Jump to content

Blaser r8 .223løp


Prexen

Recommended Posts

36 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg ville ikke skamkappa den, .223 kan gjerne brukes i halvlange piper, spesielt med jaktkuler. I piper rundt 50 cm begynner .223 å bråke temmelig mye.. jeg har en på 45 cm.

Hvilket våpen har du 223 i 45cm?

Hvordan samler det og kulevekt?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Steyr Scout med 48.5 cm pipe (originalt) i 223  og den har meget god presisjon. Har mer eller mindre alltid brukt demper på den men har konstantert at det smeller "voksent" uten. Skal bytte den ut med ei 60 cm match pipe til en av mine R8 så snart jeg får ut fingeren. Kun for å rydde plass i garderoben riktignok. Da det blir ei dedikert predator pipe kapper jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Prexen skrev:

Hvilket våpen har du 223 i 45cm?

Hvordan samler det og kulevekt?

 

Rettrekker-AR, jeg skyter mest 55gr FMJ og 62gr FMJ-P (lang bæreflate), og disse samler nå godt på 100 og 200 meter.. holder (ytter-)tier på 200 m DFS-skive hvis det ikke blåser nevneverdig, og det er med billig NATO-ammunisjon som ikke kan kalles matchpatroner.

 

Ang lyd så bråker den fælt uten demper, og hadde et rimelig kraftig munningsglimt før jeg fikk på flammedemper og lyddemper (flammedemperen er hurtigfeste for lyddemperen).

 

forøvrig 1-8"-snurr

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Fysikeren skrev:

Hva skal du med .223 løpet? Skal du ha det til noen form for jakt, eller skal den brukes til bane? 

Bruksområdet er vel alfa omega når en skal bestemme pipelengde...

 

har 308w som blir brukt masse, har gått ca 1000 skudd igjennom det sia juni 2018 :)

so .223 blir får å avlaste det løpet, og skal bli brukt på revejakt med v-max kuler tenker eg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at den eneste fordelen med et kort løp er at du har noe som er mer håndterlig når du skal bære riflen i hendene eller i reim på jakt, spesielt i tett skog. 

Skal du bruke det til skytetrening på banen så vil du nok skyte bedre med en lang og helst tykk pipe enn en kort og lett pipe. På posteringsjakt så trenger en heller ikke spesielt korte piper. Det er også greit å huske at en Blaser er kortere enn de fleste andre riflene siden magasinet ligger like under avtrekket, så en 45 cm pipe på Blaser blir veldig kort. 

 

I utgangspunktet ville jeg ventet med å kappe løpet om jeg var deg. Begynn heller å bruke det og se om du egentlig har behov for å kappe det. Det er dumt om du kapper det nå, og senere oppdager at det hadde vært greit med full lengde...

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gode poeng!

Eg venter litt med å kappe løpet, får heller gjenge det i full lengde i første omgang🙂

Lest litt her på kammeret om at folk har slitt med pressisjon i 223 i r8..

So om eg kapper det no veit eg jo ikkje at det er grunnen til dårlig pressisjon, om eg har det "orginalt" veit eg vartfall ka eg har i utgangspunktet🙂

 

Lufter også tanken litt med jaktfelt i med det løpet. 

 

Eller blir det revejakt, so 58 cm får holde🙂 vil eg ha eit kortere løp/våpen tar eg i 308w pipa i 46cm🦊

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jaktfelt med .223 om mener at det er overlegent 6,5 som "alle" andre bruker. Til jaktfelt vil du nok prestere bedre med full lengde på løpet.

Mener å huske at Blaser leverer .223 med forskjellige riflestigning (twist rate på engelsk) og det bestemmer hvilke kulelengde/kulevekt det klarer å stabilisere. Vet du hvilke riflestigning løpet ditt har? 

Link to comment
Share on other sites

Om en ønsker å skyte kuler med vekt over 60 grainish må det vel noe krappere stigning, type 1:8, til. .223en blir fort noe krampaktig med de tynge kulene, og løpslengde hjelper på farten. Velg 1:12 om det skal skytes lette jaktkuler og trenes evt. skytes jaktfelt/ elgbane med rimelig 55 gr bulkammo. Har fått inntrykk av slakk stigning fungerer bedre for denne type ammo, men selvsagt ingen regel uten unntak. Og bare for å synse litt, «moten» med krapp stigning for å skyte tunge kuler i .223 klarer jeg ikke helt å se fornuften i, så lenge det finnes mer velegnede patroner i litt større kaliber til det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Fysikeren skrev:

Jeg skyter jaktfelt med .223 om mener at det er overlegent 6,5 som "alle" andre bruker. Til jaktfelt vil du nok prestere bedre med full lengde på løpet.

Mener å huske at Blaser leverer .223 med forskjellige riflestigning (twist rate på engelsk) og det bestemmer hvilke kulelengde/kulevekt det klarer å stabilisere. Vet du hvilke riflestigning løpet ditt har? 

Veit ikkje twisten enda, skal måle dette når den kommer i butikk.

Hvilken twist ville du anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hvilke kulevekt du skal skyte. Jeg lader selv til to rifler i 223 som har 1:9 og 1:8 i riflestigning, de får 69 grains kuler, som er litt tyngre enn det meste en får å kjøpe av ferdig ammo i butikk. 

 

Om du ikke lader selv, så er det størst utvalg i ferdigladet ammo med 55 grains kuler og nedover. Da er nok en riflestigning på rundt 1:12 et trygt valg, dette er den klassiske riflestigningen i 223. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Fysikeren skrev:

Kommer ann på hvilke kulevekt du skal skyte. Jeg lader selv til to rifler i 223 som har 1:9 og 1:8 i riflestigning, de får 69 grains kuler, som er litt tyngre enn det meste en får å kjøpe av ferdig ammo i butikk. 

 

Om du ikke lader selv, så er det størst utvalg i ferdigladet ammo med 55 grains kuler og nedover. Da er nok en riflestigning på rundt 1:12 et trygt valg, dette er den klassiske riflestigningen i 223. 

Eg lader skjølv🙂

Tenker igrunn rundt 50gr men dette er ikkje eit must

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...