Jump to content

Lage 2 rifleløp av et emne på 815mm?


matsb

Recommended Posts

Forbehold om at jeg ikke er børsemaker:

Å brotsje kammer, lage kroning og gjenge opp for låskasse skal gå, men jeg tror du vil få utfordringer hvis du skal dreie noen form for profil på et 407,5 mm langt pipeemne med totalt 7,5 mm (mest sannsynelig mindre) til oppspenning i benken.

 

Hvis jeg er helt på bærtur her må noen veldig gjerne oppklare litt.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Østengen skrev:

.......... tror du vil få utfordringer hvis du skal dreie noen form for profil på et 407,5 mm langt pipeemne med totalt 7,5 mm (mest sannsynelig mindre) til oppspenning i benken.

 

 

Dette vil ikke være så stort problem. Må ikke gjøres under en oppspenning.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger og teorier om dette, ikke godt å si hva som er voodoo og hva som er tilfelle. Maskinteknisk er det ikke noen stor utfordring, husk at en får noen millimeter ekstra siden måling gjøres fra støtbunn.

 

Men så var det selve emnet da. For det første anbefales det at man kapper rundt tommen ved munning, dette er vel fordi lappingen tar litt mer i endene når man reverserer retning. En del løpsprodusenter prøver etter sigende også å lappe pipa en anelse konisk. Om en skal avvike fra en ren sylinder bør pipa kone litt ned mot munning, det motsatte er ikke helt heldig. I tillegg kan maskineringen skape en retningsbestemt overflatestruktur, å kamre i feil retning kan i teorien gi både økt friksjon og mantling.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Det går an presse choke i pipa med ei hydraulisk presse. Dette er blitt gjort som jeg vet om på både 22LR og luftgeværpiper, ingen grunn til at det ikke skal virke på hvilken som helst pipe.

 

2. Den riflede delen trenger ikke å være 400mm. Lengden er fra støtbunn til munning, men det er ikke sagt at løpet skal være riflet og full diameter til munning. Du kan krympe, skru, lodde, lime på en løpsforlenger så du får de 400mm utvendig - om riflingen stopper 3cm inni munningen gjør ingen ting. Da kan du også bruke begge delene "rett" vei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, M67 skrev:

1. Det går an presse choke i pipa med ei hydraulisk presse. Dette er blitt gjort som jeg vet om på både 22LR og luftgeværpiper, ingen grunn til at det ikke skal virke på hvilken som helst pipe.

 

2. Den riflede delen trenger ikke å være 400mm. Lengden er fra støtbunn til munning, men det er ikke sagt at løpet skal være riflet og full diameter til munning. Du kan krympe, skru, lodde, lime på en løpsforlenger så du får de 400mm utvendig - om riflingen stopper 3cm inni munningen gjør ingen ting. Da kan du også bruke begge delene "rett" vei.

 

K

Hmm.. Det du sier her er faktisk rett og meget spennende. Den ene pipa skal være i .300BLK.

Hva om jeg får børsemakeren til å la 300BLK-pipa være 25cm, for så å gjenge og skru på en pipedel på over 15cm fra et større kaliber f.eks. 338, å så gjenge denne og montere lyddemper? 

 

En liten diskret sveis i gjenginga på undersiden mellom pipene gjør det juridisk greit? Da er pipa minst 40cm. 

 

Hvordan vil den overgangen fra 308 til 338 og så over i demper foregå? Dempere har jo større hull enn kaliberet de er designet for, så skal vel sånn sett være uproblematisk? Men tenker mer på gass og trykk som som minsker når kula får frihet på begge sidene FØR gass og kule kommer inn i demperen.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, M67 skrev:

Det kan være et hvilket som helst rør, bare det sitter fast. Kan jo lage heldemper også.

 

K

Men tror du det vil ha noe å si for dempingen at gasseb og trykket får avta litt før det kommer inn i dempere? 

 

Om du har sett hvordan feks Rafdal lager gjengebeskyttere så kunne jeg tenkt meg en sånn overgang mellom pipene. Grunnen til at jeg vil ha er pipeemne fremst er jo rett og slett for å få solid stål til å gjenge for demper. Og fordi jeg tror det blir å se best ut. Som en hel pipe. 

 

En bitteliten sveis på bunnen, evnt. noe som gjør at jeg ikke kan skru av den fremst delen må jo på plass. 

Link to comment
Share on other sites

Stål er jo stål, enten det er pipeemne eller ikke. Jeg har sett flere piper som har vært laget sånn. Har flere sånne gjengebeskyttere også, fra Hansen og andre. Umulig å se skillet. Regner med de skrur det sammen og dreier etterpå.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Stål er jo stål, enten det er pipeemne eller ikke. Jeg har sett flere piper som har vært laget sånn. Har flere sånne gjengebeskyttere også, fra Hansen og andre. Umulig å se skillet. Regner med de skrur det sammen og dreier etterpå.
 

 

K

Ah. Ok. Har de hatt demper? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Stål er jo stål

Fyda, du vet da bedre enn det ;-)

 

Det er greit å ha litt "mat" i stålet, litt mindre risiko for å skade gjenger osv. Sånn sett er en oppborret løpsstump helt ypperlig til formålet, Kanskje også litt lettere å matche blåneringen da. Vær obs på at sveis gjerne gir fargeforskjell ved blånering.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du fikk meg til å minnes da jeg og en kamerat (fra Stavanger) drev og reparerte på en tilhenger i ungdommen, jeg sveiste, med gammeldags pinnesveis, og lærte underveis - jeg klarte å si noe sånt som "tror du det holder", innimellom pålegginga av kråkeskit. Svaret var en som en kunne forvente av datanerden:

"klart de hølle, de e jo jønn!"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...