Jump to content

Ny innenfor lading 6.5x55


Tore1602

Recommended Posts

1 time siden, bardp skrev:

Når jeg ladet Normas Golden Target-kule (8,4 g, 130 grs) med 203b kom jeg greit opp i 920 m/s i vanlig 74cm sauerpipe. Du får jo fabrikkammo som gir 900 m/s me 8,4g kule og 925 m/s med 8g kule.

Uten at jeg har notater eller QL her synes jeg det ser "drøyt ut" med 920 msek med 203b, basert på at normas ladedata oppgir 80 msek mindre.

 

;)   

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Uten at jeg har notater eller QL her synes jeg det ser "drøyt ut" med 920 msek med 203b, basert på at normas ladedata oppgir 80 msek mindre.

Med ekstrem kontroll på alle variable så er det nok oppnåelig uten for store ulemper. Men en vil ha svært lav toleranse for uforutsettheter og variasjoner.  Det er selvsagt langt over maks trykk i forhold til trykkstandarder. Den overskrides et sted mellom 900 og 920m/s med 130grDL i 74cm pipe, med N19. I testsammenheng kan en lade til ca 950m/s med den kombinasjonen uten "problemer" - i de pipene jeg har prøvd det i så kan en "se på hylsene at trykket har vært høyt", men de har like trange hettelommer som før, og kan lades flere ganger. Jeg fikk tilløp til litt tregere hevarmsløft når pipa ble varm, Jeg husker ikke QL-trykket, men det er selvsagt langt over "maks".
Den ladningen jeg bruker til langhold og felt gir 915-925m/s med 130DL og N19, og den er helt uproblematisk i testsammeneheng. I reell bruk, over hundrevis av skudd i skogen, på banen, fort og sakte, varmt og kaldt, så er den i grenseland. Den er mer presis enn ladnignen som er grainet under, og alt jeg har er kalibrert og verifisert etter den - men jeg "lever i angst", en dag punkterer jeg en hettelomme, eller får ødelagt en øvelse eller et hold fordi hevarmsløfte blir tungt, vi får se...

Å ligge i det helt øvre trykkskiktet er ikke noe jeg anbefaler for begynnere innen lading, og å begynne å lade fordi man vil ha ammo som er mer flattskytende enn fabrikkammo er nesten dirkete dumt. Ikke fordi det nødvendigvis er farlig, ladeulykker skjer stort sett med folk som roter når de rutinelader, ikke med "sprengladere", men fordi det er nesten helt umulig å oppnå en vesentlig forbedring. Den eneste "fornuftige" grunnen til å lade 6.5x55 er kostnadsreduksjon. En kan selvsagt lage seg spesifikke jaktpatroner, og en kan skreddersy til langhold, og vinne noe ytelse på de lengste holdene, men stort sett er det liteå hente.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da hjemmeladere har behov for nye hylser fra tid til annen har jeg de siste årene kjøpt min feltammo så er en stund siden jeg drev og ladet den sorten. Har brukt en del Norma Felt 8,4g 900 m/s den gir for øvrig opp mot 920 m/s i ny pipe. Nå sist kjøpte jeg 1200 Raufoss 6,5mm Sierra 8,0g High Speed - Vo 920 m/s fordi jeg fikk de veldig veldig billig og de funker meget utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å jage hastigheter med 203b/N-11 eller n150 for den del som noen gjør. Som @m67 skriver forsvinner marginene og spesielt med løpsskifte/fabrikant osv.  RA-10/N-19 er perfekt for 123/130gr og høye hastigheter. 

 

RA Sierra 123 High Speed? Den kombinasjonen har jeg aldri sett. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sitat

Ikke sikker men det kan jo ha sammenheng med at snurren i løpet på de fleste 6,5 rifler er tiltenkt lange kuler

85gr Sierra HP er svært presis i de fleste rifler i 6.5x55. Riflestigning fungerer slik at den må være raskere/krappere jo lengre kulene er. Lange kuler i slak stigning fungerer ikke i det hele tatt. Korte kuler i rask riflestigning er vanligvis helt problemfritt. Iallefall idette tilfellet.

I 223Rem hvor korte/ lette kuler veier 1/3 av tunge kuler, og riflestigningen kan være svært krapp, så kan en noen ganger se redusert presisjon med de letteste kulene, i løp som er laget for tunge, f.eks. de med 1:7" riflestigning.

 

Sitat

6,5 x 55:

Ammo 35 grs v-max eller 40 grs varmageddon eller tilsvarene

Dette er .224/ 5.56mm kuler. Ei 6.5mm kule på 35grs vil jo bli kortere enn den er lang. De to letteste kulene jeg vet om til 6.5mm er 85gr Sierra HP og 95gr Hornady V-max. Begge er noen små korte saker man kan jage opp i 1000-1100m/s. Begge er varmintkuler, og ekspanderer lett og voldsomt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som bardp sier: Både Lapua, Norma/Sierra og Hornady har 100gr kuler som brukes i rekruttammunisjon. (Kravet er maks 100gr og maks 800m/s) Det er sikkert en drøss fabrikanter som har kuler som kan brukes.

For noen år siden var det Sierras 100gr HP som var kula i Normas rekruttammunisjon. Den har en stor åpen hullspiss, og de lagde ei ny kule med mindre hull for å spare gummibånd i elektronikkskivene. Men den også ekspanderer.

Man får litt mer fart med 85gr enn med 100gr.

Er målet å eksplodere kråker, med 6.5x55 og holdet ikke er for langt, så ville jeg definitivt brukt 85gr HP Sierra.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...