Jump to content

Hoderlykter Lupine, Moonlight, Bright as Day

DocHolliday

Recommended Posts

En litt umulig sammenligning, da det er så store forskjeller på størrelse, vekt og bruksområde.

Jeg ville ikke kjøpt noen av de, eller lupine for den saks skyld. Men vanskelig å gi råd uten å vite hva du er på utkikk etter.

Hodelykter er alle begrenset av termisk masse, så med mindre du sykler eller kjører slalom, klarer de ikke holde reklametallene uansett.

Og det virker meningsløst med haugevis av lumens uten at lyset kastes særlig langt.

Hva er bruken din?

Løper, Sykler på sti og står en del på ski med hodelykt, så dette har jeg tenkt mye på.

Moonlight er gode lykter, de lages i Burfjorden i Finnmark og var opprinnelig tenkt som frikjøringslykter på nattsvarte fjell. Greia med skikjøring nattestid er at en trenger _mye_ lys. På terrengsykling er det også viktig, men der bør en ha to lyskilder (en på hjelm, en på styre) for å få litt kontrast/skyggeeffekt. Vit at mange av disse lyktene krever at du er i bevegelse for ikke å bli overopphetet.

Det som skiller Lupine ut fra all billiglyktene på xxl, er batteri. Lupine har et skambra batterisortement, men de koster litt. 

Har selv en Lupine Piko X4 (1800lm), men føler jeg burde gått for en Lupine Bilka til skikjøringa. Til alt anna er Piko mer enn nok.