Jump to content

Ustabil kule? 22-250 - 55 fmjbt


FreeSkier

Recommended Posts

God kveld!

Kanskje noen har litt peiling/erfaring ift. stabilitet?😊

Skøyt med min 22-250 i dag, med hjemmeladet 55gr Hornady FMJBT. 

Samler bra på 100m (+- 0,5 moa). Men på 200m åpnet det til 2 moa (5 skudd) 

 

Kan det være at kula er marginalt stabil? Eller bare dårlig serie? 

-15°C, 0 m/s, 889hPa. 

twist 1:14, v0 på ca 850 m/s (41 cm pipe). 33 grain N140. 

Link to comment
Share on other sites

41cm på 22-250? Den forsto jeg ikke..

850ms er jo lavere enn 223 fabrikk med 55gr.

55gr skal jo ha 1050ms+ i 22-250 fra 60cm+ løp.

Jeg har skutt mye med 55gr fmjbt på "lange" uten problemer med 900MS+ i 222 og 223 med 1-14.

Norma har jo nå 55gr fmjbt i 222 Jsktmatch.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det trenger du ikke heller 😉 

Men, kort og lett er stikkord. 

33 grain N140 er jo heller ikke spesielt hardt ladd. Fart er heller ikke målet, til f.eks. rype er lav fart bare bra. 

 

Men, kan det være at jeg har ladd så "slapt" at kula ikke stabiliserer skikkelig? 

Link to comment
Share on other sites

Ustabil kule. Ingenting å lure på. 55gr BT i 1:14 er en no go. Det er vel "opplest og vedtatt". Jeg kjørte det i en ballistikkalkulator nå, og i 850m/s er det i praksis sjanseløst, selv om 100m gruppene dine viser at en kan ha flaks/ alt annet kan line opp til din fordel. Men den kan bare ikke gå langt uten å tumle med Sg på 1.

I 1050m/s er det bedre, såpass at en kan forvente at det vil gå ofte, nesten alltid kanskje, men det er svært lite å gå på, og neppe noe en kan stole på. oppe i høyden (889hPa, hvor skyter du) vil det være bedre, men ved havflaten, neppe - kanskje i varmt vær, osv...

Det har ikke så mye, eller noe særlig nesten, med hvor hardt du har ladet, det er riflestigningen som er for slak.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk @M67! Det var det jeg mistenkte. Klarte fint 1000 m/s med Barnes 45g, med 35 grain N140. Samla veldig bra den og. Men testa ikke over 100m.

Men det skal vel noe til at jeg klarer 1050 m/s med 55 grain. Har N140 og N550 til rådighet pr. nå. 

 

Skyter på 1000 moh. Jakter stort sett rype på 1200-1600 moh nå på vinteren.

 

Høres ut som det er bra planen er å bytte til 7mm-08/308-pipe ila. året. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet med 60 grs Nosler P, ganske slank kule. Den stabiliserte ikke godt nok, 5-skudd-samlingene ble ca. 10 cm på 170 meter. Hvilkensomhelt rimelig treningsammo, og heimeladet, med 35 grs kuler, klarte seg fint med fjerdedelen.

 

Ladet så med 55 grs Oryx, den er også kortere, og da ble presisjonen "god nok". Men jeg tror den bare er så vidt på "rette sida" for ei pipe med 1:14-snurr. Trøsten får være at levetida på 22-250-piper ikke er særlig lang. Ny pipe blir da med snurr for skikkelige jaktprojektiler.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Slitern skrev:

Husker du oppskrift på Sako 50gr i 222, @Mas-36?

Jepp, 53mm patronlengde. Normahylser, Winchesterhetter og 22grs N-133. Hadde 945m/s i 58cm Anschutz løp og ca 15mm spredning med 5 skudd på 100meter. Hadde også en fin fugleladning med N-110 men finner ikke igjen ladedataen der. Ikke så god presisjon men lå på rundt 25mm.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Mas-36 skrev:

Jepp, 53mm patronlengde. Normahylser, Winchesterhetter og 22grs N-133. Hadde 945m/s i 58cm Anschutz løp og ca 15mm spredning med 5 skudd på 100meter. Hadde også en fin fugleladning med N-110 men finner ikke igjen ladedataen der. Ikke så god presisjon men lå på rundt 25mm.

Takker, har slitt litt med å få samlet den kule til under 30mm, og N133 er vel det eneste som står uprøvd. Beklager dersom innlegget mitt forstyrret tråden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...