Jump to content

Nattkikkert til båtbruk


tcic

Recommended Posts

Hei , jeg ser på 2 modeller. Yukon Excelon 4x50 og en Rognland NV 760 D+.

Jeg skal bruke den i båt til å observere andre båter under fiske på natten

slik at de som kjører uten lys kan bli oppdaget i tide når jeg fisker.

Kan jeg få noen tips ang. disse to da prisen er den samme.

Takk

Edited by tcic
Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til de kikkertene du referer til, men tradisjonelt har 7x50 alltid vært "marinekikkerten / nattkikkerten".
Med masse år i handelsflåten har jeg enda til gode å se noe annet på broa.
7x50 er den optimale kombinasjonen både når det gjelder å kunne holde et stabilt bilde i slingring og bevegelse, samt gi og godt bilde i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Hei seawolf , da høres dette ut som et bra valg til en hobby fisker. Jeg fikk i min tid arvet en russisk nattkikkert av min far som sluttet å virke for batteriet ble glemt å ta ut . Den gjorde nytten i noen år som en ekstra sikkerhet på sjøen . Takk igjen for innlegg .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg sluttet som sjømann har jeg vært "hobbyseiler" i mange år og rekt langs kysten i en 35" seilbåt fra Stavanger til Lofoten, stort sett alene.
En god 7x50 kikkert har alltid vært lett  tilgjengelig da jeg ser på en kikkert som en del av basis sikkerhetsutrustning om bord.
Jeg har brukt slike kikkerter fra Steiner og Opticron, og de har tålt regn, sjøskvett og røft bruk uten å svikte.
Ta en kikk på nettsida til www.kikkertspesialisten.no,  https://www.kikkertspesialisten.no/nettbutikk?bruksomrade=bat&gclid=EAIaIQobChMI747tgObq1QIVCtwZCh13HA5REAAYASAAEgJhPfD_BwE&kategori=handkikkert

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt feil å sammenligne en kvalitetssikkert med en kinesisk ir kikkert.

 

ville antatt at en slik kinesisk ir kikkert er totalt ubrukelig på sjøen.

skulle den være brukendes måtte du nok kombinert den med en kraftig ir lyskaster også..

 

en termisk kikkert er det du trenger..

Link to comment
Share on other sites

Hei , har tittet litt på diverse hos Kikkertspesialisten :) veldig mye bra der :)

Til Berbu så er jeg kjent med denne hos Stener på Mjøsservice ( har handlet mye der ).

Nå er det slik at jeg ikke vil investere så mange tusen de 14 dagene jeg fisker på Mjøsa ( natterstid - 4 timer i mørket ).

Jeg føler jeg har god kontroll når jeg fisker i mørket men vurderte at en ekstra sikkerhet med en nattkikkert om det vil duge

de 100 - 150 meterne  jeg trenger for å vike unna de robåtene som har dårlig lys eller faktisk ikke i hele tatt.

Rognland er ikke av de beste , det er jeg helt enig i men vil nå prøve denne allikevel for å se om den duger de få gangene

jeg trenger den i forhold til kostnaden :) Så håper jeg på at jeg får noe nyttig ut av den til vårfiske.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tcic skrev:

Hei seawolf , da høres dette ut som et bra valg til en hobby fisker. Jeg fikk i min tid arvet en russisk nattkikkert av min far som sluttet å virke for batteriet ble glemt å ta ut . Den gjorde nytten i noen år som en ekstra sikkerhet på sjøen . Takk igjen for innlegg .

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...