Jump to content

Hjelp til identifisering av gammel drilling med ukjendt kaliber


JohanP

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig arvet en gammel drilling jeg vet lite om. 

Jeg antar at den er laget et sted i tyskland utifra stemplene på løpene. Den har tilhørt min oldefar som døde i 1968, så jeg antar at den er produsert en gang mellom 1910 og 1950 (vill gjetting)

Kaliberet på rifleløpet er uvisst, eneste kaliberbetegnelse jeg klarer å finne er "8,7mm" stemplet på rifleløpet. Jeg har målt litt med skyvelær, og diameter ved munning er ca 8,9mm mellom bommene (det kan jo tyde på at 8,7mm er riflingsdiameteren i løpet). Kammerdiameter foran støtbunn er ca 11mm, og diameter ved utdrageren er 13,5mm. Lengden på kammeret var vanskelig å måle siden det ser ut som det er jevn kon hele veien, men gjetter på et sted imellom 70 og 80mm.

 

Drillingen hadde opprinnelig ikke noe serienummer, dette ble gravert inn da drillingen ble registrert i forbindelse med et ammnesti for en del år tilbake.

 

Er det noen som har en ide om hva slags våpen dette kan være, og hva slags patron rifleløpet er kamret for?

Og kjenner noen til en børsemaker som kan få denne i skytbar stand igjen?

All hjelp mottas med takk!

IMG_2960.jpg

IMG_2961.jpg

IMG_2962.jpg

IMG_2963.jpg

IMG_2964.jpg

IMG_2951.jpg

IMG_2952.jpg

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

IMG_2955.jpg

IMG_2957.jpg

IMG_2958.jpg

IMG_2959.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg får den til å være produsert mellom 1912-1923.Det vises ingen datokode på pipene.Dette tidsfester den til før 1923,selv om noen børser hadde det før dette årstall også.Dette er en fin drilling,har kostet penger en gang i tiden.Rart at det ikke står et navn på den...Likner veldig en Thieme & Schlegelmilsch..Nimrod ?? Riflekaliberet er lettest å bestemme ut fra ett kammeravstøp.Det fantes en jungel av kalibre på denne tiden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips og innspill så langt!

Da er "Gamle fine våpen" bestilt fra brukthandel på Finn, og Cerrosafe til kammeravstøping bestilt fra Brownells.

Det blir spennende å se om det er mulig å få tak i egnede kuler og hylser til lading noe sted.

Dette blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser 8,7 på kulepipen,men det står ett par andre tall....Jeg klarer ikke helt å tyde de ut i fra bildene.Hvilke tall er det? 8,7mm  indikerer et kaliber rundt 9,3.Jeg har selv en drilling merket 8,7 over 72.Det er en 9,3x72R. Blir spennende å høre når du får tatt et avstøp av kammeret.

Link to comment
Share on other sites

9,3x72r er et godt forslag. 

 

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-ii/tabiical-en-page50.pdf

 

Boringen er i standarden 8,75mm (F) Og dette kaliberet er ett av de vanligste i drillinger fra den perioden. Er det dette kaliberet finnes det fortsatt ammunisjon å få kjøpt.

 

Min ca like gamle drilling er merket 7,8mm og den er i kaliberet 8x57r 360. 7.8mm stemmer med det som står for diameteren til boringen i standarden. (F)

 

https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-ii/tabiical-en-page33.pdf

 

For det .35 kaliberet jeg linket til over er boringen 8,65mm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en ny titt på riflepipen:

Et stykke foran kammeret, omtrent der fortreet er festet er det stemplet AW

På selve fortrefestet er det stemplet B

 

På undersiden av kammeret er det stemplet følgende tall:

11.18

2/71 eller 271 (vanskelig å tyde pga slitasje)

8,7 mm

 

I tillegg til dette er det stemplet inn to symboler:

bokstaven U med en krone over, og noe som ligner på en ørn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis 11.18 er dateringskode, er dette sjeldent å se, da det vel ikke var påbudt før 1923. Men det er visstnok noen våpen som hadde det tidligere. Da gjerne utført på forlangende av kunde eller produsent. Ellers er jeg enig med siste taler, det er et par herrer på det svenske forumet som sitter på mye kunnskap. Jeg synes det er veldig rart at ikke børsa har stempel for kulevekt og kuletype.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det er en markant diameterforskjell etter ca 72mm (endring fra 10,5 til 10,1 mm)

Etter ca 81mm er det en såvidt følbar grad i avstøpningen

Ca 10-5 mm før riflingen er diameter ca 9,25mm

Etter ca 95 mm begynner riflingen, diameter her er ca 9,2mm

 

Alle mål er tatt med skyvelær ca 45 min etter støping.

Høyde på hylsekraven må legges til målene over for å få riktig lengde. (1-1,5mm?)

 

Dette ligner jo litt på 9,3x72R som Rigby foreslår over?

 

I så fall er det jo bare å levere den inn til børsemaker for overhaling, kjøpe ammunisjon,  og skyte å være glad!

 

PS

Har i skrivende stund ikke fått lagt ut bilder/spørsmål på robsoft.nu.

Jeg gjorde et forsøk for noen uker siden, men støtte på problemer med å få lastet opp bilder (kammeret har en vesentlig enklere løsning når det kommer til å laste opp bilder..)

Hvis barna er noenlunde enkle å legge i kveld blir det kanskje tid til dette. 

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for mange gode svar og tips.

 

Da er det plutselig en litt mer omstendelig prosess å få tak i ammunisjon ja...

Har sett over kammeravstøpingen igjen, og synes det ser ut som om 9,3x82r ikke er så langt unna dersom målene på tegningen under stemmer.

Dessuten er det vel en god del variasjon i kammerdimensjoner på våpen fra den tiden?

Er det en 9,3x82r er det jo både hylser og ladesett å få kjøpt fra hhv Tyskland og Tsjekkia, så da er ingenting umulig :)

 

Da er det vel bare å hive seg rundt og få levert drillingen til børsemaker for overhaling

 

image.png.d916a920b776e5e1e7c8389526d3fe33.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som jeg skriver over er alle oppgitte mål uten randen på patronen. Legger jeg til 1,06 mm for randen ender jeg på rett over 82mm i lengde.

Derfor antagelsen 9,3x82R.

Minste bestilling hos horneber  er i følge nettsiden deres på 5000 hylser, noe som er litt mer enn jeg trenger :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 1/27/2019 at 9:22 PM, JohanP said:

Takk for alle tips og innspill så langt!

Da er "Gamle fine våpen" bestilt fra brukthandel på Finn,

 

Selv om jeg har lånt den på biblioteket mange ganger, og den er tilgjengelig på nettet, kjøpte jeg meg en brukt, jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...