommet til med denne børsa og disse patronene å gitt den "et dauskot i skallen". Det var en stor stut, kjøttet ble fordelt til flere familier.  Børsa var gjemt unna tyskerne. 

Det var det...nå fant jeg ut at det ikke var en 9,3x72R patron, hylsemål og bunnstempel er identisk med tegningen på bilde under. Det var gøy å oppdage at jeg faktisk hadde en 9,3-variant til:)

Et lite oppsett av 9,3-patroner for brekkvåpen, for sammenligning:

#1. SAA 5825: .360-9,3x57R Express, år 1867 -73. Britisk 

#2. SAA 5825: .360 ELEY LONDON, Britisk

#3. SAA 6070: 9,3x70R Express, år ca. 1891 - 1904. Tysk.

#4. SAA 6115: 9,3x72R, år ca. 1900. Eldre med blykule. Tysk.

#5. SAA 6115: 9,3x72R, samme patron, men slik vi ser den i en nyere variant i dag. 

#6. SAA 6140: 9,3x74R, den mest vanlige i dag og populær i dobbeltrifler, år ca.1891 - 1904. Samme tidsperiode som 9,3x70R. Tysk.

9,3x70R Exp.SSA6070.JPG

Jeg tok den for gitt at det var en 9,3x72R og glemte den vekk. Nå er den heldigvis identifisert.

 

9,3x70R Express.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...