Jump to content

Skadefelling. Regler og våpen.


vavlo

Recommended Posts

Rimelig blank på luftvåpen, så jeg har et par spørsmål som dreier seg om skadefelling.

Arbeidgiver skal søke om skadefelling av fugl som forviller seg innendørs i bedriften (næringsmiddel).

Skyteavstand vil neppe være over 15 meter.

 

Først regelverk.

Har jeg forstått det riktig at det skal søkes om disp. for bruk av luftvåpen til DN? Andre?

Krav til våpen er min kal. 5,5 mm, og min utgangshastighet 200 m/s?

Hvilke kvalifikasjonskrav er det til de som skal utføre fellingen? Kurs? Lisens?

Må det søkes om dispens. fra regler om oppbevaring når det gjelder oppbevaring i våpenskap på bedriften?

Andre forhold?

 

Så anbefalinger på våpen og sikte.

Må kunne kjøpes av norsk forhandler.

Ser i utgangspunktet for meg et fjærvåpen av grei kvalitet med kikkertsikte og montasjer av grei kvalitet bergenet for slike våpen.

Mer utgangshastighet enn nødvendig er ikke ønskelig.

Makspris for pakka bør ikke overstige 10 lapper. (Regner med at det utelukker PCP av brukbar kvalitet og kompressor).

 

Noen som har innspill?

Link to comment
Share on other sites

Skal ha kikkertsikte. Ugreie lysforhold.

Ja, PCP er nok kan hende ønskelig, men får man brukbar kvalitet noenlunde innen budsjett?

Dette er et våpen det ikke vil skytes ofte med, men ved behov må det være i orden.

Edited by vavlo
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så veldig mye praktisk erfaring med luftgevær, men jeg har skutt en del i min ungdom og jeg har vurdert å kjøpe noe skikkelig i voksen alder og har derfor orientert meg litt om hva som finnes.

 

Jeg vil tro at de aller fleste luftgevær som koster mer enn 3 - 4000 kr har mer enn god nok presisjon til å treffe en fugl på 15 meter.

Å betale for et godt PCP gevær med alt utstyr som kreves for PCP når en kun skal skyte en fugl i ny og ne høres veldig dyrt ut.

Jeg tenker at et fjærdrevet Weihrauch Luftgevær burde være godt nok og innenfor ditt budsjett:

https://www.landro.no/weihrauch/104661/weihrauch-luftgevær-mod-77k-5-5mm

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.1.2019 den 7.03, bardp skrev:

De fleste kikkertsikter lar seg nesten ikke bruke på så korte hold. 

Joda, hvis du velger et sikte som er beregnet for luftgevær og har parallax justering (noen kaller det fokus)

 

 

Til 15 meter burde en HW50S være gode greier

https://www.landro.no/weihrauch/104658/weihrauch-luftgevær-mod-50s-4-5mm

 

Hawke Vantage 4x32 AO Mil Dot med justerbart obejktiv (fokus far 9m til uendelig)

https://www.skittjakt.no/hawke/173262/hawke-vantage-uten-lys-1--justerbart-obj

 

Eller Leapers som har fokus fra 4,5 meter til uendelig og Leapers sin Bug buster serie (compact) har fokus fra 3yds til uendelig

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Jepp.

Sende begrunnet søknad til MD med angivelse av hvilke arter og ca årlig antall. Disp gjelder for ett år av gangen og det skal gis rapport etter hvert år til MD om fellinger

I korte trekk gjelder:

Våpen min 5,5 mm og 200 m/s

Skytter(e) skal ha jegerprøve/ jegerid

Skal avklares med lokal veterinærmyndighet at ikke annen metode er mer hensiktsmessig.

Forebyggende tiltak skal gjennomføres i den grad det er mulig.

Det skal være utpekt ansvarlig for at felling skjer ihht disp.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Finner iaf ut at .22 luftgevær ikke er vanlig forekommende lagervare her på berget. Landrø har et par aktuelle Weirauchmodeller,men må bestilles. Diana har også et par interessante modeller, men klarer ikke finne noen som har disse. Finnes det importør på Diana?

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

"Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm.

Bla bla bla 

Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet."

 

Du må søke om erverv da slike våpen er forholdsvis kraftige.

De blir registrert på deg, men de tar ikke opp plass i jaktvåpengarderoben.

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...