Jump to content

.25-36 Marlin


Vaquero

Recommended Posts

.25-36 Marlin er en sjelden patron, selv i USA er den ukurant. 

I 1895 introduserte Winchester sin patron 30-30 WCF sammen med .25-35 WCF for deres Lever Action-rifle modell 1894. Marlin var også aktive i markedet den gangen med nye rifler og patroner for røyksvakt krutt. Marlin hadde også sin modell 1893 som for den tiden var kamret for flere nyutviklede patroner. Det skrives at William V. Lowe var inspirert av Winchester sin nye .25-35 og introduserte en nesten lik patron med litt lenger hylse. Marlin sin .25-36 het opprinnelig 25-37 Marlin, en patron med dårlig rykte for hjortejakt og som helst anbefales for mindre vilt. 

Fra venstre: 

#1: SAA 1430 .25-36 Marlin, hylselengde 53,1mm. kule Ø .257" Mitt eksemplar er Eley produsert. 

#2: SAA 1360 .25-35 Winchester Center Fire, hylselengde 51,7mm. kule Ø .257" Patronen er bedre kjent i Europa som 6,5x52R. Jeg har flere, men valgte å trekke frem en SAKO som er stemplet med .25-35.

#3: SAA 2865 .30-30 WCF. Denne er med for sammenligning og ikke minst fra samme epoken for samme rifler. Hylselengde 51,8mm. kule Ø .308"

 

DSC02261.JPG

I boken "Cartridges of the world" skrives det at en kan skyte .25-35 WCF i kammeret for .25-36 Marlin, ikke omvendt. 

 

DSC02266.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

God lesing of fine bilder som alltid Vaquero. 👍

Jeg ble litt nyskjerrig på en ELEY stemplet hylse i et kaliber som hører til over dammen, så jeg søkte litt mer info om det.  Da dukket det opp en fin liste.

https://forum.cartridgecollectors.org/t/eley-40-60-marlin/3584

 

Her står det også hvilke årstall de forskjellige kal. ble produsert, noe som kan være interessant for å sette en gammel patron innenfor en tidsramme.

Så din ELEY 25-36 patron er da minst 100 år gammel. 😀

 

Bunkeren

Edited by Bunkeren
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...