Jump to content

Bytte om piper/kaliber på to rifler


seawolf

Recommended Posts

To av jaktriflene mine skulle egentlig ha fått byttet om på pipene.
Elgrifla i 338-06, passer på grunn av tyngde og lett avtrekk, best til posteringsrifle på hjort, rådyr og gris/dåhjort, og skulle egentlig ha fått montert tilbake originalpipa i 30-06.
Dagens posteringsrifle i 30-06, passer vektmessig mye bedre til å være elgrifle da den er lettere, og det vandres og gåes mye i fjell, skog og myr når det jaktes elg, så den skulle hatt pipa i 338-06.
Forutsatt at børsemakeren sier at dette vil gå greit rent teknisk, er spørsmålet; hva sier lensmannen til dette?

Er det kun utstedelse av nytt våpenkort, eller må jeg ta hele runden med søknad på skjema og fullt gebyr før jobben eventuelt kan igangsettes?
Er det noen som har gjort dette og som kjenner prosedyrene?

Link to comment
Share on other sites

Enig med 4 kort.

Noen våpenkontor kan krangle litt, men stå litt på akkurat det. Fikk tilpasset nytt løp til en rifle, og fikk da beskjed om at jeg kun fikk kort på nye løpet. Når da riflen skulle selges måtte jeg selge begge i samme sleng. Unødvendig da mange ikke har søknad for løp liggende.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Riflene levert i dag til børsemaker Jens Myhr https://www.hjf.no/

Han mente at dette skulle gå greit rent teknisk, og ville også ta en prat med politiet for ordens skyld.
Etter at våpenkontorene er blitt sentralisert har han opplevd et noe mer stivbeint regime i enkelte sammenhenger, men her er det kun snakk om å bytte pipe på to registrerte rifler og  han mente også at dette ville være plankekjøring.
Skal vurdere om jeg vil be om flere våpenkort.
Så får vi se hvordan dette utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...