Jump to content

.338 Krag - tenketråd


Olesøn

Recommended Posts

Etter at @joskas konverteringstråd endte opp med ladedata for 6,5x55 tenkte jeg å fortsette tankeeksperimentet om 338x55 i en egen tråd. Kjapp googling gir forsvinnende lite.

 

Nei, annet enn 6,5x55 utvidet til .338 er ikke interessant.

Grunnlaget er pipeskift og intet annet i en Krag-Jørgensen.

Ideen er "Hva ville KV gjort hvis de hadde et lass med 338-kuler og god tid?" 

 

Så... Trykk? Noen som har peiling? For hvis det er i overkant strander jo ideen kjapt, og tråden kan ligge her til skrekk og advarsel. 

Link to comment
Share on other sites

La oss nå kalle denne kreasjonen 8,6x(lengde), det er det finnene kaller .338 LM, og siden vi har til felles med dem at vi bruker metrisk kan vi la en tredjedel av en tolvtedels fot ligge ubrukt.

 

"åtte seks femtitre" eller "åtte-seks KJ" f.eks. höres jo myyye bedre ut enn tretrettiåtte-femtifem", spör du meg!

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Olesøn skrev:

For hvis det er i overkant strander jo ideen kjapt, -

 

De vanlige (og utskjeldte) naturlovene gjelder vel for en slik kreasjon også. Makstrykket avgjøres av hvor kjapt kruttet brenner, hvor mye det er av det, og hvor tungt det er å få kula fram gjennom løpet.

 

.338 Sollia vil jo være ganske lik 338 Federal, de 4 millimeter mer hylse vil gi litt mindre trykk. Så moderate data for 338 F vil vel ikke sprenge Krag-kassen.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Olesøn skrev:

Synes egentlig treåttogtrædve Krag klinger fint jeg da. Men er på en måte sånn halvveis littegranne enig i at tommer er teit.

 

Åtta åttåfemti femtifem kå-je.  Eller åtta åttåfemti femti hvis hylsa blir litt kortere for å passe magasinet og sånt.

.338 er jo teknisk sett 8,58 mm når jeg tenker meg om.

Link to comment
Share on other sites

Skal det bli en jaktpatron bør en legge det til grunn for design. Gammel visdom tilsier at en kule for storvilt bør ha "sectional density" på mer enn 3, og en optimal munningshastighet på noe over 700 m/s.

Da er 250 gr kule det optimale, og riflestigning bør tilpasses det.

En homogen kule på 215 til 230 gr er vel et mer realistisk valg for å oppnå brukbar hastighet og virkning i storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...