Jump to content

Lader med RA 10 og får merkelige resultater


Andreasv

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en ny LOT RA 10. lot nr 20145054. Jeg var ute skjøt noen skudd i dag, og opplevde noe jeg ikke helt klarer å forklare. Jeg lader 6.5x55. 

Ladning:

Norma Hylser

Fed 210 hetter

RA 10 krutt: 43 grs (Lot nr 20145054)

A-max kule: 120 grs. Col 76

Våpenet er en sako 85. Løpslengde 57cm med lyddemper. 

Hylsene er omladet 6 ganger Neck siza hver gang. Lengden ble målt før 6. omladning alle ok, og kamrer fint ved lading. 

 

Det som har skjedd er at jeg har fått flere hylser som viser stort overtrykk. Noen hylser har flate hetter og kratring i hetta, og to hylser kleba seg bom fast i kammeret, måtte slå opp sluttstykke og banke det bakover. Hettene var løsnet. Hva kan ha skjedd?

Feil innstilling på kruttmål/vekt?

Har gått over alle patroner som er ladet med denne kombinasjonen  Hører at det "rasler" i kruttet når jeg rister på dem. Altså tvilsomt at jeg har fått i alt for mye krutt. Om jeg har kødda det til, å fått mer krutt i hylsa enn jeg skal, hvor mye krutt er det plass til? Er det nok til å skape så høyt trykk med dette kruttet? Max på boksen er 47,5 grs for 120 grs kule. 

Kan det ha sneket seg inn noen 140 grs A-maks i i pakken med 120 grs? Om det har skjedd, kan det gi så brutalt overtrykk med 43 grs krut?

Feil type krutt? Det er ikke mulig, jeg har kun RA 10 kruttet og N15 krutt. N 15 vil ikke lage slikt overtrykk med denne kula. 

Våpenet ble pussa skikkelig før Elgjakta. Det har ikke blitt skutt mer enn ca 20 skudd etter det. Har inspisert kammeret og løpet, ser ingen unormale ting her. 

Andre patroner med andre krutt og kuler fungerer som normalt, og har aldri opplevd noe lignende med våpenet. Jeg har vel skutt rundt 2000 hjemmeladde patroner i dette våpenet, uten tegn til problemer. 

 

Hva kan være galt? Hva gjør jeg nå videre for å avdekke hva som er feil? Forslag mottas med takk!

 

Andreas

 

Edited by Andreasv
Link to comment
Share on other sites

Veide 10 tilfeldige patroner. Tok de tre tyngste av disse å trekte ut kula og veide krutt å kule. Alt normalt. 

Teoretisk vekt på denne patronen skal være 344 grs. Snittet på de ti jeg veide var akkurat der. De to tyngste av på 345.7 og 345.2. Altså ikke noe mer enn variasjon i hylse vekt.

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

Hylser burde vel helpresses innimellom da de til slutt vil være såpass utvidet at det er problemer med å trekke dem ut. Det blir anbefalt forskjellige steder å gjøre det for hver 5. omlading. Sikkert bare fordi 5 er enkelt å forholde seg til, men passer fint med at du sliter med å da dem ut på 6. lading.

Link to comment
Share on other sites

Det var en interessant teori, som umulig kan stemme. Hylsene utvider seg vel aldri mer enn størrelsen på kammeret.  Da skulle det iallefall merkes når hylsene kamres og ikke etter avfyring. Etter avfyring er jo hylsene helt tilpasset kammeret. 

I mitt tilfelle kleber hylsene noe voldsomt pga alt for høyt trykk. Tviler sterkt på at trykket har noe med pressinga av hylsene å gjøre. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Med necksizing blir det ofte litt motstand når du lukker sluttstykket, det er ikke sikkert du merker om hylsehalsen klemmes litt inn i kulen.

Men jeg ser ingen andre muligheter for overtrykk slik som du beskriver det.

Prøv alle de skutte hylsene om en kule går fritt i halsen, eller om det er motstand når du setter den i halsen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Har brukt opp mange bokser med RA10, aldri hatt noe problem. Nosler CC 123grs kule, COL: 77, 42.5 grs RA10, RA hylser, Fed 210 hetter;  ca 830 m/s.

Har naa gatt over til VV N550 krutt, som har meget lik brennhastighet som RA10. Siden Nammo har kjoept opp VV, saa maa man jo sponse Norsk naeringsliv. Sponser gjerne Lapua hylser og Lapua/Berger bullets ogsaa som Nammo har tatt over.

 

Gjoer en ekstra test paa naar kula tar i bommene i pipa. Neck size forsiktig en hylse, slik at den tar oerlitt tak i kula. Ta fram sprit tusj, og fargelegg kula der hvor hylsa kommer til aa ta tak. Sett kula saa vidt inn i hylsa, foer den forsiktig inn i kammeret og ta ladegrep. Trekk forsiktig sluttstykke tilbake, er du heldig kommer kula ut med hylsa. Hvis ikke ta pusse stokken for aa faa ut kula. Naa vet du COL naar akkurat denne kula gaar i bommene i pipa. Bruk 1-2mm friflukt. Ta farge testen med en kule til, for aa sjekke resultatet en gang til.

Man kan faa overtrykk hvis kula er pressa inn i bommene, kula skal starte sin ferd uten kontakt med bommene i pipa.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

@Per, jeg tror nok du kan være inne på noe vesentlig der. Jeg testa alle skutte patroner og kula går trekt inn i halsen. De to hylsene som havarerte var den ene trang, mens den andre gikk lettere. Prøvde noen hylser som er skutt kun 2 ganger. Der var det noen med motstand og noen uten. Fant ingen sammenheng mellom trang hals og lang hylse. 

Er det noen metode man kan bruke hjemme ved ladebenken for å teste hvor lang hylsa kan være? Om jeg tar ei tomhylse som er relativt lang f.eks 55.1. Prøver kula i halsen, før og etter kamring. Da skal vel halsen presses sammen litt om teorien stemmer? Eller jeg jeg på bærtur her nå?

 

Jeg bruker pussestokk metoden for å finne friflukt. Den er vel like anerkjent som metoden med å sett kule i hysa osv. Jeg vil heller ha godt kulehold fremfor kort friflukt. Jeg er nå ca 2mm fra bommene med kula. Det skal holde. Max patronlengde er 78 og mine kuler står på 76. 

 

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Om dette er problemet så måtte de være ganske  tunge å få kamret? Friflukt er nevnt men revner ikke tennhette om selv om man jammer de med negativ friflukt med de ladningene som er nevnt her. Har selv brukt 6kg sv samme lot med 920 ms ladningen fra boks uten noen form for trykktegn og selv ommdet hadde vært 140gr i boksen så er 43gr godt innafor 380 MPa. Maks med 140 ligger rundt 45gr. Om du ikke har skutt mye med disse kulene før ville jeg nå målt og veiet de (kaliber ikke minst). Uansett 55 ish lengder i SE kammer ikke helt i henhold (54.8 trim) (kanskje hylsen eskutt i SKAN kammer før?) uansett hylser i 6.5 x 55 er ikke mangelvare :)

 

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg klar for ny testing. Må prøve å finne ut av dette nå. Dette har jeg gjort siden sist.

Våpen nypussa, mantel ute, løp og kammer tørrpussa.

Hylser valgt ut alle er kortere enn 54,9 etter pressing. 

Alt krutt veid på vippevekt.

ladestige fra 40-43 grs. Ett grs stige. 

Alle kuler veid. 

Noe jeg har glemt?

Alt skal skytes over fartsmåler. 

Blir spennende dette. 

Nå er det bare å vente på at vær, lys, unger, regjering osv tillater noen timer på skytebanen. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg endelig fått testet litt mer. Jeg testet i dag ladestigen som nevnt i et innlegg lengre opp. 

Jeg fikk dessverre ikke cronyen til å samarbeide, så jeg fikk ikke målt fart. 

Hylsene på 40-42 grs krutt hadde antydning til soting etter avfyring. Ingen trykktegn overholde. 43 grs ladningen sotet ikke, heller ingen trykktegn på hylsa der. Skjøt ca 40 skudd med 43 grs ladning utover økta, og ingen feil eller ting som tyder på feil

 

Konklusjonen min er at det må ha vært for lange hylser. Det er den eneste forklaringen jeg kan komme frem til. Må notere meg i erfaringsloggen at kammeret mitt ikke tåler hylser som er 55mm og oppover. 

 

Den loten med hylser som svikta er helpressa to ganger og trimma men gang før. Den loten går nå i søpla. Har 6,5 hylser nok, oker ikke knote mer med de som har blitt for lange. For å være sikkert, så kommer jeg til å helpresse alle hylsene jeg nå skal ta i bruk, og trimme disse. Ha håper jeg at slike problemer ikke oppstår i fremtiden.

 

Takk for alle innspill underveis. 

 

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver her oppe at du opplever at kuler entrer tregt i skutte (ikke sizede) hylser, om jeg forstår deg rett. Det kan vel muligens tyde på at kammeret er noe trangt i halsområdet ift godstykkelsen på noen av de hylsene du bruker. Om det er så trangt at hylsehalsen ikke får utvide seg noe når skuddet går, vil det da føre til overtrykk. Ville tro at det burde merkes ved treg kamring, men vet ikke. Har ikke noe erfaring med akkurat dette selv, så det er bare en teori fra min side. Er vel noen som driver og surrer med tightneck og dreier halser osv som kan utrede noe rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det Per S skriver lengre opp her så prøvde jeg å sette kuler i tilbake i en den hylser. Fant ingen tydelig forskjell på lange hylser å korte hylser. Alle hylsene entret kulene med håndmakt, men noen trangere enn andre.

 

Tviler veldig sterkt på at det er et problem i forhold til halsen, så lenge hylsene er inne for 55mm. Aldri hatt noen problemer med noe sånt tidligere i dette våpenet. Det har vel godt rundt 2000 skudd til nå. Hadde dette vært et reelt problem måtte jeg nok ha oppdaga det før. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...