ChooChoo Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 (edited) Hei godtfolk. Jeg har et våpen jeg har arvet etter min oldefar. Kan og vet null om den. Noen som har noe informasjon? Edited January 26, 2019 by ChooChoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Det ser ut som en 18 lødig M/1849/59 laget i Herzberg med serienummer 598. Produksjonsåret finner du under pipen, skjult under stokken. Den var opprinnelig et infanterigevær med tre messingbånd av Modell 1849, men ble kortet ned en gang etter 1859 til bruk for underoffiserer og jegere. Under omgjøringen fikk den også spissprosjektilsikte av modell 1855 (den hadde opprinnelig et klaffsikte bak kammeret). Merkingen på kolbekappens øvre arm viser at den ble brukt av soldat nr. 57 av Vaaleske kompani av Numedalske musketerkops som tilhørte 2. Agershusiske infanteribrigade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChooChoo Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Det må jeg si. Tusen takk for info Øyvind! Det gir det hele litt mer dybde når en vet litt mer av opphavet. Er som sagt arv etter min oldefar, men han døde lenge før han fikk gitt noe info videre til meg (eller andre som brøy seg nevneverdig). Da er ihvertfall litt av historien besvart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts