Jump to content

Kløv på gammel hund


Småvill

Recommended Posts

Hei! Jeg planlegger en lengre tur til sommeren over flere uker. Planen er kort sagt å gå over Hardangervidda, over til Jotunheimen og videre til Dovrefjell.

 

Jeg ønsker å ha med en 10 år gammel golden retriever. Han er 32 kg, slank, har ingen kjente sykdommer og fremstår som frisk og rask. Han er likevel ikke vandt til mer belastning enn 1 times tur rundt i byggefeltet til daglig. Noe lengre turer i helgene, men langt fra den distansen jeg skal gå i sommer. Han har heller aldri gått med kløv. Selv om jeg kommer til å handle mat underveis tror jeg at jeg er avhenig av at hunden kan avlaste meg. Jeg håpet at han kunne bære maten sin selv, men om den klarer 5 kg er det til stor hjelp.

 

Jeg har god tid og målet er å kose seg på tur fremfor å gå raskest mulig. Likevel bør jeg ha grei fremdrift da turen uansett varer noen uker. Jeg tenker å gå 10- 15 km daglig i de første 10 +/- dagene og øke underveis etterhvert som hunden blir bedre trent. Legger selvsagt inn hviledager innimellom.

 

Om noen har tanker rundt om dette lar seg gjennomføre eller andre ting som er lurt å tenke på så skrik ut. Eventuelt om hunden vil klare turen uten kløv.

 

Og er det noen som vet om det er mulig å skaffe tørket mat til hund? Type real turmat ish.

Edited by Småvill
Link to comment
Share on other sites

Har kløver endel med golden og han var nesten 12 år siste gang. Om hunden din er i alminnelig god form bør han greit klare opp mot 10 kg med en god kløv som er pakket godt. Da bør han ha polstring inn mot den delen som er nærmest  kroppen (myke ting) og godt balansert kløv. Kløven spennes også slik at sidelommene dras ut fra kroppen. Da blir ikke hunden "klemt".

 

 Jeg har brukt denne: 

 

https://randulfvalle.no/test-togo-kloven-seleverkstedet/

 

Kommer nok til å selge den nå siden hunden er 13 år og skal få kose seg på pensjonistturer og en ny hund blir en annen og mindre rase. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Togokløven er bra=) Men ville utnyttet tiden MEGET GODT fram mot sommeren om du skal trene opp en så gammel hund. Alderen i seg selv er nok neppe et problem om hunden ellers er i god form og er frisk. Men eldre hunder (som mennesker) har vanskelig for å bygge muskler og trene opp kondisjon, så viktig å ta det forsiktig og gradvis. 

 

Hvordan ligger dere an nå? På snart 3mnd har du kanskje fått en viss pekepinn på om opptreningen går greit eller om den kanskje bør pensjoneres i stedet? 

 

Hadde med beagle'en på 10 år (med en liten kløv faktisk!) På 4 dagers tur med 10-15km for dag. Gikk veldig greit, men hadde med for lite potesokker. De slites fort på stein og berg i fjellet, og ble litt såre poter etter hvert. Året etter ble han hjemme, da alderen begynte å merkes. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tørket hundemat? Tørrfor, mener du?

I sverige kjøpte jeg masse tørket kyllingfilet for hund. Har gitt bikkja tørket vom blandet med tørrfor når vi har vert på jakt, bare blandet i skåla med vann ved siden av, det har gått rett ned. Bør passe på doseringen, siden det sveller i magen.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, rodnebb skrev:

Tørket hundemat? Tørrfor, mener du?

Var nok ikke tørrfor TS tenkte på.  :) Det finnes frysetørket vom, som kan være greit å bruke på slike turer. (Sikkert det samme som du har brukt). Bl.a. Provit har frysetørket vom. Praktisk på på jakt og langturer. Veier lite, men tar jo plass. Ville nok benyttet noe tørrfor og tilskudd av vom. Flere leverandører og fåes i forskjellege sekke- og pakkestørelser. La nå den frysetørkede vomen svelle ferdig, før en gir det til hunden. Kan bruke varmt vann (opp til 60 grader) og da går det raskt. Kaldt vann - lang svelletid. :( Og bruk riktg dosering, i forhold til kroppsvekt. Ikke mye ekstra energi en hund trenger for å "dabbe" (gå), et par mil hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...