Jump to content

Aimpoint modeller


BBerntzen

Recommended Posts

Godt nytt år!

 

I praktisk bruk hva er fordeler og ulemper mellom eks Micro H2 og H30? Det jo vesentlig forskjell i størrelse og utforming. H30 ser jo mer ut som en kikkert. Vurderer et som alternativ på korthold drivjakt som alt til kikkertsikte, og gjerne kunne bytte i mellom om det er montasje som passer formålet.

Ingen erfaring med Aimpoint fra før. finner en del på montasje med mer i gamle tråder. Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt år :)

H30 er lagd for å kunne brukes i ringer en allerede har på rifla, derfor er den så lang som den er og har 30 mm ytre dia. H2 er lagd for egne montasjer (Weaver, Picatinny, Picatinny QD, 11 mm, Blaser, osv) og er mye mindre og lettere. Du kan dog bruke H1/H2 på mange forskjellige rifler som du allerede har kikkert på, det finnes adaptere til de fleste utbredte rifler (optiloc f.eks.).

 

Selv syns jeg H2 er helt genial, du ser knapt at selve huset er der når du sikter med begge øynene åpne. Kun prikken er i fokus.

 

Du kan jo også kikke på f.eks. Trijicon AccuPoint/AccuPower. De har bl.a. 1-4, 1-6 og 1-8 med veldig enkle retikler med tritium- og fiberbelyst/LED- og fiberbelyst punkt, både tysk 4, "chevron", mer typisk retikkel og "hestesko". Ekstra praktisk å kunne skru opp forstørrelsen, slik at siktet fungerer både som lyspunkt og som kikkertsikte :)

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er vel å kjøpe et weaveradapter på 30mm ring, sette dette på kikkerten og H2'n på toppen. Ja, det blir høyt, ja det blir uvant - men jeg har et par kjenninger som har prøvd dette og som er storfornøyd. Bruker denne løsningen når de skal inn på ståloser, da er det ikke så nøye at du må strekke MYE hals for å se gjennom aimpoint'en for prikkskyting blir det ikke lell. Og så har man i tillegg kikkerten dersom dyret skulle stille seg til på noe lengre avstand. Og kan bare nappe av H2'n og legge den i lomma når det ikke er bruk for den. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha det oppå en jaktkikkert ville jeg nok valgt et Doctersight eller lignende, blir ganske stort med en Aimpoint på.

 

Ellers ville jeg valgt Micro hvis du har noen form for skinne på riflen, og H30 hvis du har Leupold eller noen annen form for base med ringer som kan skiftes, eller om den skal sitte permanent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...