Jump to content

Ødelagte gjenger på demper?


msteiro

Recommended Posts

Kjøpte en Hausken JD151 brukt av en butikk. 30 cal og 14x1 står det ihvertfall på demperen.

 

Prøver å skru den på, og merker at gjengene såvidt tar tak før den sier helt stopp. Sjekker flere ganger at den er helt rett og bruker ikke makt.

 

Gjengene ser hele og greie ut fra det man ser utenfra, så det jeg lurer på er om det kanskje er mulig noen har byttet gjenger til noe unf drit? 

 

Og i så fall, noen som har kontaktinfo til Hausken så man kan få et nytt gjengeparti?

Link to comment
Share on other sites

Hausken mente dette var noe de fleste forhandlere hadde liggende, så tenker jeg ringer og hører hvem som har et gjengestykke liggende i området, og tar med riflen dit.

Er ikke verre enn å teste med et løst gjengeparti før man finner fram grisepikken og blåselampen. 

Link to comment
Share on other sites

Gjengene på pipa er nok tilpasset etter en demperbøssing,dvs de er ikke innenfor standard og over mål,så skal du bytte trenger du nok,i verste fall, å prøve en god del bøssinger før du finner en som passer.

Det enkleste er å finne et gjengesnitt i 14x1 g4/6 og gå over gjengene på pipa. Bare å skru det på for hånd som en vanlig mutter,fungerer utmerket.

 

Forøvrig står det litt om toleranser her :

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noe tips til hvor man finner dette til ok pris, evt om det er noen steder i Oslo man kan stikke innom og låne det et par minutter?

Ikke funnet mye i 14x1 på nett, og det jeg har funnet koster ca like mye som å gjenge på nytt.

 

Børsemaker er kanskje det greieste hvis de kan gjøre det enkelt uten å måtte gjenge helt på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Dempergjenger er jo så spesielt iflg enkelte at det egentlig er rart gjengene på pipa kan gjøres i dreiebenk og ikke må håndfiles av 87år gammle Gewindemunker som selv har laget sin hellige fil som lager nøyaktig 59,987grader gjengevinkel med så fin pasning at kun jomfruolje av enhjørningballer funker som smøring....

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå fått tak i ett gjengesnitt i den dimmensjonen det er gjenget i på pipa, så hadde jeg olja godt med RTD Liquid, og snitta opp på ny, da hadde gjengene vært ihht ISO etterpå.

Dette har jeg gjordt flere ganger, og det fønker fjell, beint blir det også, da du har de overdimensjonerte gjengene som guide.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...