Jump to content

Ammunisjon til Svensk Mauser M/96


Kamt

Recommended Posts

Hei, Jeg skal kjøpe en svensk mauser i kl 6,5x55. Så lurer jeg på hvilke type ammunisjon man skal styre unna.?

Jeg har en krag i 6,5. der skyter jeg gammel raufoss ammunisjon, og nyere Sallier en bellot. 

Mauseren har høyere psi en krag, så all ammunisjon jeg har til krag, skal streng tatt være trygt i mausern?

 

Link to comment
Share on other sites

Har en ombygd M96 Carl Gustaf fra 1904, kjøpt fra Aaserud i Drammen i 1984. Denne har siden vært brukt på elgjakt av meg, min far og mine sønner. Skutt et ukjent tusentall skudd med denne børsa. Både Norma Jaktmatch, Lapua Scenar og diverse Norma jaktammo. Løpet er fortsatt original militærpipe, dog kappet til 60 cm ved ombygging. 

Har ikke opplevd noe som helst som skulle indikere problemer i forhold til noen type ferdigladet ammo. Dog er jeg litt usikker angående homogene kuler, da jeg synes riflingen er dypere/grovere enn i mine øvrige rifler. Mener også å ha sett i en annen tråd her, at Norma bruker M96 kasser til en rekke kalibre ved testing av ammunisjon. Så du har neppe særlig grunn til å bekymre deg.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Norma bruker m96-kasser fordi de har pallevis av de.

Problemet med m/94m/96/m38 er ikke styrke, men at du får ansiktet fullt av splinter om det går galt, gass og hylserester har fri bane bakover.

 

Mener du samme grad af beskyttelse, som du finder på mange især Finske våben ;-)
Problemet ved en overladning, eller et defekt hylster, er at mauserudtrækkeren (kontrolleret fødning) fjerner støtten omkring patronbunden. Og derfor oplever hylsterlækage ved markant lavere tryk end ved "push feed" konstruktioner

Link to comment
Share on other sites

Har du aldrig fjernet plastkappen på en Tikka, og kikket hele vejen frem til bagkanten af piben.
Har du aldrig kikket på en Sako og tænkt, hvad er der lige som blokere for messing, krudt og ild.
Det mest spændende, er vel en 85, da man her også har reduceret omslutningen af patronbunden, og dermed øget risikoen for hylsterbunds havari.
Men der er jo så meget man ikke har hørt ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

På 26.1.2019 den 17.25, Doodlebugger skrev:

Har en ombygd M96 Carl Gustaf fra 1904, kjøpt fra Aaserud i Drammen i 1984. Denne har siden vært brukt på elgjakt av meg, min far og mine sønner. Skutt et ukjent tusentall skudd med denne børsa. Både Norma Jaktmatch, Lapua Scenar og diverse Norma jaktammo. Løpet er fortsatt original militærpipe, dog kappet til 60 cm ved ombygging. 

Har ikke opplevd noe som helst som skulle indikere problemer i forhold til noen type ferdigladet ammo. Dog er jeg litt usikker angående homogene kuler, da jeg synes riflingen er dypere/grovere enn i mine øvrige rifler. Mener også å ha sett i en annen tråd her, at Norma bruker M96 kasser til en rekke kalibre ved testing av ammunisjon. Så du har neppe særlig grunn til å bekymre deg.

her er pakka med 6,5 jeg bruker. 

SB.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 21.1.2019 den 0.00, Per-S skrev:

Bruk samme ammunisjon som i Krag. Har du flere typer ender du med å skyte den kraftigste i Kragen ved en feil. 

Krag ammunisjon er trygg i Svensk mauser.

Norma-Sierra er vel ganske så trygg i en gammel m96?

39535_Norma_Sierra_9_3g___780_m_sek_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...