Jump to content

Kjøpe første elghund


Bronx

Recommended Posts

Hei 

Står s startgropa for å kjøpe min første elghund, og kan ha bruk for noen tips på veien. Har tenkt på dette en stund da hundene vi har i laget drar på årene. Den ene av disse måtte desverre avlives nå grunnet sykdom, dermed er det bare å ta grep jo før jo heller. Vi jakter med løshund i et relativt lite terreng, men mye dyr. Vi skøt 15 elg her i høst. Bor på gård med elgterrenget i bakgården og både jeg og samboeren er ivrige jegere. Tenker derfor å skaffe meg en hund som kan ta over etter hvert. Ønsker gråhund, evt svensk hvit. Mitt problem er at jeg ikke er inne i hundemiljøet og ikke helt vet hvor jeg skal lete og hva jeg skal se etter. Hundene som har vært i laget er typiske» bygdehunder» og  har nok i liten grad vært innom raseklubbenes lister. Jeg tenker derimot at det vil være gunstig å skaffe hvalp etter jaktpremierte foreldre. Er registrert en parring på elghundsklubbens side som kanskje er interessant, men utenom den vet jeg ikke om noe. Er det noen Kammerater som har hunder som har valper og selge eller som har tips til hvor jeg kan henvende meg?

Link to comment
Share on other sites

Ja er vel Grå som er greiest å få tak i også tenker jeg. Grunnen til at jeg har vurdert hvit er at vi har et relativt lite terreng, og god erfaring med hunder som ikke henger på i det uendelige dersom dyret tar ut, men slipper og returnerer. Dermed får vi et drag til den dagen. Blir lite jakt om hunden står i los milevis inne på et av naboterrengene. De som jakter med løs hvit oppgir ofte dette som en mer eller mindre rasetypisk egenskap. Om det er riktig eller ikke kan jeg på ingen måte uttale meg om 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Litt enklere å hjelpe hvis du skriver hvor i landet du bur.

 

Det er området klubber i fleste delene av landet. Der du finner kontakt info, men de fleste har i dag egen facebookside der går det enda raskere å få kontakt.

 

Registerte valpekull på elghund klubbens side er en godplass å begynne.

Vil anbefale valper etter foreldre der begge er jaktpremierte. Sjekk nm resultatene de siste åra å om noen av de planlegger kull;) Koffer ta til takke med nest best hvis du kan få tak i tipp topp:) . Du velge jo hund for de neste 10 år++.

Glemte mesten å si at eg har gråhund som bandhund etter tipptopp løshundlinjer...

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 18.1.2019 den 14.12, Bronx skrev:

Hei 

Står s startgropa for å kjøpe min første elghund, og kan ha bruk for noen tips på veien. Har tenkt på dette en stund da hundene vi har i laget drar på årene. Den ene av disse måtte desverre avlives nå grunnet sykdom, dermed er det bare å ta grep jo før jo heller. Vi jakter med løshund i et relativt lite terreng, men mye dyr. Vi skøt 15 elg her i høst. Bor på gård med elgterrenget i bakgården og både jeg og samboeren er ivrige jegere. Tenker derfor å skaffe meg en hund som kan ta over etter hvert. Ønsker gråhund, evt svensk hvit. Mitt problem er at jeg ikke er inne i hundemiljøet og ikke helt vet hvor jeg skal lete og hva jeg skal se etter. Hundene som har vært i laget er typiske» bygdehunder» og  har nok i liten grad vært innom raseklubbenes lister. Jeg tenker derimot at det vil være gunstig å skaffe hvalp etter jaktpremierte foreldre. Er registrert en parring på elghundsklubbens side som kanskje er interessant, men utenom den vet jeg ikke om noe. Er det noen Kammerater som har hunder som har valper og selge eller som har tips til hvor jeg kan henvende meg?

 

https://www.nkk.no/raser/norsk-elghund-gra-article8348-815.html

Her finner du gråhund.

Så er det finn.no, facebookgrupper, div elghundklubber og kontakte oppdretter direkte. Eg har sjølv tinga på ein hvalp frå eit av kulla frå koimyras kennel, henter om eit par veker🙂

Om du vil spisse valget ditt så kikker du på stamtavler og kullverdi på dogweb hos nkk, Koiranet i Finland og Hittaalghund i Sverige. Den norske nettsida er desverre fryktelig tungvind.

Ser du driver med løshundjakt og då er ikkje akkurat svart elghund noko å satse på, dette er ein reindyrka båndhund. Kvit, grå eller jämt er egna til løshundjakt. Kvit er mest brukt til båndhund men det er nok mest på grunn av ulveproblematikk og ikkje hundens egenskaper. Kva rase du velger i forhold til terreng er heller ikkje så viktig, der teller nok det enkelte individ sine egenskap meire.  Om terrenget ditt er lite så behøver du ingen stor hund som kan holde høg fart, men heller satse på at du får til ein liten hund som er rå på å stille elg i uttaket

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har et lite terreng å jakte i er det ikke sikkert at det vil være optimalt for deg å velge rase/linjer ut fra kun jaktprøveresultater. Som kjent belønnes jaktprøver i form av påhengelighet og jaktvilje. I praksis betyr vel dette at store søk og lange lostider premieres, iallefall i mitt hode. Unntaket er selvsagt for de hunder som er flink til å stille elgen, men som avbryter dersom den tar ut. Har jaktet med en slik en, blandinghund.

Kan nevne at jeg har Jemthund, men aldri stilt på jaktprøve. Jakter også på lite areal, og har typisk lostid på 2-4 timer, alt etter hvor mye elgen flytter på seg. Dersom elgen tar hardt ut slik at hunden ikke klarer å henge på returnerer den på eget bakspor til den treffer mitt spor og kommer inn.

Anbefaler deg å sjekke egenskaper i de ulike avlslinjer, da kan du lettere "spisse" valget til det bruksområde som passer deg best. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, vel 20 tusen mål tellende i driftsplanområdet for fastsetting av kvota, men dette er mye høyfjell. Området vi aktivt jakter i,skogen der vi feller så og si alt av dyr er mye mindre, og smalt slik at mye dyr smetter over til naboterrenget

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

15 dyr? Hvor lite kan det være? 

 

Et lokalt jaktfelt fikk tildelt 8 elg på 2600 daa tellende areal (3200 totalt). Så det kan være lite om bestanden er tett. Forøvrig omtrent ujaktbart med hund pga veldig mye plantefelt, myr - og vanvittig med elg, så hunden blir helt surrete... 

 

Link to comment
Share on other sites

På 18.1.2019 den 15.52, Bronx skrev:

Ja er vel Grå som er greiest å få tak i også tenker jeg.

 

Kjøpte i vår ei jämttispe fra Finland. Tre år gammel, to førstepremier på elg. Solgt fordi hun hadde for dårlig søk og lite påheng til finsk jakt. Jeg la ut en "føler" i fjor om tispe i denne aldersgruppen med slike egenskaper, altså god kontakt, moderat søk, lite påheng. Betalte ca dobbel norsk valpepris ++. Første slippet i høst resulterte i stålos på 35 trøndergrå sau. Andre slippet stålos på elg. Første slippet i jakta, 5 km søk uten at hun fant elg. Hadde også stålos på et par kjøttfebesetninger, og hun tok seg til og med inn på en låve og hadde stålos gjennom takluka på en gjeng charolaise. Unghund med jaktlyst... Så begynte ting å gå seg til, og endte sesongen med 7 felte elg i gang/stålos. Skjøt 5 av dem selv, de 2 andre ble skutt av andre hundeføreren. Står ikke hardt i losen og hun rapporterer, så jeg klarer å kalle inn om jeg kommer innom 100m. Perfekt hund for mitt bruk om hun fortsetter sånn, hun er ikke ferdig utvikla enda men synes jeg kom langt i høst.  

 

Nevner det bare som et alternativ til å bruke mye tid på valp, innjaging og kanskje ende opp med et dårligere resultat til samme kostnad og to-tre dårlige jaktsesonger. Juks? Ja, noen synes det er det og at det ikke "er det samme som" å begynne med hunden fra valp. Jeg er helt enig, men samtidig er livet for kort for å plages med dårlige jakthunder.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...