Jump to content

Ladestige til lapua scenar 123gr, 8g


Magnusb99

Recommended Posts

Er helt fersk på hjemmelading og har fått tak i det jeg trenger for å starte å lade selv. Har kjøpt inn Lapua Scenar 123grains, 8gram og N-19 krutt. Har tenkt å starte med å lage meg en ladestige for å se om jeg kan finne en godladning. Vet at det ikke ligger noe ladedata til N-19 kruttet i ladeboken på grunn av variasjon fra lot til lot, og at jeg skal gå ut i fra ladedaten som står oppgitt på kruttboksen. Spørsmålet mitt blir da blir om jeg skal ta "utgangspunkt" i 8,43g Dl som har en Min ladning på 41.4gr og maxladning på 45.7gr, eller er jeg på bærtur her? Setter også pris på om noen vil dele en fornuftig ladestige eller godladning til Lapua Scenar 123gr, 8gram med N-19 krutt bak. Kaliberet er forresten 6.5x55 og har en løpslengde på 52cm. 

 

N-19 krutt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det til trening og baneskyting? 40-45gr N19 bak 123gr er passelig. Du kan nok gå opp til 47-48, men "with caution", dvs. ikke rett på de ladningene.

Jeg bruker 40gr bak 123NCC, som er svært lik. Til baneskyting, da er det ingen fordeler med å lade hardt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...