Jump to content

Heimevernet får HK416


Vidar1860

Recommended Posts

Sitat

Men når et gevær går til topps i flere krevende konkurranser, gir det iallfall en viss indikasjon på dets kvaliteter. At HK416 fortsatt er et topp moderne automatgevær, er det ingen tvil om.

 

alt dette blir basert på en video av en tysker i froskedrakt som vasser gjennom ei elv. Diamaco vant anbudet, og vi skulle etter planen hatt Colt Canada rifler. Kan bare spekulere om hva som skjedde når Bertel O Steen og HK kom inn i siste liten.

 

Har til dags dato i mitt halvvoksne liv ødelagt 3 stykk 416. Skal sies at 90% av problemene har oppstått på grunn av miljøammo, men 416 står uansett igjen som ei svindyr løsning på et problem som aldri fantes. Å slenge et G36 gasstempel på en AR15 er det 0 grunnlag for, med mindre du kjører piper under 11.5 tommer. Du ender opp med flere beveglige deler, mer slitasje, mer våpenpuss og et gigantisk ostegitter forran på rifla som kaster balansen ut ruta.

 

Og for å toppe det hele, kjøper vi enda stålmagasin til ca. det doble av hva et PMAG ville kostet. Noen nedi Tyskland ler hele veien til banken.

 

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kunne garantert fått 3 stk gen 3 Pmag til prisen av ett HK-turborust-magasin.

 

Forskjeftet kunne med fordel vært modulært, MLok f.eks., vanlige menige trenger skinne KUN for grep, og det kan monteres direkte på MLok. Anpeq o.l. brukes på toppskinna, det finnes offsetmontasjer til lykt, null behov for skinne på klokka 3 og 9. Som du sier, kun mer metall som skjærer i stykker hender, gru og seg selv.

 

Vi kan vel ikke forvente så mye av et forsvar som kjøpte FN Mag og klappa seg selv fornøyd på skuldra med at de har kjøpt verdens mest moderne MG (frå 1955). HK MG5 og Minimi-7,62 er dritt må vite.

 

 

Div spekk åpps løper enda rundt med C8, rart de ikke bytta til 416K? :P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FN MAG har jeg enda ikke sett brukt av infantrister i Norge. Går rykter at de er på vei inn til oss, men det har jeg nå hørt i 8+ år. Hørt my bra av dem, mest fra USMC. Men stiller spørsmål om poenget med dem når vi har såpass mye ekspertise med MG3. Et våpen som er minst like kapabelt. Å kjøpe FN sitt MG fra 1955 blir som sagt, litt rart.

 

Minimi derimot er jeg glad jeg slipper.

 

 

På 17.1.2019 den 23.59, Ei tohi varjata skrev:

Div spekk åpps løper enda rundt med C8, rart de ikke bytta til 416K? :P 

Alltid sagt det samme selv, fikk endelig gleden med å møte en tidligere KJKer på sist øvelse, for å så jabbe våpen med han ei hel natt. Han delte diverse sentiment rundt 416, og vell så det.

Edited by bjoerkeng
Link to comment
Share on other sites

Mag er brukt av flere infanteriavdelinger i mange år og overgangen fra MG3 er tilnærmet problemfri. Vil påstå at alle som går fra MG3 til FN--Mag forbedrer skyte resultatene sine vesentlig.

Grunner for at enkelte avdelinger tviholder på Dimaco er hovedsakelig mindre vekt og mindre følt rekyl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 17.1.2019 den 19.32, bjoerkeng skrev:

 

alt dette blir basert på en video av en tysker i froskedrakt som vasser gjennom ei elv. Diamaco vant anbudet, og vi skulle etter planen hatt Colt Canada rifler. Kan bare spekulere om hva som skjedde når Bertel O Steen og HK kom inn i siste liten.

 

Har til dags dato i mitt halvvoksne liv ødelagt 3 stykk 416. Skal sies at 90% av problemene har oppstått på grunn av miljøammo, men 416 står uansett igjen som ei svindyr løsning på et problem som aldri fantes. Å slenge et G36 gasstempel på en AR15 er det 0 grunnlag for, med mindre du kjører piper under 11.5 tommer. Du ender opp med flere beveglige deler, mer slitasje, mer våpenpuss og et gigantisk ostegitter forran på rifla som kaster balansen ut ruta.

 

Og for å toppe det hele, kjøper vi enda stålmagasin til ca. det doble av hva et PMAG ville kostet. Noen nedi Tyskland ler hele veien til banken.

 

HK-fetisjen i det norske forsvaret har satt i så lenge og grundig nå at du må nok inn med både maursyre og avfetting hvis du skal bli kvitt akkurat den sykdommen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, klabbogbabb skrev:

HK-fetisjen i det norske forsvaret har satt i så lenge og grundig nå at du må nok inn med både maursyre og avfetting hvis du skal bli kvitt akkurat den sykdommen.

Er/var en av de stakkarne sjøl jeg. Sluker klassisk H&K uten å tygge.

 

Med det ene unntaket av VP9 sliter jeg derimot med å like et eneste H&K produkt laga i nyere tid.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...