Jump to content

150 grs Barnes 308 win.


jalla

Recommended Posts

Lader min 308 win. Med Barnes ttsx 150grs og 45 grs n150. 

Løpet er kort! 42cm.

Meget bra presisjon og en hastighet på rett under 800m/s.

 

Har skutt både rev og hjort med godt resultat på hold under 100 meter. 

 

Det jeg er usikker på er hva som skjer om jeg strekker holdet til 200, 300 meter. Ekspanderer kula da? 

 

Forslag til krutt hvis hastighet bør opp. 

 

Kjekt om noen faktisk har erfaring og ikke bare lest et sted. 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt i vannkanner på 300m med 150gr TTSXBT. Jeg har 840m/s utgangshastighet, så V300 er 635m/s. Kula fant veien ut av kannerekka sideveis, på tvers, så jeg fant den ikke igjen, men hullene indikerte at ekspansjonen i beste fall er minimal. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

45gr N150 må da gi alt for lav hastighet i så kort pipe. Tipper du har rundt 750ms i utgangshastighet. 

Jeg lader 46gr N140 med samme kule og får ca 850ms i 60cm løp.

 

Denne kula tåler 1100ms i en 300magnum. Det er på denne siden av spekteret, 950-1000ms, denne kula fungerer best.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Med 45gr N150 i 42cm løpet, så har du nok nærmere 700 enn 800m/s. Da er vi raskt nede på 500m/s på 300m, og det hele begynner å bli litt marginalt syns jeg. Med Berger VLD Hunting eller noe sånt, og helst ikke voksen elg, så kanskje, men som sagt, marginene er ikke store.

Kulebane og flytid begynner også å bli litt potetkaster-aktig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Med så lave hastigheter er Nosler Partition et bedre valg. De ekspanderer uansett og så holder bakdelen sammen for penetrasjon.

 

Jeg har en bekjent som bruker 150gr i 300wea på full rulle. Han har aldri funnet igjen ei kule fra vilt men har testet dem i div media i 1000ms+ og der ser de omtrent ut som kulene som er avbildet, bare litt mer "vrengt". Han har en vanlig Mk5 og skyter innenfor 250m. Kulebane slipper han å tenke på innskutt 200m.. Kula hans har vel ca 800ms på 300m.

Med demper er 300'en ikke ubehagelig å skyte med.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Poenget med TTSX er at du kan kjøre mye høyere hastighet enn vanlig for å unngå at man noengang kommer i fare for ekspansjonsproblemer på normale jakthold.

Eks med 300'en var at man aldri er under 800ms ut til 300m og da har man garantert ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

For maks hastighet med 150grs tsx eller andre blyfrie kuler i 308W. Så er det vel cfe 223 krutt som gjelder.

Søk opp trådene om cfe 223 som ligger her på Kammeret.

 

Er litt i tenkeboksen selv om 150 grs tsx og cfe 223, blir vårens griseladning i en kortpipa 308W. Det er fristende med så kort pipe som mulig når den skal tres ut gjennom luka. 

 

Har ikke ladd annet enn 150 grs treningskuler, med dette kruttet selv enda. Moderate ladninger på 48grs, som ga god presisjon på 200m. Jeg har heller ikke kronografert, så jeg har ingen resultater å dele med deg. Men det finner du i overnevnte tråder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet 150grs TTSX i .308 i våte aviser på 300m for et par år siden. Med 45cm løp og 46,5grs N-150 fikk jeg V0=850m/s.

Våte åviser, med et lag våte tidsskrifter som fremste lag:

 

 

DSC_0503.JPG.7315620a71458584ab18b966a7a9a797.JPG

DSC_0504.JPG.9fb1d29547705b4f8683b433301caca6.JPG

 

Det kulene som ikke er TTSX er 180grs Accubond skutt i samme papirhaug - husker ikke V0, tror det var ca 760-780m/s.

På 300m er ekspanderingen litt variabel.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

N550 fungerer bra bak denne kula, og gir høye hastigheter og god presisjon. N150 er for mange "to go" kruttet med denne vektklassen kuler i 308, og om ikke noe annet virker, så virker det. Kula er lett, og N150 må være et av kruttene som er best egnet her - kan ikke se noen grunn for TS til å bytte krutt. Bare for å moderere avstandene noe, eller få seg et lenger løp.

Et dykk i notatene mine viser at jeg har jaktet med denne kula i 308, og med 55cm pipe, men ikke skutt noe. Testinga i forkant inkluderte en god del skyting, men kun den ene testen i vannkanner. Tanken er å brue den på norsk skogsjakt,og evt. svin i utlandet. Korte hold og vilt som godt kan ha litt penetrasjon.
Ladningen endte på 48.5gr N550, og hastigheten ble 840m/s, jeg fikk nøyaktig 830m/s med 155gr Scenar, i et 55cm Sauerløp, og brukte den til treningsskyting. Det ble et par sesjoner på langholdsbanen, og de to ladningene er praktisk ombyttbare ut til over 500m, treffpunktmessig. Begge er svært presise. Men hastigheten "der ute" er det litt å hente på. Med 6.5x55, langt løp og feltladninger så har den samme hastighet som 308en med TTSX har på 300m - på 500m

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt grunn til å bytte enten krutt eller kule, hvis det skal skytes på hold ut mot 300m. 

 

Jeg har skutt elg på slike avstander med tsx. Men jeg har både  vesentlig høyere hastighet, tyngre kule og litt større diameter på kula enn TS. En kombo som fungerer greit,  på hold fra 5m til 300m. Det er jo litt av cluet med tsx at den holder sammen på kortere hold, med de hastighetene en bør ha for sikker ekspansjon på maksholda. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg være enig i, men det hjelper jo ikke å bytte krutt - du får marginalt mer hastighet, med 42cm pipe i 308 får du bare ikke hastighet... Problemet er hverken krutt eller kule her, men å skulle bruke en kortholdskarabin til langholdsrifle. Treffsikkerheten er nok der, men det er noe anemiske greier uansett hva du prøver å lade med.
Jeg har jakta med 308 med 40cm en hel del, og skutt flere rådyr på hold oppmot og såvidt over 300m med den, det går an, men en må tenke seg grundig om før hvert skudd når en holder på sånn. Iallefall føler jeg det - det er jo nærmest en artilleriøvelse.

Det er et halvt sekunds flytid til 300m i denne hastigheten,  og 20m feil avstand er 6cm bom - du flytter alle problemstillingene til "langholdsjakt", inn på relativt korte 300m. Og det krever en del skytekompetanse som ikke alle har, og som trådstarter bør skaffe seg om han ikke har, enten kula ekspanderer eller ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spørges hva man definerer som hastiget. Jeg får hverfall vesentlig høyere hastighet enn  V0 800 med comboen cfe223/150 grs SST i jaktrifla med 42 cm pipe. Upåklagelig virkning uansett hold. Ingen klager. 

Har aldri prøvd  TTSX i denne rifla, eller noen annen.......kommer heller aldri til å prøve, så overstående er vel litt på siden av det trådstarter ville ha svar på.

 

Ang krutt til bruk i cal 308 kan jeg anbefale....og bruker selv cfe223 som nevnt over og N140......om det er å få tak i.

N150 er etter min mening for "sløvt" å bruke i kombinasjon med 150 grs kule i cal 308 win om hastighet er pri

Det smeller......ja, men gir ikke optimal ytelse......er min erfaring.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

I hine hårde dager med metallsiluettpistoler i 308 med 15" pipe var faktisk N135 bedre enn N140 fordi det brant renere i den korte pipa med mindre munningsflamme. Hastigheten var lik. N135 er/var vel kruttet som dengang liknet mest på Boforskruttet som ble brukt i Raufoss NATO for korte AG-piper.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å skyte dyr på 300m+ er ikke noe som skjer ofte for min del. Vet jeg det blir langt hold bruker jeg 8x68.

 

Det jeg lurte på var om kula ekspanderte hvis det ble aktuelt. Og svaret på det er vel marginalt med min hastighet.

Valgene mine er da å ikke skyte, kjøpe lengre løp eller prøve om f.eks Cfe krutt gir litt mer hastighet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En konsekvens av og ei lita historie i forbindelse med å bruke homogent i rifla......om du tillater det jalla??

Har en kompis som hadde handlet inn en Holland&Holland dobbeltløper for en del år siden.

Rifla var rålekker den og hadde en rålekker pris......allerede den gangen.

 

Nuvel.......han ba om råd i forhold til hva som han burde prøve av kuler og krutt i dobbeltløperen. Jeg ga et enkelt råd.....ikke bruk homogent i en dobbeltløper.

Kompisen er skrudd sammen slik at han  ikke tar nei for et svar......for å si det slik. Setninger med ordet nei, ikke eller aldri blir automatisk til ja oppi knollen hans.

 

Han prøvde Barnes i dobbeltløperen. Det skulle han IKKE ha gjort.. Det tok nøyaktig 4 skudd før pipene løsnet i loddinga....holdt på å si fra front til akter. For å gjør ei ganske så lang og ikke minst innholdsrik historie kort.....dobbeltløperen måtte en sving innom produsent for lodding og påfølgende regulering.

 

Jeg kan informere om at det ikke ble en spesielt billig affære OG at det tok litt tid, for å si det forsiktig.

Det ble ikke noe mer skyting med Barnes i dobbeltløperen etter den episoden der nei.

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanlige rifleløp tåler Barneskuler godt. Jeg har testa andre homogene kuler som, selv om alt holdt, belasta løpet en god del mer enn vanlig - for, som Castor, å si det forsiktig...

Jeg tror vel egentlig at Barnes har fått kontroll på dette nå, men tviler ikke på at den var mer begrenset tidligere. Min erfaring med homogene kuler begrenser seg til noen hundre, kanskje bortimot 1000, i 6.5x55, 308Win og 338LM. Det meste er fra Barnes, og det har aldri vært trykkproblemer med dem. MEN, flere typer har havna på tvers i skiva innimellom, konsekvent, eller i bestemte forhold. Idag anbefaler Barnes andre riflestigninger enn de gjorde før... Esker ligger gjerne lenge på hylla i Norge, og De kan finne ut nye ting imens - de tester også "Hot & high", der slakere stigning går fint.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...