Jump to content
Sign in to follow this  
HeavyDude

Avstandsmåler - nytte ?

Recommended Posts

Jeg funderer på å anskaffe meg kikkert med avstandsmåler , men er usikker på nytten til mitt bruk, som er elg - og rådyrjakt i all hovedsak ( skogsfugljakt også ) . 

Jeg kan skjønne nytten av avstandsmåler på reinsdyrjakt, med åpne vidder, lange avstander til viltet, og relativt god tid i skytesituasjonen. 

Men opplever man noe nyttte på  elgjakt, med feks trangere skuddforhold  ? 

Ja, måler opp på forhånd og merker meg maks holdet. Jeg går også og tipper avstanden og kontroll måler. Men laseren har reddet meg fra noen brølere.

Brukte vanlig avstandsmåler på elgjakten i år, hjalp bra da det var et par myrområder som ser veldig langstrakte ut etter å ha gått i tett skog en uke. Viste seg at lengste hold var 180 meter ca. Betryggende å vite at hele myren var "trygg", og at man er sikker når dyret først dukker opp.

«Må ha». Nei, men kjekt, ja. Iaf om en skal strekke holda ut over de som i jegerprøvesammenheng er opplest og vedtatt.

Kunne kanskje tenkt meg avstandsmåler i kikkerten til reinsjakta. Men jeg har valgt vanlige kikkerter og en liten Leica avstandsmåler i tillegg. Ligger alltid i sekken, brukes til å måle opp avstander når jeg setter meg på nye poster. 

Har kikkerter i flere vektklasser, men det er de letteste som ender opp med å bli brukt. 

Jeg har en håndkikkert med integrert avstandsmåler, jeg har blitt så glad i å ha den måleren at jeg tar den med på all min riflejakt. Men jeg jakter mye i fjellterreng; elg- og reinterrenget mitt overlapper faktisk endel. 

Har selv vanlig kikkert og liten enkel avstandsmåler. Bare lånt en "eldre" Zeiss m avstandsmåler, og for min egen del foretrekker jeg så godt som alltid å bruke en lettere kikkert når jeg går. 90% av tiden brukes jo bare kikkerten.

Avstandsmåler er absolutt et nyttig verktøy! Jeg har både en liten enkel variant (6x20), samt integrert avstandsmåler i en 10x42 håndkikkert. Etter min mening er elektronisk avstandsmåling et godt hjelpemiddel for human og sikker jakt, ikke bare med rifle men også med hagle på f. eks. rådyr-post. Det er ikke alltid like enkelt å se om holdet er innenfor 20 m...…

Under jakt bruker jeg avstandsmåling som Lilleulv beskriver, dvs. måler opp noen referansepunkter i terrenget når jeg kommer på nye poster. Men jeg har også stor nytte av å måle avstander når jeg ikke er på jakt. Da bruker jeg verktøyet til egentrening i avstandsbedømmelse. Nyttig i jaktsituasjoner der tingene skjer så raskt at du ikke rekker å måle.