Jump to content

Lave hastigheter på hjemmeladet ammunisjon


sliragutten

Recommended Posts

Hei.

Var på skytebanen med egenladet ammunisjon. Jeg er helt fersk i ladeverden så nå trenger jeg litt hjelp. Skyter med Tikka t3 300winmag

Jeg har ladet følgene:

Hylse: PPU

Primer: CCI Large magnum 250

Krutt: Vectan SP12

Kule: Nosler BST 180gr 

 

Fant lite ladetabeller med Vectan SP12 krutt, så jeg spurte sakkyndige(der jeg hadde kjøpt kruttet) om jeg kunne følge ladetabeller på en annen kruttype. Da anbefalte de og følge ladetabeller til Norma MRP.

Så til problemet. Jeg startet med å lade etter tabellen vist nedenfor. Startet med minimums ladning og jobbet meg 0.5gr oppover til 70gr. Dette var fordi jeg ville teste på hvilken ladning børsa gikk best. Da jeg fikk kronografert  hastigheten lå denne langt under hva som er oppgitt i tabellen til norma.

Hastighetsmåling av kulene:

67gr = 720m/s

67,5gr = 738 m/s

68gr = 744 m/s (best samling)

68.5gr = 755 m/s

69gr = 760 m/s

69.5gr = 780 m/s

70gr = fikk ikke målt 

 

Hylsene viser ikke tegn til trykkskade. Har heller ikke krypet halsen.

Noen som har råd, er det så forskjell på kruttypene at det skiller over 100 m/s? 

Har noen Nosler Accubond 180gr som jeg skal lade. Vist det noen som har en god oppskrift så del gjerne :)

 

Skal forøvrig begynne å lade ammunisjon til elg. Da tenker jeg homogen kule(pga. salg av kjøtt) Noen som har noen tips og gode råd?

 

Ser fram til å høre fra dere :)

 

Mvh Bård 

 

 

image.png.c086784f96b9cc1d7905d7b1999db361.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig problemet, du har hatt "fettflaks", at ikke kruttene var forskjellige andre veien. Man kan IKKE bruke ladedata for et annet krutt.

At SP12 gir ei helt anna hastighet enn MRP er helt normalt, siden det er et helt annet krutt. Råd: Finn heller ladedata for SP12, eller kjøp MRP....

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vectan utgir ladedata som de fleste andre. Her bør du finne noe.

http://www.vectan.fr/UK/reloading-charge

De Normadataene du har funnet er nok for «tunge» hylser ( ca 270 gr). De hylsene du har er muligens vesentlig lettere, og kan lades med tyngre ladning. Ladevekter ser ut til å være nok så like MRP, men de hastighetene du har fått synes alikevel å være lave ift ladevekt. Er kronograf ok? Normalt sett bør du greit ende opp rundt 900 m/s med 180 gr kule ut av ei 60 cm pipe.

Edit: Forøvrig «godt gjort» at forhandler ikke klarer å henvise til ladedata for Vectan som ligger på nettet.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser av Vectan sine data, at de oppgir 75grs max ladevekt med 180grs kule (speer mag tip, tror jeg) og sp12. Der er vel forklaringen, du kan rett og slett hive i mer krydder (en annen sak er hva som er fornuftig arbeidshastighet for ballistic tip. Det avhenger selvsagt av hvilken effekt du ønsker. Men den er vel temmelig myk?).

Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, sliragutten skrev:

Ser på vectan sine ladetabeller for 180 gr kule

 

Du er kanskje ikke klar over det - "180 gr kule" og "180 gr kule" kan gi HELT forskjellig trykk og fart. Dette er fordi alle aspekter ved kuledesign spiller inn. Båthale/flatbase og lengde/vinkel på ev. båthale, lengde på bäreflate og eventuelle bäreriller, lengde og fasing på ogivalen, og så videre.

 

Det er ikke bare dumt men direkte farlig å lade en hvilken som helst 180 gr-kule etter ladning oppgitt for en spesifikk kule.

Finn ladedata for DIN kule og baser dine forsök på det. Ikke på noe som veier det samme men kan ha en helt annerledes fasong.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå begynner bitene å falle på plass. Tror noe av lav hastighet skylles ar ppu hylsene er noe tyngere en Normahylsene. Uansett takk for hjelp.

Tenker neste gang går jeg for vihtavuori N165 og en Barnes TSX 168grs. Dette må da duge til elg? Ser også på predatorammo, derfor ladet jeg Nosler BT. Noen som har noe tips her?

Takk igjen for mange gode innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

PPUhylsene tyngre? Burde i så fall fått mer fart. Hva veier de?

Ellers er det slik at det finnes mange komboer av kuler og krutt det ikke finnes data for. Det er egentlig ikke noe problem å lade disse så lenge en, har noe erfaring, gjør noen sunne vurderinger med utgangspunkt i data for tilsvarende kulevekt, starter konservativt og kronograferer. Se bare på Hornady Reloading Manual. Der oppgir de samme data for en hel serie kuler med samme vekt. Når det er sagt er det ikke der man kanskje bør starte sin karriere som hjemmelader. Begynn heller med kjente data, og ta det videre når du begynner å bli litt mer varm i trøya. Jeg sitter også med et inntrykk av at du bør lese Ladeboken noe grundigere. Fø, søk opp . 300 Win Mag tråden. Mange tips å få der. 

Link to comment
Share on other sites

Trur vekten på PPU kontra Norma var 20 grn forskjell. 

Grunnen for at jeg ladet etter MRP tabell var at jeg ble sagt at det er tilnærmet Vectan SP12. Men dog, kanskje ikke det lureste å tråkke nye stier når man ikke vet helt hvor man er hen.

Kartet nedenfor er da bare å se bort i fra?

 

image.png.9bd743ec528786ce51e940af3e5dbdfc.png

Link to comment
Share on other sites

 

Krutt i ei sånn liste kan tilogmed bytte plass når brukt i en annen patron ved et annet trykk... BRUK LADEDATA! Vithavuori er forresten en god ide, for de har en omfattende base på nett.

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/

 

Merk at de skriver, veldig tydelig:

DO NOT ATTEMPT ANY EXTRAPOLATIONS. PLEASE FOLLOW THE DATA AS WRITTEN,  IT IS A MUST FOR EVERY RELOADER TO READ THE RELOADING SAFETY RULES.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:

PPUhylsene tyngre? Burde i så fall fått mer fart. 

 

Tjaaa - det er ikke sikkert at man får mer fart. Men det er helt sikkert at MAKS-trykket blir høyere, dersom det innvendige volumet av hylsa er mindre. Kanskje for høyt trykk, i kombinasjon med puslete hastighet, er et tegn på at man har valgt komponenter som passer dårlig sammen.

 

Prøv velkjente og velbrukte komponenter/data, f.eks. Norma hylser, - kuler, MRP-krutt og Norma-data, evt. en helfinsk kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

I starten bør du holde deg til data fra anerkjente kilder, feks Ladeboken,  Norma og Lapua.

Følg "oppskrifta" slavisk. Samme/tilsvarende tennhette, samme hylse, samme kule, samme krutt, samme kruttvekt, samme col osv. 

Når du får erfaring og blir kjent med rifla di kan du bytte ut komponenter, helst kun en om gangen og kun hvis du forstår hva du gjør. Alle tilpasninger gjøres slik at marginene øker.

Gjør du det slik blir alt mye morsommere, mer lærerikt og helt trygt.

 

Lykke til.

 

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Makstrykket er det samme uansett hylsevolum. Man får vel gjerne høyere trykk, og derved noe mer hastighet med en gitt ladning i en hylse med mindre volum frem til en når maks for denne. I og med at maksladning nås ved en mindre kruttmengde blir derved makshastighet gjerne lavere enn i en hylse med større volum. I TS sitt tilfelle mener jeg kommentaren min er gyldig.

Edited by vavlo
Tegnsetting
Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎01‎.‎2019 den 0.27, sliragutten skrev:

Hei. Takk for gode svar og tilbakemeldinger. Har skjøt nå at å blande kruttabeller ikke er lurt. Ser på vectan sine ladetabeller for 180 gr kule og 69.4 skal gi en hastighet på 862 m/s. Noe som er langt over en 780m/s som jeg fikk med 69.5gr

Husk at løp ikke nødvendigvis er helt like. 

Det er ikke kuler heller. 

Ja og fartsmålere er heller ikke like for den saks skyld. 

 

 

Osv 

Link to comment
Share on other sites

Javel, kan ikke se at jeg blander eller skrevet noe som står i motsetning til det du skriver.

Edit.

Fø illusterer Norma sine .300 Win Mag ladetadata for tunge og lette hylser at hylsevolum har vesentlig betydning for ved hvilken kruttmengde maxtrykk oppnås, godt.

Edited by vavlo
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Her diskuterer vi i en tråd om en relativt fersk heimelader, som lader 300 Win Mag med oppgitte ladninger. Og som bruker hylser som er tyngre enn de fleste andre hylser. Da vil trykket bli høyere enn ved letter hylser. Av den innlysende grunn at når hylser har samme utvendige mål, vil ei lettere hylse ha midre gods, og dermed større innvendig volum. Jeg kalte "trykket" for "makstrykket", fordi dette maksimale trykket oppstår ganske tidlig i forbrenningsforløpet ( @Per-S kan forklare dette mer teknisk). Noen blander dette sammen med CIP/SAAMIs kaliberdefinisjoner.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om 23grains med krutt så gir høyeste avleste trykk 3000bar er makstrykket 3000bar.

Om trykket i luftanken din i garasjen er 7bar når kompressoren stopper er makstrykket i tanken 7bar selv om skiltet på tanken sier "Pmax 9bar".

Om du ikke kjører over 70kmt på din tur til butikken er makshastigheten din 70kmt selv toyolvo reklamerer med maksfart 185kmt.

 

En tyngre hylse må nødvendigvis ha mindre innvendig volum, fysikken gjelder for hjemmelading også, så om alt annet er likt vill trykket bli høyere om hylsevolumet blir mindre. 

Cip/saami osv sin "maksimaltrykk" har ikke noe med dette å gjøre. Det er det trykket de mener er det høyeste forsvarlige. De tar ikke hensyn til krutt, kule, hylster, hetter osv.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn til info. Fikk tok opp samme problem på Facebook under gruppen "Diskusjon om hjemmelading". Her ble det tydelig vis gjort en QL simulering av vectan SP12 og Nosler BT 180gr. Maxtrykk kom da ikke før man ladet 80,1 gr. Bare til info. 

Skal lade elgpatroner. 

Tenker å gå opp til Barnes TSX (største her 180grn) med Vihtavuori N165, eller Barnes LRX 200grn, eller noe swift A frame. Her er det værtfall nok av ladedata på både krutt og kuler. 

Er det en grunn til at Vectan er så lite utbredt i Norge?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg må kanskje slutte å bruke begrepet makstrykk

Du kan bruke MAP, Maximum Average Pressure, om CIPs regulerte "makstrykk", det er det høyeste tillatte gjennomsnittlige makstrykk for et antall patroner i en lot. Maks trykk er det det er, det maksimale trykket som oppnås under avfyringen.

 

Sitat

Bare sånn til info. Fikk tok opp samme problem på Facebook under gruppen "Diskusjon om hjemmelading". Her ble det tydelig vis gjort en QL simulering av vectan SP12 og Nosler BT 180gr. Maxtrykk kom da ikke før man ladet 80,1 gr. Bare til info

Til info faktisk... Jeg sjekker og "tester" i QL når jeg har ideer om nye ladninger, men å stole på det som ladedata, som Miley Cyrus synger, "never, ever, ever, ever..." Iallefall ikke etter en tilfeldig FB-geek har QLet det. Faktisk ikke engang om jeg har gjort det selv. QL bruker man til å få pekepinner, og til å lage data av ladnnger man har erfaring med selv, det er bytter ut en og en ting og tester imellom.

Grunnen til at Vectan har vært lite brukt i Norge er vel at det knapt har vært i salg i Norge før, derfor kjenner folk det ikke veldig godt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med trykkstandarder er et komplisert tema. CIP og andre har (minst)tre ulike makstrykk for en patron. Det vi normalt kaller makstrykk er som M67 skriver maksimalt akseptert gjennomsnittstrykk oppnådd ved test av et bestemt antall patroner ved en spesifisert temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Helt klar over at ql man ikke kan stole på QL, men det gir helt klart en liten pekepinne på hvor du ligger på trykk. Nå skal ikke jeg gå inn på værken maxtrykk, cip å andrr trykkformer. Men har spørsmål til dere. Har vel ca. 300g igjen med SP 12 krutt. Må få brukt det opp. Hva gjør jeg når ingen av ladebøkene jeg har det oppført. Kulene som er på vectan sine sider er noen som ikke jeg har hørt om, eller noe som de selger i norge. Skulle egentli bare ha noen kuler å skyte rev med. Må da kunne bruke det kruttet jeg har til noe? 

Link to comment
Share on other sites

Nå har du sikkert igjen noen 180gr BST, så da kan du jo bare lade opp det kruttet du har igjen? 

68gr SP12 ga best samling og 744ms - det bør vel være nok til en liten rev?

 

Og når du er tom for krutt så sjekker du tabellen og finner en kule du har lyst til å bruke på elgjakta og så velger du kruttet i tabellen (https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=25)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...