Jump to content

Breitler Pilot 20x60x60 spottekikkert - styr unna!


FEVIK

Recommended Posts

Nettopp tilbake fra skytebanen etter å ha prøvd ut et nyinnkjøpt Spotting Scope av type
Breitler Pilot 20x60x60. Selges bla. på Elite Foto nå for en pris lik. 1799 med et greit
frittstående stativ. Var jo selvfølgelig skeptisk i utgangspunktet men tenkte at kan jo
alltids prøve det ut da prisen jo er meget rimelig.

 

På skytebanen er det andre som skyter og en har satt opp en Swarovski skivekikkert av ukjent type,
men i 20x60x80. Jeg rigger til min nyinnkjøpte Breitler og skyter noen skudd mot ny sort 30x30cm
skive på 100m.  Til min store skuffelse klarer jeg rett og slett ikke å se hullene i skiva med Breitler!
Det er dønn umulig å få fokusert optikken tydelig..

Så får jeg lov til å se gjennom Swarovski kikkert på samme skive og der ser man alle hullene 
GLASSKLART. (Ser senere også klart og tydelig hull i skiva på 300m).

 

Så konklusjonen er IGJEN at man får det man betaler for - men denne skivekikkerten fra Breitler
er rett og slett for dårlig til stort sett det meste - iallefall som skivekikkert på en skytebane
SÅ STYR UNNA - optikk til slike priser er for dårlig.
 

PS. Forhandler tok tilbake kikkert og stativ umiddelbart uten noe vansker  med full refusjon
da jeg forklarte at den fungerte for dårlig. Skryt til Elite Foto på Odden i Grimstad for dette! 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen bombe dette. Kunne fortalt deg det, osv. - i 1990, eller før. Jeg slet forresten med å se alle hullene med min gamle Swarovski idag, på 600m ;)  Problemet er jo like mye at vi som vet dette vel så ofte blir nedsablet for å være snobber, som at folk tror på det...
Men bra med klart tale, fra en som ikke (ennå) er opplest og vedtatt som "optikksnobb"

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God optikk blir aldri feil, men så var det dette med økonomi og prioriteringer da. Kjøpte et slikt billigsett, brukt for en tusenlapp, for noe tid tibake. Kjekt å ha noe en tør å ha liggende i bilen til enhver tid. Focus Nature Sportting Scope som kostet ca 3 lapper nytt med stativ og cover. Koster vel litt over 4K i dag. Fungerer greit nok til å se kulehull i lys papp ut til en 400 meter på en dag med greie lysforhold. Så om en trenger en kikkert for bare å slippe å gå fram å se på skiva støtt, så ser det ut til å finnes alternativ som koster mindre enn skjorta og halve armen.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, FEVIK skrev:

 - Så konklusjonen er IGJEN at man får det man betaler for -

 

Ja, når det gjelder optikk, man får det man betaler for, NED til ei viss grense. Men når man passerer grensa "ubrukelig", og omtrent ser bedre med øynene, er "optikken" verdiløs. Enten man betaler 1799,-, 499,-, eller bare 99 kroner for makkverket, er det bare verd akkurat kr. 0,00.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Ja, når det gjelder optikk, man får det man betaler for, 

Unntak er når man kjøper brukt hvor da kjøper vet hva det går i og selger er uvitende og selger den for noen få kroner. Da ender man opp med høykvalitetsoptikk til særdeles lav pris.

Link to comment
Share on other sites

Bare synd det skjer sjeldnere og sjeldnere :) 

 

I motsetning til våpen (i vertfall til en viss grad), er det en mye tidligere korrelasjon mellom kvalitet og pris når det kommer til optikk. En lite unntak, og som overraska meg, er opticron. Har blitt imponert av de skivekikkertene jeg har sett i, selv når de har stått ved siden av Swarovski og zeiss. Spesielt om man tenker på prisen. Det er sikkert flere slike unntak, men vil anbefale å ta en titt i noen av deres produkter. Koster litt mer enn breitling/barska/china/wtf, men er i en helt annen optisk liga. 

Link to comment
Share on other sites

De beste drar seg vel til i pris ja. Det jeg fikk titta litt gjennom var et mm3 (60mm, 15-45x). Mener eier sa at med okularet som stod på kosta det rundt 4500. Husker ikke hvilket stativ det stod på, mulig det var manfrotto av ett eller annet slag. Uansett, det fremstod som veldig mye for pengene. Spesielt mtp hva han med Swarovski hadde betalt for sitt. Men så klart, det var forskjeller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...