Jump to content

GRS BIFROST til Sauer STR 200


Mix

Recommended Posts

Har venta lenge på Bifrost til Sauer 200 str.  Pga. nakkeproblem v/baneskyting har jeg vurdert å prøve langhold/jaktfelt og siden Saueren er et system våpen som er lett å bytte cal. påså vurderte jeg Bifrosten som idell ! Men den har latt vent på seg og her om dagen ei Sako rifle til`s, så økonomisk sett -----??

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 6 months later...

Noen som har fått noen mer eksakt dato fra GRS i det siste?

Jakta nærmer seg og jeg er redd SSG 3000’en forblir stående i skapet under årets jakt. Såpass fornøyd med mine andre GRS-stokker på andre våpen at Bifrost skal hjem så fort den blir tilgjengelig for salg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...
39 minutter siden, jkb skrev:

men den løsningen for bakskruen var så kronglete at jeg fortsatt ikke har fått montert kassen i stokken

Bilder av hvordan det ser ut hadde vært ok.

Link to comment
Share on other sites

Er en integrert skrue, den når man så vidt med en laaang unbrako men å få styrt denne integrerte skruen opp i låskassen har vist seg vanskelig. Ufattelig ubrukbart sammenlignet med original str stokken. 

2F9C952D-BFA8-41C8-8EB7-A2F655DD9D37.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fin stokk, men hvor stiv er den?

 

Ser for meg at den blir for "myk" og spinkel om man har et tungt 74cm løp montert?

Er det en skjøt i plast-støpen der hvor bakkant av låsekassa kommer? Med den kileformen str-kassa har bak, så kan det evt bli en bruddsone i stokken her?

Fikk lyst på en slik selv, men kjenner jeg blir litt skeptisk..

Link to comment
Share on other sites

Bifrost er ganske stiv, betydelig mye stivere enn berserk etc. 

 

Ift sprekk ville jeg ikke vært veldig bekymret.

1) Ikke fryktelig mye rekyl i en STR.

2) Støpt plastikk er milevis unna sprø laminat av halvveis kvalitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å veie stokken før jeg monterte...

Men jeg demonterte og veide nå. 1460 gram inkl monteringshardware og en liten rail på bakskjeftet, slik den kommer (men uten reimfestene).

 

Jeg klødde meg også godt i hodet før jeg fant ut hvordan jeg skulle montere bakre skrue. Men så fant jeg i en liten pose i eska (åpner jo aldri de først) en liten blokk... og en kort skrue. Denne blokka skrur man fast i bakre skruefeste med den korte skruen, og da får man entret skruen som er integrert i stokken i gjengene i denne lille alublokka. Mistenker (som total amatør og ukyndig) at dette er en av årsakene til at produktet er blitt forsinket - kombinasjonen mellom det bratte og offsatte pistolgrepet og innfestingen må ha vært en liten nøtt. Snedig løsning.

 

Fremre festeskrue bruker så vidt jeg forstår den originale alublokka som ligger i Sauers stokk og den originale skruen. Slik gjorde jeg det ihvertfall. Det er da ikke noe anlegg for fremre skjefteskruetapp, så forskjeftet strammes inn mot pipa noen mm når man drar til moment på denne.

 

Ellers - solid stokk, fortreet kan flekses litt- kan klemmes inntil pipa (matchprofil) men det skal litt til. Resten kjennes rimelig solid ut gitt at man skal skyte med den og ikke grave skyttergraver e.l. Tynneste profil er vel rett i bakkant av pistolgrepet.

 

Neste steg er såklart testing i praktisk bruk.

 

Men GRS får stryk for monteringsanvisning.. 

 

20200508_223136.jpg

20200508_223510.jpg

20200508_224043.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk for den! Med den løsningen der kunne de nå lagt med en tegning hva de hadde tenkt, og om noen leser denne tråden og skal montere med 22.lr må man fjerne magasinløsningen for å få det lirket på plass og skru den på etter at den er montert. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hewi skrev:

Det lurer jeg også på. Om denne bifrosten funker, så tror jeg jaggu jeg selger mcmillan-stokken ..

Hva i all verden er det som kan være bedre på en Bifrost enn på en McMillan?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, ladebenken skrev:

Det er alt for mye fall i den. Se på gunwerks hvordan de designer stokkene sine, den ogginale grs er bedre til liggende tofot skyting

Bifrost er helt ubrukelig til tofot-skyting. Det er (til nød) en jaktfeltstokk, den funker OK til stående. Ellers er den jo noe billig støpt bøttplast i forhold til McMillan,. Den idiotpatenten for å få STR-kassa fast gjennom kreftsvulst-grepet, er uansett total no-go om man skal ha varig og pålitelig presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"ikke særlig egnet" er vel et bedre utsagn. ca. en meter fall er vel det viktigste. Veldig kort er den også. Mulig jeg er ødelagt av Vision, men etter et par GRS-stokker, McMillan, Vision, 200STR-stokken, KKC og SSG 3000 "bøtteplaststokken" - jeg kan bare ikke fatte at noen vil ha Bifrost. Beklager. Den framstår som en dårlig plastleke.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er i praksis kun enda et ledd som bidrar til slark, variasjoner i rekylopptak, und so weiter..

 

Ole

Og assymetri og skjevhet

 

52 minutter siden, Mix skrev:

Er dette noe du vet, eller er det noe du tror. Har du noen erfaringer med denne stokken ?

Jeg har kun erfaring med andre stokker med denne løsningen, og kjenner et par til som har den. Løsningen bidrar ikke til stabil presisjon, for å si det sånn.


Jeg hadde en Decima Sporter ei stund, og den stokken like jeg virkelig. Til jaktfeltlignende skyting passet den meg perfekt. Dessverre var ideen bedre enn gjennomføringen - jeg slet med presisjonen, og den sprakk. Tilbake i McMillanstokken var presisjonen 100% på plass igjen... Den var også helt topp med 22-settet  - og helt forferdelig med 308-pipa i. Jeg fikk voldsom sidespredning.

Nå sier jeg ikke at man FÅR sidespredning automatisk med denne løsningen, men den bidrar sterkt til risiko for det. En skrue som drar rett ned, eller bedre, rett bakover (og middelveien skrått bakover ) gjør at krefter rett bakover fortsetter rett bakover, men en skrå løsning vil skape en sideveis bevegelse - da må en satse på at den blir lik hver gang, noe den jo godt kan bli...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

STR kassa er ulik det meste på flere måter. Den har bl.a rekylklakk bak. Det krever at stokken er designet for dette. GRS har et design som de på liv og død skal bryte denne kassa ned i, i stedet for å lage noe fra starten av som er ment å passe. Jeg synes konstruksjon og design suger balle..

 

STR har en vinklet skrue bak som har to funksjoner. Det ene er å trekke låsekassa bak og det andre er ned.  Man må ha begge funksjonene. Det går f.eks dårlig å lage en adapter som får skruen til å peke rett ned slik som hos andre låsekasser. Slik som GRS vinkler skrufestet med adapteren ville jeg tenkt at låsekassa, og spesielt tangen, måtte ha sugepasning ned i stokken om det i det hele tatt skulle ha en sjanse for å bli stabilt. 

 

Det GRS kanskje slipper unna med er at STR skyter "tilsynelatende bra" for utrente nesten uanset hvor mye man måtte herpe med konstruksjonen.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jo denne skruen skrådd bakover orginalt i denne kassa.

Jeg har ingen tro på at dette adapteret skrudd fast med locktite skal ha noen innvirkning.

 

Men det hadde vært greit med noen tilbakemeldinger med erfaringer fra dem som faktisk har denne stokken. Synsing blir liksom ikke det samme.

Edited by Mix
  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, M67 skrev:

Hva i all verden er det som kan være bedre på en Bifrost enn på en McMillan?

 

Har jeg noen plass nevnt at noe er "Bedre"??

 

Jeg var interessert i om bifrosten funka presisjonsmessig og om den var stiv nok. Gidder jo ikke å kjøpe noe som får presisjonen til å gå ad undas.

 

Når det gjelder mcmillan, så er det en super stokk til tofotskyting, men jeg synes det er det eneste den er god til. I alle andre stillinger synes jeg den er under middels god. 2"6" grepet bl.a..Tjukk, firkanta og umedgjørlig.

 

For at LOP skal bli lang nok må jeg ha ørten mellomleggsskiver, da det tydeligvis er en hobbit som har stått modell når de konstruerte kolben

 

Derfor min gode mann; var jeg interessert i å høre om bifrosten. Slik at det muligens går an å ha en stokk som er mer håndterlig til oppreiste skytestillinger, men det er vel mest flatt på øl-vomma dere praktiserer der nede på sørlandet, så alt annet er vel utenkelig😄

 

Nesten så jeg mistenker at noen på GRS har vært på kjerringa di. Ser ut som du har lagt dem for hat (flere tråder) Jeg har hatt GRS på en annen rifle og syntes den var helt ypperlig, men har skjønt at sauerkassa og GRS ikke er gode venner (laminat) Faktisk likte jeg grepet godt også og det vet jeg flere gjør. At DU ikke liker det vil ikke si at det er så elendig som du skal ha det til....men du vet vel best som vanlig..😂

 

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Vil våge å påstå at M67 har mer erfaring med 200 STR i forskjellige kolber/chassis enn de ALLER fleste her inne, kanskje til sammen. Velger derfor å stole på hans meninger, uten at vi automatisk er rompiser eller at alle andre er duster.

At noen blir skikkelig #krenka av at noen ikke liker x produkt viser jo litt hvor tilknytta enkelte blir til merker.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Vil våge å påstå at M67 har mer erfaring med 200 STR i forskjellige kolber/chassis enn de ALLER fleste her inne, kanskje til sammen.

Spørsmålet blir da, har han erfaring med denne stokken ? Og det aktuelle adapteret ?

Det blir litt tåpelig når du en moderator her på forumet reagerer med "sad" emoji når jeg etterlyser erfaringer fra faktiske brukere av stokken.

Hva er motivet ditt for slik oppførsel ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Men det hadde vært greit med noen tilbakemeldinger med erfaringer fra dem som faktisk har denne stokken. Synsing blir liksom ikke det samme.

Du får kjøpe stokken og teste den ut 😉. Det kan jo være at den funker helt greit for deg selv om ikke jeg eller andre liker eller synes noe om produktet og valg av løsninger som GRS designer.

Jeg er forresten ikke fan av Vision som M67 liker heller, men de har nå klart feste låsekassa slik det er ment at den skal festes til «stokken». M67 liker antagelig ikke de stokkene/chassis jeg liker?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hewi skrev:

 

Har jeg noen plass nevnt at noe er "Bedre"??

 

Jeg var interessert i om bifrosten funka presisjonsmessig og om den var stiv nok. Gidder jo ikke å kjøpe noe som får presisjonen til å gå ad undas.

 

Når det gjelder mcmillan, så er det en super stokk til tofotskyting, men jeg synes det er det eneste den er god til. I alle andre stillinger synes jeg den er under middels god. 2"6" grepet bl.a..Tjukk, firkanta og umedgjørlig.

 

For at LOP skal bli lang nok må jeg ha ørten mellomleggsskiver, da det tydeligvis er en hobbit som har stått modell når de konstruerte kolben

 

Derfor min gode mann; var jeg interessert i å høre om bifrosten. Slik at det muligens går an å ha en stokk som er mer håndterlig til oppreiste skytestillinger, men det er vel mest flatt på øl-vomma dere praktiserer der nede på sørlandet, så alt annet er vel utenkelig😄

 

Nesten så jeg mistenker at noen på GRS har vært på kjerringa di. Ser ut som du har lagt dem for hat (flere tråder) Jeg har hatt GRS på en annen rifle og syntes den var helt ypperlig, men har skjønt at sauerkassa og GRS ikke er gode venner (laminat) Faktisk likte jeg grepet godt også og det vet jeg flere gjør. At DU ikke liker det vil ikke si at det er så elendig som du skal ha det til....men du vet vel best som vanlig..😂

 

Du spurte om folk mening, og fikk den. Blir du sur av det, så ikke hør på oss - det er ikke obligatorisk.

 

Jeg kjenner en som har en Bifrost som regelmessig skyter på samme bane som meg, og en som har en annen GRS stokk til 200STR.Begge sliter med presisjonen stadig vekk. Men det kan ha 72 000 andre grunner. De er begge "vil egentlig, men kommer ikke igang" langholds/PRS- "skyttere", og flinke skyttere generelt. Dere vet hvem dere er. Jeg har ikke tenkt på stokkene som mulig årsak før denne tråden.

 

Ad "bare ligge på øl-vomma, så er den på plass i rikt monn, men jeg for min del har vel knapt hatt framme en tofot siden PRS gjorde sitt inntog. McMillanstokken er forresten utmerket der - jeg har aldri sett en GRS stokk i toppen i PRS, eller i noe annet enn jaktfelt.

 

GRS har et utmerket konsept, og stokkene tiltaler svært mange, forretningsideen og gjennomføringen er imponerende. Til stående skyting er de supre.

De har hatt en del kvalitetsproblemer, og svært mange stokker har sprukket - det er delvis et underleverandørproblem, og delvis et designproblem. 

Minst en gang før har de stoppet å lage stokker til 200STR, siden den skrå-dings-patenten ikke er optimal, men fristelsen fra markedet er for stor, og man lager et produkt man vet vil feile i manges hender. De burde helt enkelt latt være å lage stokker til 200STR, eller latt akkurat de stokkene ha mindre uttalt "skeivt" pistolgrep. 
Men de er jo da åpenbart klar over problemet vi påpeker her. GRS og 200STR er ikke en god ide. Det er helt uavhengig av hva jeg synes om dem.
Bifrost er støpeplastløsningen på limtre som sprekker, og helt sikkert mye mere holdbar, antakelig svært solid faktisk. Men den har etter mitt syn for mye "billig plastleke" over seg, i tillegg til 200STR-problematikken. På en Rem700, å  ja. Men heller en limtrestokk til meg da. Jeg hadde hatt Decima Sporteren ennå, og brukt den mye, om den ikke både hadde sprukket, og laget elendig presisjon. Så kjerringa har lite med det å gjøre.
Forresten har jeg hatt to KKC stokker, laget av GRS, de sprakk de og...

 

Og igjen, smaken er som baken, og ingen vet best om noe er stygt eller pent, men du spurte om folks mening, da blir det for dumt å angripe det at folk har meninger. Jeg eier ikke en Bifrost, men jeg har brukt en bittelitt, og så mange er det ikke der ute ennå at du kan forvente en drøss folk som har masse erfaring med den.

 

En annen ting, du spør etter stokk til 200STR. Det er en svær tung kladeis av en låskasse, og små nette stokker til denne, det får du bare ikke.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Blir du sur av det

 

Sur ble jeg ikke, mere lattermild. En ting er at du har peiling, men det er fort gjort å få et inntrykk av at du har en agenda mot GRS her inne. Kan ikke se at du har hatt så mye positivt å si. Det som var poenget mitt. 

 

11 timer siden, M67 skrev:

spurte om folks mening

 

Spørsmålet var tiltenkt de som faktisk HAR en bifrost på STR`en sin, som posta bilder av nevnte lengre opp i tråden, og en av mine første spørsmål gikk på kjente utfordringer med Saueren: Om det var et problem at skjøten på støpen kommer akkurat der bakre delen av låsekassa er/ om den blir stiv nok med 74cm-løpet osv, osv. 

 

11 timer siden, M67 skrev:

små nette stokker til denne, det får du bare ikke

 

Nøyaktig hvor etterspør jeg en liten, nett stokk?

 

Jeg kunne tenkt meg en stokk som er litt  mere hendig/allsidig enn mcmillan...det som egentlig var utgangspunktet, og da kunne bifrost være et alternativ om brukererfaringene tilsa at det ikke var bortkasta.

 

11 timer siden, M67 skrev:

for dumt å angripe det at folk har meninger

 

Beklager at du tar det som et angrep, men trodde en som deg tålte såpass.

Du har en god del rimelig krasse svar til ganske mye her inne du også, ja jeg oppfatter deg som ganske sleivete innimellom. (Ikke i denne tråden) Ikke ofte, men innimellom..

 

Nå setter jeg selvsagt pris på at du deler din kunnskap, det er ofte lærerikt og interessant, men det vil ikke si at jeg nødvendigvis er enig i alt du sier, og kanskje svarer som du ville svart, når jeg mener det er berettiget. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, hewi skrev:

Nesten så jeg mistenker at noen på GRS har vært på kjerringa di. Ser ut som du har lagt dem for hat (flere tråder)

 

15 timer siden, hewi skrev:

men det er vel mest flatt på øl-vomma dere praktiserer der nede på sørlandet, så alt annet er vel utenkelig😄

Jeg driver vanlig vis ikke med voksenopplæring, men det er disse kommentarene som gjør at du tipper over streken fra å ha meninger om «stokken/GRS» til at du blir oppfattet som irrasjonell. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Bly skrev:

Jeg driver vanlig vis ikke med voksenopplæring, men det er disse kommentarene som gjør at du tipper over streken fra å ha meninger om «stokken/GRS» til at du blir oppfattet som irrasjonell. 

 

Ser den, men var ment mer humoristisk, enn fornærmende. Uansett ikke noe verre enn hva mange av de gamle ringrevene her inne får seg til å svare til mange som lurer på noe. En av årsakene til at jeg er her sjeldnere og sjeldnere. 

Sett litt av hvert, men det blir jo til syvende og sist avgjørende hvordan man som leser, tolker det som blir skrevet også, men det fritar selvfølgelig ikke forfatter fra å tenke seg om hvordan ting kan oppfattes, inkludert meg selv. Voksenopplæringa kan du droppe, jeg er smertelig klar over problemet. 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...