Jump to content

Rainer VS Berry's 158gr Lade data


bekkmørkt

Recommended Posts

Hei Alle. 

Som ny i hjemmelading har jeg nå lest Lee sin modern reloading 2ed og ladeboken pluss diverse andre ladedata flere gange. Skal prøve min første ladning nå straks og fikk tips av en bekjent å bruke Frontier sine belagte kuler i 38sp 158gr, men de er jo selvsagt utsolgt de fleste steder. Så leste jeg litt her inne og kom over et sted hvor man henviste til at Rainer og Frontier kan likestilles når det gjaldt ladedata for N320 krutt. Ladedata fra LEE sin bok (henviser kun til Copper plated bullets) og Vihtavuori (Henviser til Rainer FP).

 

Oppgitte tall er:

 * start grain: 3,9gr 776Fps    Never Exceed: 4,8gr 927Fps      MIN OAL/COL: 1476

 

Så langt virker dette ok for meg, så begynner jeg å sjekke tilgang på Rainer Kuler, som jeg selvsagt ikke finner. Men finner dog Berry's sine Copper plated Flat ponit 158 gr hos Brownells som er på lager.  Tenker at dette er sikkert en fin erstatning, men så kommer da punktet der jeg blir litt usikker. 

Lee sine lade data beskriver som sagt Kobber belagt som kobber belagt og ikke i forhold til merke.

Mens krutt produsent Vihtavuori har egne ladedata for kulen på sine sider for Berry's FP:

 

* Start grain: 5,4gr 866Fps  Never Exceed: 5,8gr  1040Fps      COL: 1535 

 

Ser jo her at start grain på Berry's er godt over never Exceed på de 2 andre kulene. Så spørsmålet er da fra min side vil lade dataene som Lee oppgir å anse som farlige/usikre å følge. Eller kan man bruke ladedataene fra LEE så lenge man bruker samme COL som det står oppgitt på gitte ladning.

 

Takker på forhånd for innspill og tips

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, aps skrev:

hvilke kuler fikk du tak , til slutt? hvor lange er de og hvor tunge

 

Hei nei jeg avventer jeg fikk litt innspill, ble veldig usikker når ladedatene til VV sier at berrys kulene har mye høyere krutt mengde enn Rainer/Frontier. 

Planlegger å bruke 158gr kuler. Ladedataene som Lee har i sin bok er identiske til VV sine for Rainer sine, men de skrive at dette gjelder Copper plated bullets uten henvisning til fabrikat. Noen innspill?

 

 image.png.2af470bc117cc71256acb695260c3aef.png

 

 

 

image.png.1ea557894b27c2a47f878d15c04e9e51.png

Link to comment
Share on other sites

Variasjonen virker litt stor men col er og forskjellige så det forklarer litt. 

Jeg ville tatt laveste verdi for det kruttet du skal bruke og testet en 10 -20 stk. 

Det bør være helt safe 

Så kan du øke ladningen forsiktig til du oppnår det du ønsker. Eller når max i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Copper plated = jacketed? Eller er det bare et belegg på en blykule?

 

Rainier ladningen stemmer nogenlunde overens med Lapua sine ladninger for deres egne 158gr mantlede kuler sjfn og sjhp i cal .357 (les: jeg tror de er mantlede).

For Lapua sin 159gr lrn kule i cal .359 oppgir de 2.6-3.4gr n320, altså vesentlig lavere for blykule.

 

Jeg ville undersøkt litt mer omkring disse ladningene, og jeg synes særlig den høyeste virker merkverdig.

 

Jeg tror ikke col har allverden å si for 38, Ladeboken har feks to ladninger for 148gr wc, der den ene har col på ~29mm og den andre over 33. Startladning for 310 og R1 er 2,5gr for begge.

 

 

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Dette står om Frontier sine CMJ kuler:

CMJ handgun bullets for reloading are treated in the same way as FMJ bullets. With a few basic precautions such as avoiding over-crimping, the bullets can be shot at normal and high velocities without problem and with excellent accuracy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

copper plated = plata dvs, IKKE Jacketed. 

Jeg skal se om jeg gidder måle en av mine 158gr FMJ og dele ladedata, men kan anbefale de på generell basis. husk at krymp ikke gir kulehold på disse. (kun for kuler med kannelure/krymperille) 

 

hva lader du til? revolverfelt eller magnum1? 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 45LC skrev:

Variasjonen virker litt stor men col er og forskjellige så det forklarer litt. 

Jeg ville tatt laveste verdi for det kruttet du skal bruke og testet en 10 -20 stk. 

Det bør være helt safe 

Så kan du øke ladningen forsiktig til du oppnår det du ønsker. Eller når max i tabellen.

Ok, da begynner jeg med laveste ladning og tester opp fra der. tenkte å låne meg en kronograf 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

copper plated = plata dvs, IKKE Jacketed. 

Jeg skal se om jeg gidder måle en av mine 158gr FMJ og dele ladedata, men kan anbefale de på generell basis. husk at krymp ikke gir kulehold på disse. (kun for kuler med kannelure/krymperille) 

 

hva lader du til? revolverfelt eller magnum1? 

lader for revolver felt og hurtig revolver nå i første omgang.  Planen var å få lettere avtrekk på revolveren, det funker dårlig med fabrikk ammo pris messig.... også er det jo moro å lage sin egen ammo og se resultatene. 

Link to comment
Share on other sites

Tok mål av West Coast Bullet Factory sine 158gr kule de er 16.69mm lange

Sjekket noen gamle notater og start ladning 3.5gr 320 col 38.0 bør være trygg grunn 

 

Jeg er en smule inhabil i forhold til West Coast Bullet Factory,  bare så det er sagt 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, 45LC skrev:

Tok mål av West Coast Bullet Factory sine 158gr kule de er 16.69mm lange

Sjekket noen gamle notater og start ladning 3.5gr 320 col 38.0 bør være trygg grunn 

 

Jeg er en smule inhabil i forhold til West Coast Bullet Factory,  bare så det er sagt 

 

Hvordan er det med krymp på disse ? har Lee factory crimp die

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mine notater at jeg lader 158 grains Rainier og Frontier FP med 4,5 grains N320. COL: 37,50mm. Krympet forsiktig med Lee taper die. Dette er en helt grei ladning. Ikke noe slapp puseladning, men heller ikke oppe mot maks. 

 

Ser på bilder av Berrys-kula at den ser ut til å være temmelig lik kulene til Rainier og Frontier, så jeg hadde brukt data for disse kulene til lading av Berrys. Du trenger jo ikke starte på max!

 

Berrys .38 158 Gr Flat Point 

 

Målte en Frontier 158 grains CMJ nå til 16,65 mm. 

 

Syntes 5,8 grains N320, som er oppgitt i tabellen lenger opp i tråden, virker noe i overkant sammenliknet med hva jeg har tilgjengelig av data for 158 grains kuler i 38 Spec (bly, belagt og mantlet). Selv om COL er 39,0 mm.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, FredrikW skrev:

Jeg har i mine notater at jeg lader 158 grains Rainier og Frontier FP med 4,5 grains N320. COL: 37,50mm. Krympet forsiktig med Lee taper die. Dette er en helt grei ladning. Ikke noe slapp puseladning, men heller ikke oppe mot maks. 

 

Ser på bilder av Berrys-kula at den ser ut til å være temmelig lik kulene til Rainier og Frontier, så jeg hadde brukt data for disse kulene til lading av Berrys. Du trenger jo ikke starte på max!

 

Berrys .38 158 Gr Flat Point 

 

Målte en Frontier 158 grains CMJ nå til 16,65 mm. 

 

Syntes 5,8 grains N320, som er oppgitt i tabellen lenger opp i tråden, virker noe i overkant sammenliknet med hva jeg har tilgjengelig av data for 158 grains kuler i 38 Spec (bly, belagt og mantlet). Selv om COL er 39,0 mm.

Det er vel det jeg har konkludert med etter mye gode tilbakemeldinger her inne. SJSP og JSP lader man det som vanlig Blykuler ettersom den har bly tupp eller som mantlet?

Edited by bekkmørkt
Link to comment
Share on other sites

Sånn for å presisere, på en kule uten krymperille, vil krymp aldri gi kuldehold!

Krymp er kun for å brette tilbake hylsekanten du utvida for å få kula nedi.

Til revolverfelt og hurtig revolver er det ikke faktorkrav, du vil se de fleste skyter veldig lette kuler, typ 105gr 

Man pleier bruke tunge kuler. f.eks. 158gr til magnum1

 

med det sagt funker det også bruke de i lav fart og slappe ladninger også stortsett! 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, aps skrev:

Sånn for å presisere, på en kule uten krymperille, vil krymp aldri gi kuldehold!

Krymp er kun for å brette tilbake hylsekanten du utvida for å få kula nedi.

Til revolverfelt og hurtig revolver er det ikke faktorkrav, du vil se de fleste skyter veldig lette kuler, typ 105gr 

Man pleier bruke tunge kuler. f.eks. 158gr til magnum1

 

med det sagt funker det også bruke de i lav fart og slappe ladninger også stortsett! 

Ok, takk. da skal jeg bestille noen 110 gr eller 125 kuler også. revolveren jeg har sliter med WC pga twisten i løpet. Ble anbefalt å ikke bruke WC i den da den vistnok samler mye bly i rillene.  Vil det si at belagte kuler kan "krympes" med krympe die men kun så kanten i hylsa kommer inntil etter kulesetting. ?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker pulverlakka 105gr fra norsk produsent, det blir 0 skit, 0 belegg av å skyte. Jeg har en tråd jeg lagde for noen år siden med  ymse ladedata og tips for revolver, du kan jo søke og se om du finner, ellers skal jeg prøve se i morgen. Flere norske tilbyr nå pulverlakk/epoxy kuler, og det er helt knall kvalitet på produktene, så  slår ett slag for norske produsenter! 

Skal du på utenlandske er H&N ca alltid knallbra. 
 

 

Om det samler seg mye bly i riller av WC i rent bly er noe gærnt. Det stedet det kommer bly er i luften, og rundt tønne/forcing cone. Jeg foretrekker dog å skyte belagt i en eller annen form da jeg skyter mye innendørs om vintern, og jeg  har nok bly i blodet. 


Belagte kuler, jakka kuler og kuler generelt uten krymperille skal kun få krymp tilsvarende det at hylsa kommer inntil kula, det vi gjør er å kvalitetssikre funksjon, ikke kulehold.

Kulehold kommer fra size dien.


En krympedie typ taper, vil krympe hylsa, og kula inni, så du ikke oppnår noe mer kulehold, bare en haug negative ting. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, FredrikW skrev:

Syntes 5,8 grains N320, som er oppgitt i tabellen lenger opp i tråden, virker noe i overkant sammenliknet med hva jeg har tilgjengelig av data for 158 grains kuler i 38 Spec (bly, belagt og mantlet). Selv om COL er 39,0 mm.

 

For all del, jeg er ikke noe orakel, men jeg synes også det høres kvasst ut...

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, aps skrev:

En krympedie typ taper, vil krympe hylsa, og kula inni, så du ikke oppnår noe mer kulehold, bare en haug negative ting. 
 

Det er jeg helt enig i. At jeg skrev "krympet forsiktig med en Lee taper die" er egentlig ikke helt sant. På belagte kuler uten rille bruker jeg taper'n kun til å legge inn "trompet-tuten" etter kulesetting. Syntes taper'n gjør det bedre en en die med rullekrymp. 

 

14 timer siden, aps skrev:

jeg bruker pulverlakka 105gr fra norsk produsent, det blir 0 skit, 0 belegg av å skyte.

Er dette en produsent som selger kommersielt, eller en som kun selger til venner og kjente osv? Skulle gjerne hatt tilgang på pulverlakka til innendørs skyting. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, aps skrev:

Kommersiell produsent, de het svelgen før, nå heter de vel improved solutions, skal lade opp 4000 av de straks så jeg har litt igjen, nede i 38 patroner i 38spl... så jevnt tall, men kommer ikke så langt på stevne 😛 

Har de startet noe utsalg igjen? Netbutikk??

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎01‎.‎2019 den 15.42, FredrikW skrev:

Det er jeg helt enig i. At jeg skrev "krympet forsiktig med en Lee taper die" er egentlig ikke helt sant. På belagte kuler uten rille bruker jeg taper'n kun til å legge inn "trompet-tuten" etter kulesetting. Syntes taper'n gjør det bedre en en die med rullekrymp. 

 

Er dette en produsent som selger kommersielt, eller en som kun selger til venner og kjente osv? Skulle gjerne hatt tilgang på pulverlakka til innendørs skyting. 

 

Jeg ville ikke brukt pulverlakkerte kuler innendørs uten å ha fått datablad på lakken fra produsenten. Det lukter h...

Har hatt blyforgiftning etter innendørsskyting, vil definitivt ikke forgiftes av noe annet også. Jeg for min del bruker kun kobberbelagte kuler innendørs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 1.2.2019 den 16.58, Bisley skrev:

 

Jeg ville ikke brukt pulverlakkerte kuler innendørs uten å ha fått datablad på lakken fra produsenten. Det lukter h...

Har hatt blyforgiftning etter innendørsskyting, vil definitivt ikke forgiftes av noe annet også. Jeg for min del bruker kun kobberbelagte kuler innendørs.

Det lukter ikke mye med Hi-Tek om de er bakt lenge nok, men det er ikke tradisjonell pulverlakk heller. Produsenten sier at dette ikke må forveksles med tradisjonell pulverlakk.

 

I Australia har de brukt denne coatinga innendørs i 20 år da den oppfyller krav som er fastlagt av myndighetene der for innendørsskyting. De har ikke lov å skyte med nakne blykuler innendørs, og mantlet ammo er hardere på kulefangerne så de er ofte også forbudt på mange baner har jeg skjønt.

 

Datablad kan formidles. Send meg en forespørsel på www.blykula.com så sender jeg på mail. Har fått tildelt et worddokument fra produsenten, og den får jeg ikke linket til her. 

Edited by Sniper-Arne
Link to comment
Share on other sites

På ‎31‎.‎01‎.‎2019 den 11.45, 45LC skrev:

Om du bruker startlading til tilsvarende kule dvs mantlet eller kobberbelagt fra en anerkjent kilde så er det en trygg start. 

Jeg har ladet en del av disse send en pm om det er noe spesifikt du trenger 

 

Ser de har endret 9mm kula si fra 125gr til 124gr, bruker man fortsatt ladedata for 125gr til denne vekten  ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...