Jump to content

Ny innenfor lading 6.5x55


Tore1602

Recommended Posts

Hoy, jeg og fadern skyter slik passe aktivt i forhold til jaktrening og da skudda byner å bli skammelige dyre har jo ideen om hjemmelading falt inn i hode. så er det noen som sitter på kunskap som kunne gitt med linken til ett ladesett evt utstyr? kan ingen ting om dette så oppfølingspørsmålet ville jo naturligvis hvert hvor mange ganger kan man bruke oppigjen hylsene ( generellt) og hvor hvor lett er det å finne tabeller for riktig kruttmengde og til slutt. Dersom man ønsker hardtladde 6.5*55 hva er da prisen hver patron vil komme på ferdig ladd? og hvor mye arbeid er det med rengjøring av patroner osv ( sett på youtube(

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du, først som sist, kjøper ladeboken og leser den. Den inneholder endel ladedata, det finner du også på nett hos de fleste produsentene av kuler og krutt, etterhvert. Hovedpoenget med ladeboken er ikke dataene i seg selv, men at det er en uvanlig god bok til å formidle forståelse av lading.

Godt ladeutstyr er tilnærmet uslitelig, og slike sett dukker jo opp på finn med jevne mellomrom. Hvilket merke du velger, er faktisk ikke så vesentlig. Dier har universalgjenger, og passer til presser av alle merker.

Antall omladninger er litt sånn «hvor mange skiver er det i et brød»😉. Jeg skifter hylser etter ca 10 omladninger, men bruker nesten bare plukkhylser og litt slappe ladninger. 

Omfang av hylsevask etc avhenger av metode/utstyr. Jeg hater hylsevask, og presser mest med Lee collet die, som ikke krever smøring (og dermed ikke påfølgende vasking).

Jeg har ikke finregnet på ammoprisen, men snau femmer, kanskje...... Men, så du er advart- du oppdager stadig noe nytt utstyr du vil ha, eller «trenger». Ikke sikkert du sparer så mye!

En fin liten artikkel

https://skytterlinken.mamutweb.com/Resource/File/0/ET LITE KURS I LADING - LADEHÅNDBOK.PDF

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske ny på lading, og du får sikkert bedre svar. Jeg har lært at hylsene kan lades 6-7 ganger. Færre hvis du lader svært hardt. Det er lett å finne gode tabeller f.eks. i Ladeboken som du bør kjøpe. Prisen blir ca 4,50. Det er nesten ikke arbeid med rengjøring. Etter min mening finnes det ingen god grunn til "hardlading". Presisjonen blir dårligere, løpet slites langt mer, rekylen blir hardere og dyret dør uavhengig av farten på kula. Jeg anbefaler Dillon 550 (men det får jeg nok kjeft for). Lykke til :-)

PS: Det er skikkelig moro med lading.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få mange gode svar her, men kunne du endret trådtittel slik at den blir relevant for hva du etterspør. Feks «Begynne med hjemmelading, utstyr, tips.», eller «Utstyr og tips for lading av 6,5x55». Da blir det lettere å søke opp den i ettertid. Bare et vennlig tips fra en GGG.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som kan legge til link/ evt flere linker for å gjøre et ladesett komplett.

trenger alt fra start til stopp til slutt, ønkser enkelt og brukervenlig laderutstyr for lading av 6.5*55 og 308 samt 9mm om mulig! Helt ny på dette såa alt av tips tas med takk, for eksempel hvor og hvilke type krutt jeg bør kjøpe, fårettekker hardt ladde patroner spesiellt 6.5 slik at kulebanen er relativt flat fra 0-250 !

Link to comment
Share on other sites

Hvis hovedpoenget er å redusere kostnadene i forhold til jakttrening må dere skyte en god del for å "tjene inn investeringen" i et nytt ladeutstyr av rimelig god kvalitet. Treningsammo får man som regel kjøpt for en relativt rimelig penge gjennom lokalt skytterlag, så her er det ikke all verdens å spare pr. patron. Jaktammunisjonen blir derimot betydelig rimeligere om dere lader den selv (men så går det ikke så mange skudd pr. år heller?). Et komplett nytt ladesett i god kvalitet koster fra rundt 4000 kr og oppover (ja, jeg vet de rimeligste koster rundt halvparten og gjør nytten for mange). Jeg har selv et RCBS Rock Chucker Supreme Master Reloading Kit (koster i dag kr 4950 hos Hjemmelading). Setter inneholder det meste for å komme i gang, men dere trenger dier til relevant kaliber, og gjerne også et hylsetrimmingsett. Så har det en tendens til å balle på seg etter hvert..... Jeg lader selv (6,5x55 og .30-06) først og fremst fordi det er en trivelig hobby, og fordi jeg har et litt sært riflekaliber (5,6x52R) på drillingen. 

 

Og som andre allerede har påpekt: Ladeboken (nå 8. utgave) er kanskje den viktigste og beste investeringen for alle nye hjemmeladere!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo utvalget i lovlig jaktammunisjon i 6,5x55 ganske så bedritent, og man må nesten velge ammunisjon basert på hva som går bra på 100 m og ikke hva man ønsker av kule, så forstår hvorfor man vil lade jaktammunisjon selv. 

 

Sånn sett er fabrikkladet til trening i 6,5x55 bra og rimelig, men jakt ganske labert. Omvendt i 308, der man får mye bra og billig til jakt, men ganske høye priser på særlig matchamnunisjon (utenom GGG).

 

Finnes mye bra ladesett brukt, og som sagt over, det slites ikke ut. Man kan fint få et brukt RCBS sett for 1500-2000 inkludert dier.

 

Angående gjenbruk av hylser, er det såpass rimelig/gratis med 6,5 hylser at jeg ville ladet de et par ganger og kastet når man skal begynne å trimme de. 

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle begynne å lade dag ville jeg anskaffe først:

 

Ladeboken!

Anskaffe ei presse med muligheter for å hurtig skifte mellom ferdiginnstilte dier. Tilhørende tennhetteisetter er kjekt.

Lee sin collet die og kulesetter. Likegreit å kjøpe en helpresse die i samme slengen.

Avgraderings verktøy for hylsehals og en lengdetrimmer.

Ei pålitelig og god vekt er et must. Dette er uten tvil det mest viktige utstyret man har!

Skyvelær.

Hylsebrett.

 

Kjøp noen pakker ferdigladdet treningsammo fra Lapua eller Norma for hylseemner og hold styr på antall ganger skutt. Det kan være lurt å ha en haug hylser dedikert til hvert våpen.

 

Kuler kjøper man i bulk på 1000stk. i slengen, men begynn med en mindre pakke først.

Krutt velger man ut i fra noe som er lett tilgjengelig. Det finske med vanskelig navn er et godt valg, de har også ladedata.

 

Ett kruttmål er kjekt for å opp farten. Dessverre så har de en tendens til å lugge med N150 krutt og grovere.

 

Vasking av hylser kan gjøres i ei bøtte med sitronsyre og varmt vann fra springen. Tørk i stekovnen på 100 grader.

Jeg tar ut tennhettene først så ei utstøterdie kan være ei go investering.

 

Da skulle man ha kommet seg godt igang, påregn mere utstyr etterhvert :-)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen blant oss som valfarter til Norges beste forum for jegere og skyttere!

 

Dette svaret blir en tre-trinns-rakett:

 

1: Kjøp siste utgave av "Ladeboka".

 

2: Se om det er noen "kammer"-ater i din nærhet, i tråden "Fadderordning": https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

3: Du har postet tråden under "rifleladning", når du vil lade både rifle- og pistolkalibre. Svar på spørsmålet ditt kan du finne under "Ladeutstyr". Der er det mange tråder med omtrent denne spørsmålsstillingen, og (til dels sprikende!!!) svar fra forumets mange kompetente heimeladere.

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fersk som hjemmelader. Jeg fikk et godt råd som jeg gjerne gir videre: Konsentrer deg om et kaliber i starten inntil du har fått en rimelig erfaring. Jeg valgte rifle først fordi jeg tror toleransene for unøyaktigheter er større der enn på pistol.

En annen ting: Da jeg begynte aktivt med 9mm (NSF) i 2006 var det mange som ladet. Det er det ikke så mange som gjør lenger fordi det knapt er noe å spare.

Link to comment
Share on other sites

  • aps changed the title to Ny innenfor lading 6.5x55

Endret emne her, litt mer logisk, kanskje fler også bidrar :) 

Hvilket volum snakker vi i året? det dikterer utstyret i stor grad 

Om vi snakker max noen tusen i året, holder 1 stasjon lenge. 

Begynner vi snakke DFS tilstander er 650 fin. 

Har en 550 her nå, solgte min for mange år siden, er på lån for den hadde convsett for 300blk. Lignet opp mellom 1 stasjon 650 og 1050, ser man hvor lite optimal og bra 550 er. 

Link to comment
Share on other sites

Vel en skal vel ikke lade så fryktelig mange tusen skudd før utstyret er inntjent. Når jeg kjøper ladekomponentene gjennom skytterlaget kommer 6,5 skuddene på ca kr 3,5 pr stykk. Ferdige skudd av tilsvarende kvalitet er vek Kr 10,- pr stk. 

Jeg bruker en 650 presse og er fornøyd med den. Startet med en en stasjons RCBS presse for 30 år siden men når kvantumet passerte noen tusen skudd i året var det greit å få noe med litt større kapasitet. 

Ladeboken har jeg aldri hatt men kan sikkert være nyttig for nybegynnere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9mm er ofte mer presis i fabrikk enn det mange lader selv og ;) 

Du kan jo nevne hvor i landet du er, så kanskje noen er lokale og kan hjelpe

Ellers er hjemmelading overaskende kurrant og lite komplisert, selv om tunga skal være riktig sted 

Link to comment
Share on other sites

Lee si støypejernspressa virke bra, eg har utgaven utan brech loock men ruste lett. Virka som da gjeld mykje ladeutstyr generelt tenke da på die. Hadde da ikkje vore for at lee loaderen kalibrerte hylsehalsen for mykje så hadde eg fortsatt med bankeutstyret frå Lee, men trur dei har slutta og laga til 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Lading til 9mm er lite poeng i starten, men til rifle er det nok mer kurant.

Ville som sagt ovenfor holdt deg til ett kaliber i starten, nok å fokusere på uten at du behøver å holde styr på forskjellige tennhetter, krutt, dier, kuler og hylser.

 

I startfasen selv, og fokuserer på litt volumer av en enkel oppskrift i starten for å få litt rutiner på arbeidet.

Nosler Custom Competition 30 cal 155gr og Vihtavuori N150 i Lapua hylser, sikkert dørgende kjedelig, men grei pris og lett å få tak i alt. 

 

Fikk tak i et ganske komplett brukt RCBS sett til rundt 1500 kr, ellers er Lee sine sett hos Brownells.no så godt som komplett.

Et diesett i tillegg så er du ganske i mål.

 

Hylsetrim vet jeg ærlig talt ikke om jeg ville giddet i 6,5x55 og 308, da tilgangen er på bra hylser til veldig lite/ingen penger. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

tenkt gjennom "behovet" en gang til....

 

Definitivt. Å lade for å spare penger er tvilsomt i utgangspunktet.

Oppsiden for meg er at jeg skyter mere. Av en eller annen grunn er komponentlageret enklere å holde oppdatert enn ferdigrulla ammo. Nesten å sammenligne med tobakkslageret den gangen jeg røykte. Eller for å ta en mere moderne variant: El-bilistenes blikk for ladeuttak. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

6.5 x 55 er en av de få kaliberne der de faktisk er billig ammo ferdig, men enda billigere ladekomponenter, så du tjener fort inn 1 stasjon. 

Minuset/ oppside er at man skyter mye mer ;) som nof sier. 

 

6.5x55 er også ett av de absolutt enkleste kaliberne å lade, og vil påstå at alle 1 stasjonere gjør jobben bra. 

 

 

 

Ladingen min har glidd litt ut, jeg har ørten hundretusen i utstyr og sparer nok lite, på andre siden er 90% av ammoen jeg bruker ikke mulig å kjøpe. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ett kruttmål er kjekt for å opp farten.

Jeg tenker vel nesten at de som sier noe sånt ikke har ladet nok til å uttale seg ;) 

 

Kruttmål må en ha om en ikke skal bli gærn, eller om ladinga ikke er selve religionen. Krutt opp til MRP/N15 funker greit nok i mange kruttmål, men det er jo veldig stor forskjell på nøyaktigheten fra krutt til krutt, og litt fra kruttmål til kruttmål.

Veldig enig i den med egen utstøterdie, iallefall om en skyter ute og skitner til hylsene. Pålitelig vekt er viktig, ikke elektronikkvekt til 199,-... Hurtigfeste på dier begriper jeg ikke poenget med. Lader man på en fornuftig måte så bytter en die maks en gang i timen, og det tar 3-10s å skru i og ut ei die - jeg forutsetter at man har skrudd til låseringen - som er et must uansett.

 

Helpressedie MÅ man ha. Jeg var uten helpressedie i 6.5x55 i flere år, det går, men det er tullete. Har man den så kan man sikkert halspresse i en evighet, men har man den ikke så kan du ta deg faen på hylsene ikke kamrer. Jeg vil si at begynneren bør helpresse riktig, og fokusere på å skjønne det, få en til å vise det eller noe. Det er grunnlaget for all lading. Alt for mange helpresser for mye, og alt for mange halspresser og har funksjonsproblemer - dette er basert på hva jeg ser på storviltprøvene.

 

Ad økonomi, så er det ingen tvil om at man sparer penger - forutsetningen er at man har valgt aktivitetsnivået skytinga skal ligge på.

 

Jeg skyter ca 5000 skudd i året med sentertent rifle, og kunne vel kjøpt ammunisjonen for 8-9.- per skudd, men lader for 4.5. 5000*4.5 er 22 500,- som jeg da kan bruke på andre ting. Til 9,- per skudd kunne jeg også kun skutt 6.5x55, alt annet koster jo skjorta - men hjemmeladd koster det ca det samme uansett hva det er. (Ikke 338...)

 

På ei enstasjonspresse lader jeg muligens 50-100 skudd i timen, så 50 timer for de 5000 skuddene, det er 22 500/ 50 = 450,- per time, så det er ikke ille heller, jeg kunne altså ikke jobba og tjent nok til å kjøpe like mye ammo.

Jeg har ei RCBS RS fra 1990-ish - den er nedbetalt... det er igrunnen også Reddingdiene til "3000,-"

På 650 lader jeg 3-400 i timen, hvilket betyr at jeg kan lade all ammo for et år på 12-15 timer. I virkeligheten lader jeg ca 4000 på den, og resten på enstasjons - eller en kombinasjon. Slik det ser ut nå så bruker jeg en halv kveld eller to i måneden på å lade omtrent. Da lader kanskje 5-6-800 stk 6.5x55 noen ganger, og 2-300 av andre kaliber andre ganger. Eller jeg lader 50 spesialpatroner til 1000m skyting på papp eller BR-skyting. Det er de eneste jeg veier.

650en koster vel 12-15 000 nå, men selv den betaler en ned på et år om en sammenligner med kjøpeammo - om en skyter litt ;) I mitt hode går grensen "jeg trenger 650" mellom 2 og 5000 i året et sted. Den er svær og skal stå et sted, og den skal holdes justert. 550 er etter mitt syn meningsløst.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Når jeg kjøper ladekomponentene gjennom skytterlaget kommer 6,5 skuddene på ca kr 3,5 pr stykk.

Hvordan får du til det? Jeg kjøpte N19 til 448/360 = 1,30, Scenar i bulk 2,85 og Federal LR 0,45 som gir 4.60. Alt til skytterlagspriser.

Link to comment
Share on other sites

@M67 du har utvilsomt ladet mere enn meg ;-)

Var i tvil om jeg skulle la det med kruttmålet stå sånn.. Håpet at noen skulle fylle ut dette da mitt kruttmål kun har stått og samlet støv siden jeg kjøpte en Lyman G6. Vekta på den er god, men utmatingen kan bli en tolmodighetsprøve, men som regel klarer den nesten å mate ut en ladning mens jeg setter kula på forrige.  Må vente noen sekunder da sjø :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 tolmodighetsprøve

Da er du iallefall mer tålmodig enn meg. Kan skrive under på at det er en tålmodighetsprøve, jeg må få spørre, hvorfor iall verden gidder du å vente på den G6en? Jeg bruker den når jeg skal lade til tester, som sjekkvekt, og når jeg MÅ veie, til ekstra langholdsammo og sånt.

Du ser min i bakgrunnen på videoen. Kruttmålet er litt mer enn 6 ganger raskere.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sizing

 

Tennhetter

 

Mange, inkl. meg selv roter mye til å begynne med, med å ikke strømlinjeforme prosessen, og ender med masse fram og tilbake - en ting er at det tar tid, men det andre er at en risikerer glipper.

Jeg kjører derfor "alt igjennom" før neste prosesstrinn, og setter ting opp på linje, slik at hendene går der de skal, og det er unaturlig med en gang ting ikke havner der de skal. Eks. med kruttfyllinga, det er veldig vanskelig å få ei hylse som er tom på den måten.
Jeg har også ei lampe mot den gjennomsiktige kruttrakta under målet, så jeg ser om det henger krutt. Med N19 så gjør det det en sjelden gang. Prøver å ha rytme/ etterhold også, så jeg får med meg det.
 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det mange merker innen ladeutstyr, så ta deg tid til undersøklelser. Hvis du kan få noen til å vise deg lading, så er det en fordel.

Her er imidlertid linker til noe utstyr fra Lee Precision:

 

1.Ladeboken
https://www.hjemmelading.no/products/den-norske-ladeboken-utgave-9

 

2. Lee ladesett
https://www.hjemmelading.no/products/lee-anniversary-ladesett2

 

3. Diesett 9mm
https://www.hjemmelading.no/products/lee-9-mm-luger-3-die-sett-karbid2

 

4. Dieset rifle
Jeg har bare så vidt  ladet litt  rifleammo, men til .308 har jeg brukt dette settet:
https://www.hjemmelading.no/products/lee-308-winchester-ultimate-die-sett
Da har jeg ikke benyttet den fjerde  som kalles factory crimp .

 

5. Kanskje bør man ha noen slike til det settet jeg har nevnt:
https://www.hjemmelading.no/products/lee-breech-lock-quick-change-bushing-2-pakning

 

6. Noen hylsebrett der patronene kan stå når de er fylt med krutt.
Eksempel: https://www.hjemmelading.no/products/lyman-hylsebrett445-small-pistol----------

 

7. Settet  nevnt ovenfor inneholder utstyr til hylsetrimming, men i tillegg trengs en kaliberspesifikk die som f.eks. denne:
https://www.hjemmelading.no/products/lee-quick-trim-die-kaliber-308-winchester


For pistolpatroner  kan utstyret senere  oppgraderes med et automatisk kruttmål som står på pressen. Da får man fylt hylsen samtidig som man utvider hylsemunningen. Det sparer arbeid:
https://www.hjemmelading.no/products/lee-auto-drum-kruttml


 

 

 

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lee ultimate faktisk... 

 

Men 9mm, det er det seriøst et sted mellom meningsløst og direkte tåpelig å lade selv. 90% av feilfunksjoner en ser med 9mm skyldes misforstått hjemmelading, og når det attpåtil nesten ikke er noe å spare så er det ingen vits.
Unntaket er sånne som aps, som skyter så mye at noen øre per skudd blir litt, samtidig som de kan kjøpe inn komponenter i 10 000-vis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, nhd skrev:

Hvordan får du til det? Jeg kjøpte N19 til 448/360 = 1,30, Scenar i bulk 2,85 og Federal LR 0,45 som gir 4.60. Alt til skytterlagspriser.

Ja skytterlaget subsidierer alt kuler, krutt og tennhetter. Til de medlemmene som skyter og konkurrerer aktivt. Så da kommer skuddene fra 3-3,5 alt etter hvilke kuler krutt og tennhetter en velger å bruke. Jeg bruker for det meste NC96m krutt, RWS tennhetter og 8g kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er vel frit fremm for alle å melde seg inn i et skytterlag og begynne å skyte aktivt.

Det er vel hele hensikten med subsidiene. Å få folk til å skyte. Men det er få skytterlag nå for tida som har denne typen subsidier til andre enn ungdommer/ juniorer. Det var mer vanlig før.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 

 

Men 9mm, det er det seriøst et sted mellom meningsløst og direkte tåpelig å lade selv. 90% av feilfunksjoner en ser med 9mm skyldes misforstått hjemmelading, ......

Siden trådstarter også spurte angående 9mm.

 

Det der med lading av 9mm er litt sånn som hver enkelt ser det. Selv kan jeg slappe godt av ved ladepressen en kveldstime selvom timebetalingen er dårlig. I tillegg produserer jeg noe.

 

For å ta det med lønnsomheten: Jeg slo raskt  opp prisen på 9mm hos tre ulike firmaer. Det billigste var 2,09 pr patron. Jeg vet ikke om dette er en gjengs pris eller om det er tilbud. De to andre kunne tilby 2,50 og 2,44 som billigste.
Selv lader jeg til 1,60 pr patron og da har jeg lagt inn en tiøring i kalkylen som  hylsekostnad. Det vil si at jeg sparer kr 0,49 pr skudd, eller at jeg lader til 77 prosent av laveste butikkprisen. Heller lite i forhold til hva man sparer på å lade magnumpatroner eller endog .38 special. Men allikevel, noen holder på med det uten å synes at det er tåpelig eller meningsløst eller midt i mellom. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, bardp skrev:

Er vel frit frem for alle å melde seg inn i et skytterlag og begynne å skyte aktivt.

Ja, fritt frem å melde seg inn. Men jeg kjenner (dessverre) ingen skytterlag som har en slik gunstig ordning for voksne medlemmer. Så den prisen er ikke noe alle kan regne med å oppnå. Da tror jeg mine 4,50 er nærmere det en bør kalkulere med.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men allikevel, noen holder på med det uten å synes at det er tåpelig eller meningsløst eller midt i mellom. 

Jeg kjøpte 9mm for 1.79 for ikke lenge siden. Ellers er jeg enig med deg, men den kanskje viktigste grunnen til at det er tull for neybegynner å lade 9mm er at det er en halvautomat, og mange klarer å få de til å ikke virke med ammunisjonen de lader selv.

 

Sitat
Sitat

Selv kan jeg slappe godt av ved ladepress

 

Ja, det kan være litt Zen - men det fordrer at man skyter lite. Skyter man for å bli bedre så blir man raskt lei av å lade. Faktum er at jeg hater det. Men for 20-25 000 i året så gjør jeg det. Bonusen er at jeg kan skreddersy ammo.

650en har fått meg til å finne tilbake til å "kose" meg med enkelte ladeoppgaver, spesielt om jeg gleder meg til anledningen den skal skytes.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mener vi gir halv pris på de første 1500 skudd (6.5x55) per år eller noe sånt for aktive juniorer. Og gratis 22 ammo på trening. I tillegg betaler vi tilbake en (stor) andel av påmeldingsavgiften. 

Seniorer har 10% ift. Normas priser på ammo og komponenter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nosler til 1,6 kroner 😛 

 

Krutt kjøpt samme år, til via via kompis ditt og datt, riflehettene kosta 19 øre da, jeg synes det var skamdyrt. resultatet er vel at jeg skyter for 3 3.5? kroner? kan det stemme krister? 
Begynner bli tynt med krutt, men kuler har jeg noen riflepiper fremover :) 

 

9mm minor kjøper vi på pall fordelt på kompiser og eller klubb. Det er ikke stor margin, vs å kjøpe 1000 skudd i bransjen. Men en god kule koster i dag 1 krone, en god hette 40 øre... :o kruttet har også gått opp... 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

Jeg har nosler til 1,6 kroner 😛

Jeg har lapua scenar til 1,18. 

Har og ra super til 93 øre. ;)

 

Har og litt n160 og nc96 som kosta ca186 kr/kg fra ca samme perioden. 

 

Kombinert med 25 øres fed 210 så blir det billige patroner. 

 

 

Men... i dag må man alikevel beregne gjenskaffelsespris. Dvs dagens pris. 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg la merke til at TS ønsket hardt ladede patroner i 6,5x55 for å oppnå flatest mulig kulebane fra 0 til 250 m. Her er noen fakta, basert på Normas ballistikk-kalkulator (https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/iframe/):

Hvis vi tar utgangspunkt i Normas Golden Target-kule (8,4 g, 130 grs) og du har "normal" pipelengde for et jaktvåpen, kan du gjerne oppnå rundt 810 m/s i utgangshastighet (jeg oppnår "bare" 765 i min Browning med 53 cm pipe og ferdigrullet ammo). Hvis du "sprenglader" med denne kula kan muligens 870 m/s være innen rekkevidde. Ballistikk-kalkulatoren sier at hvis våpenet ditt er innskutt på 100 m, vil kula på 250 m avstand treffe 269 mm lavere ved 810 m/s,  224 mm lavere ved 870 m/s. Jeg ville ikke valgt å lade så hardt bare for å vinne 45 mm i høydeforskjell!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...