Jump to content

Antikke våpen?


Atkleiv

Recommended Posts

I Norge er våpen produsert før 1890 regnet som antikke. 1890 står i Våpenforskriftens §1. Fastlegging av tidspunkt for når noe er antikt er under stadig diskusjon og varierer alt etter hva som diskuteres. Noen vil si at Comodore 64 er antikk andre vil si at før plasten kom på markedet går grensen. Unger på 12 år mener at foreldrene er antikke osv....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Antikvitet er som hovedregel en gjenstand eldre enn 100år.

 

Om moms;

Sitat

§ 1-3-4.Antikviteter

Med antikviteter menes varer som er omfattet av tolltariffens posisjon 97.06.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-15-1540/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

 

https://tolltariffen.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=369345&epslanguage=no

 

Greit å få med seg at det ikke nødvendigvis er fritt fram for å importere og eksportere antikviteter,

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-01-1

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en forespørsel til tollvesent, der jeg etterspør hvor mye toll det skal betales på antikke våpen og hvilken dokumentasjon som kreves fra meg og selger.

Får til svar at det skal beregnes 25% mva på både kjøpesum og frakt. Ikke ett ord om hva som kreves av dokumentasjon.

Men jeg er jo en sta jækel, så jeg lar meg ikke avspise så lett. Sendte derfor følgende i retur :

Hei.
Dette kan da ikke stemme ? Jeg spør spesifikt om det skal beregnes mva på en antikvitet. Da må det vel komme under tolltariffen 97.06 ? Det er tross alt snakk om ett samlervåpen som er ca 130 år gammelt.
Jeg etterspør også hva som kreves av dokumentasjon fra selger og meg for å få raskest mulig tollbehandling.

 

Og da ble svaret ett annet gitt. Dette er hva jeg fikk til svar i dag (21/1) :

 

Hei igjen!

Vi beklager så mye men her har det nok gått litt fort.

 Du har helt rett. Beregningsgrunnlaget for antikviteter skal være lavere, slik at beregning av 25 prosent moms kalkuleres fra 20 % (1/5 del) av kjøpesummen.

Fraktbeløpet skal også være med i grunnlaget for merverdiavgiften.

 Du må ha med dokumentasjon fra selger på at varen er mer enn hundre år gammel. Eventuelt også en eksporttillatelse hvis dette kreves i avsenderlandet.

I tillegg skal du fremlegge en faktura ved fortollingen.

 Vennlig hilsen

Infosenteret (8)

Eller for å si det så enkelt som mulig : 5% mva på hele kjøpesummen, 25% mva på frakt. Kan utgjøre betydelige beløp om det er snakk om dyre våpen.

Lurer på hvor mye ekstra de har dratt inn i avgifter fordi folk ikke vet bedre og bare godtar det som blir presentert på regninga ???

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...