Jump to content

Jervejakt m. hund-er nysgjerrig!


Sti L

Recommended Posts

Der var omtalt i en avis at: I Hedemark finnes en hund/ekvipasje som har veltet 12 jerv, samt at de tok en i Oppland.

Så, om noen vet eller vedkommende er her inne og vil svare:

 

-Hva slags hund.

-Hvordan jaktes det.

-Hvordan drives den inn/preges.

-Funker det på barmark og dagtid. Hæ?

 

Dette synes nemlig jeg er av de få spennende nyheter innen jakt på en stund.

Er dette belyst her fra før får moderator ta vekk tråden, jeg fant intet.

Link to comment
Share on other sites

Det er i allefall en jämt såvidt jeg har hørt. 

 

Er hunden prega på viltet og ikke jakter annet, er det vel ingen grunn til at man skulle være avhengig av snø, men det krever vel at en har rimelig bra tilgang på treningsmuligheter på det viltet en skal jage inn på, og ikke faller for fristelsen for å bruke hunden på noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jakta jerv men har forstått at det er en vriden type å ha med å gjøre, å ha tilgang på jerv for preging er vel ikke noe man normal har? Gaupebikkjene blir vel innkjørt på huskatter da dette er same same men jerv?  Har heller ikke jakta med jamt men i følge jaktkompisen så går den på alt som har puls. Han turde ikke slippe etter elgen på et fjellterreng for den dro etter reinen og var borte et døgn. Halsbandet gikk strømtomt, sist sett i et anna fjellomr. o.s.v. Det er vanlig m. jervespor rundt reinsflokkene, naturlig nok. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På grensen til dump og offtopic: Naboen tok en på åte nå i vinter, ingen "vet" hvordan den etterlyste bikkjejakta foregår av de jeg spør. Er vel et gnagsår og får gi meg da kanskje...Eller låne en Jamt-det kom en og blanda seg inn i sauesankinga mi i høst, det gikk bare akkurat bra.

Link to comment
Share on other sites

Den Jämthunden bryr seg kun om jerv, og er oppdratt av noen som sjelden befinner seg under tak i det hele tatt. De gutta er ute og går og går og går til de finner det de er ute etter. Mer enn det vet ikke jeg heller, sjøl om jeg kjenner/kjenner til et par av de som driver med det. 

Link to comment
Share on other sites

Åte med kamera, og å bo på rett plass (dvs at det ikke er en time å kjøre og 2 timer å gå opp til en god åteplass...) og ha mulighet til å "rykke" ut omtrent uansett hvilken ukedag og tid på døgnet. For hundens del, preging, preging og atter preging. Og å innse at en har en hund som antakelig vil få veldig få jakttilfeller pr år, hvis en skal være konsekvent å kun bruke den på jerv. Grevling kunne være en mulig kandidat til trening, forøvrig. Samme size men forsåvidt litt mer håndterlig enn jerven. 

 

Link to comment
Share on other sites

Grevling er vel i grunnen et helt annet dyr/størrelse men kanskje de lukter like deilig i en killers nese? Er vel meget stor forskjell i adferd, tempo, størrelse,kosthold og habitat. Om du ikke vet om denne blir brukt så må jeg få lov å tvile, det må da bli vranglære? Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...